Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer människan kolonisera och/eller bosätta sig på andra planeter? Posta en omröstn
Nej, människan stannar på Jorden 34 22.82%
Vet ej/osäker 10 6.71%
Ja; kolonisera inom 25år 7 4.70%
Ja; kolonisera inom 50år 15 10.07%
Ja; kolonisera inom 75år 7 4.70%
Ja; kolonisera inom 100år 15 10.07%
Ja; kolonisera tar mer än 100år 44 29.53%
Ja; bosättning inom 25år 1 0.67%
Ja; bosättning inom 50år 4 2.68%
Ja; bosättning inom 75år 1 0.67%
Ja; bosättning inom 100år 8 5.37%
Ja; bosättning tar mer än 100år 46 30.87%
Flervalsomröstning. Antal röster: 149. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-19, 00:48   #1
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Kommer människan kolonisera och/eller bosätta sig på andra planeter?

Kolonisera = bo på annan planet, men vara helt beroende utav resurser från Jorden. Exempelvis sätta upp en forskningsstation på Mars.
Bosätta = bo på annan planet och ha möjligheten att vara självförsörjande.

Ingen aning hur korrekt en sådan avgränsning är, men det är den som gäller i tråden och omröstningen.
Gammal 2012-11-19, 00:56   #2
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Under förutsättning att människan utvecklas till den grad att det går att leva tillsammans och verkligen tolerera varandras olikheter utan att på något sätt försöka begränsa en annan person samt avsevärt förbättrar skötseln utav Jorden.

Ja, kolonisera inom 50år
Ja, bosättning tar mer än 100år

Finns inte en tvekan, hos mig i alla fall, om att den mänskliga hjärnan har kapacitet att göra det till verklighet. Vårt största hinder är vi själva.

Senast redigerad av Exdiaq den 2012-11-19 klockan 00:58.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 01:03   #3
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Sett den här? http://mars-one.com/en/
Jag säger varken bu eller bä om Mars One. Det märker vi förr eller senare hur det går med det.
Men intresset finns ju. Problemet är väl bara att i dagsläget kan man skicka dit folk, men inte få tillbaka dem.
Gammal 2012-11-19, 01:39   #4
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Med tanke på teknologiutvecklingen, utvecklingen som uppstått inom branschen närmaste 5 åren (med privatisering etc.), Mars-one liknande projekt så tror jag definitivt att vi kommer koloniserat andra planeter inom högst 50 år. Däremot tror jag en större kolonisering som inte är forskningsbaserat kommer ta över 100 år.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 01:44   #5
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ja, kolonisera inom 25 år
Ja, bosättning inom 50 år

singulariteten inträffar som bekant om inte alltför länge. teknologiutvecklingen sker snabbt nu.
Gammal 2012-11-19, 01:49   #6
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Tror inte det, teknologiskt kanske det på sikt skulle vara möjligt om vi fokuserade på det men vi är allt för upptagna med politik, religion, makt, ägarskap, konflikter om resurser och det tror jag inte att det kommer upphöra inom någon snar framtid, t.ex. krigar vi hellre om resurser än att samarbeta för att hitta nya resurser eftersom det befäster redan etablerade maktstrukturer. Utvecklingen som drivs idag drivs utifrån dom premisserna och jag ser inte att rymdkolonisation passar in där.

Men visst hade det varit trevligt med lite mer science fiction forskning.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 02:19   #7
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Ar inte ryssarna som varit I rymden flera manader ganska tagna nar de kommer Ned? Skelettet forsvagas och en massa Grejer. Tror att det kravs en nationalistisk diktatur alt superstat under ett nytt kallt krig som ar berett att ta stora risker for en Sadan sak. jag sager Ja om langt mer an 100 ar. rymdskyttlarna glider ju bara omkring straks ovanfor atmosfaren och manen har man inte besokt sedan 70talet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 02:22   #8
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
25-50 år? Ni är på tok för optimistiska. Kolonisera om kanske 100 år gissar jag på..
Gammal 2012-11-19, 02:23   #9
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Jag vill flytta till månen, med den gravitationen hade jag tagit tresiffrigt i knäböj.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 09:13   #10
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Man har gjort försök på jorden att bygga ett gigantiskt växthus som hade en total återvinning som skulle sköta sig själv med hjälp av några människor som bodde där. Tanken var att testa om det går att bygga något liknande på en måne eller planet och bosätta den.

Experimentet misslyckades då personerna höll på att svälta ihjäl. Det krävdes mycket större anläggning än man trodde. Frågan är hur man ska kunna få med sig en sån enorm anläggning till exempelvis Mars.

Om man tänker utnyttja resurser på planeten för att skapa en sådan anläggning kommer ett annat problem; det krävs hundratals tekniker och hantverkare för projektet, och hur ska dessa äta och bo under tiden?
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 11:38   #11
Dav0d
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Man har gjort försök på jorden att bygga ett gigantiskt växthus som hade en total återvinning som skulle sköta sig själv med hjälp av några människor som bodde där. Tanken var att testa om det går att bygga något liknande på en måne eller planet och bosätta den.

