Läser i "Idrottarens återhämtningsbok" om att man *måste* ha i sig lite protein och kolhydrater (tex i form av banan och kolhydratdricka) för att inte bryta ner massa proteiner när man tränar. Det påstås att leverglykogenet är slut på morgonen, och att proteninedbrytningen är ökad (för att göra glukos?).
När man sedan skall käka och återhämta sig efter passet, är muskelglykogenet på lägre nivå än om man ätit, så det tar längre tid att återhämta sig (för pass nummer två samma dag).
Långpass på morgonen med bara ett glas vatten, är det alltså dumt eller helt OK?
De skriver sedan "Oavsett om man tränar på morgonen eller inte, är det ytterst avgörande att inta frukost på morgonen för att motverka nedbrytningen av protein som är förhöjd sedan de tidiga morgontimamrna under sömnen.
Är inte detta lite tvärs om periodisk fasta? Jag äter numera inte förren lunch ca 11:15 på vardagarna (om jag inte morgontränar alltså), tycker det passar mig bäst.
Hoppas jag detta inte är för tjatigt, men ju mer jag funderar desto mer fundersam blir jag!