Experimentet misslyckades då personerna höll på att svälta ihjäl. Det krävdes mycket större anläggning än man trodde. Frågan är hur man ska kunna få med sig en sån enorm anläggning till exempelvis Mars.

Om man tänker utnyttja resurser på planeten för att skapa en sådan anläggning kommer ett annat problem; det krävs hundratals tekniker och hantverkare för projektet, och hur ska dessa äta och bo under tiden?
Det kommer inte ske med total återvinning. En stor del återvinning men mycket resurser kommer skickas från Jorden. Se t.ex. på Mars one projektet. Privatiseringen av rymdindustrin har gjort att produktionspriserna gått ner till att vara ungefär 5% av ursprungliga priserna. Samt i framtiden kommer vi se mycket mer sofistikerade raketer eftersom utvecklingen har också gått igång.
Dav0d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 12:31   #12
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag känner spontant att 25år i detta sammanhanget är väldigt kort tid.

Nog tro jag det är tekniskt möjligt för oss människort at tex kolonisera Mars men planeringen och resurserna för att nå dit kommer vara av groteska mått. Bosättning tar j udet hela ett steg längre och kommer ligga väldigt långt bort. Tror också det går lite stick i stäv med vår människosyn. Har svårt att se att det skulle vara OK att skicka upp låt säga 200 personer som är dömda till ett liv på Mars under 5-10år som "experiment". Etiken sätter gränserna här.

Jag är dessutom orolig att vi inte väljer att lägga den kraft och dessa resurser som krävs och istället använder det till mindre viktiga saker som krig, bråk mm. Hade vi alla kunnat enats och jobba mot detta målet och sett att det är nödvändigt för människans utveckling då är jag övertygad om att vi hittat en väg dit men projektet som sådant blir av enorma mått.

Hur många rymdkapslar med material måste skickas för att klara en bosättning. Till att börja med måste vi få fram en billig och tillförlitlig lösning kring detta och då givetvis en "säker" transport både dit och tillbaka.

Jag tror inte vi kommer befolka andra planerter i ngån större utsträckning och de koonier vi eventuellt sätter upp ligger mer än 100år bort i tiden. Möjligtvis att vi skickar några enskilda männikor men att bygga upp en koloni kräver rätt mycket mer.

Å andra sidan hade det varit fräckt att skicka en delegation på låt säga 10.000 personer till en fräsch jordliknande planet för att starta upp ett liv där. Enkel biljett givetvis. Frågan är hur lång tid det tagit innan vi dels byggt upp en civilisation och dels fått fram samma frågeställningar som vi har här och nu på jorden.

Intressanta tankar allt detta och jag önskar att vi under vår livstid kommer lite längre än vi gör idag. Steget från ett fjärrstyra en lite bil med kamera på en fjuttplanet runt hörnet till detta är enormt...
Gammal 2012-11-19, 12:32   #13
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Ja, kolonisera inom 25 år
Ja, bosättning inom 50 år

singulariteten inträffar som bekant om inte alltför länge. teknologiutvecklingen sker snabbt nu.
Teknologin går snabbt men pengarna måste till, knappast USA eller Ryssland mao. Vilka andra? Kina behöver tid för att komma ikapp så din tidsplanering är åt helvete.

Vi behöver rätt framdrivningsteknologi också för att göra en mars-färd någorlunda smärtfri, men i dagsläget så är det politiskt no go för kärnteknikbaserad framdrift bla av säkerhetsskäl om nu raketen skulle smälla vid uppfärd.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 12:35   #14
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Möjligtvis en liten testkolonisering av Mars, och det kan ske inom relativt kort tid (usa planerade väl kring slutet av 20talet?), men mer än så kommer inte människan mäkta med under sin tid på den här jorden. Att kolonisera eller befolka en planet som faktiskt skulle kunna fungera som ett substitut till jorden skulle kräva för mkt energi.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.

Senast redigerad av AronP den 2012-11-19 klockan 12:39.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 12:40   #15
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Teknologin går snabbt men pengarna måste till, knappast USA eller Ryssland mao. Vilka andra? Kina behöver tid för att komma ikapp så din tidsplanering är åt helvete.

Vi behöver rätt framdrivningsteknologi också för att göra en mars-färd någorlunda smärtfri, men i dagsläget så är det politiskt no go för kärnteknikbaserad framdrift bla av säkerhetsskäl om nu raketen skulle smälla vid uppfärd.
En liten tanke här, skulle man inte kunna ha en liten station "koloni" på månen där vi mellanlandar. Vi skulla kunna ta oss dit med konventionellt drivna raketer som sedan transporterar kärnteknik för att sedan bygga hela rasket där. Bättre att offra månen än jorden?

Vi kör kör kärnkraftssprängningar lite varstans i ödemarken. Borde inte en liten rymdfärd då kunna påbörjas mitte ute i ingenstans eller vilka mängder av kärnteknik krävs och vilka konsekvenser skulle en misslyckad start ge?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.