Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-26, 21:46   #1
Springer
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Konditionsträning innan frukost - nedbrytande?

Läser i "Idrottarens återhämtningsbok" om att man *måste* ha i sig lite protein och kolhydrater (tex i form av banan och kolhydratdricka) för att inte bryta ner massa proteiner när man tränar. Det påstås att leverglykogenet är slut på morgonen, och att proteninedbrytningen är ökad (för att göra glukos?).

När man sedan skall käka och återhämta sig efter passet, är muskelglykogenet på lägre nivå än om man ätit, så det tar längre tid att återhämta sig (för pass nummer två samma dag).

Långpass på morgonen med bara ett glas vatten, är det alltså dumt eller helt OK?

De skriver sedan "Oavsett om man tränar på morgonen eller inte, är det ytterst avgörande att inta frukost på morgonen för att motverka nedbrytningen av protein som är förhöjd sedan de tidiga morgontimamrna under sömnen.

Är inte detta lite tvärs om periodisk fasta? Jag äter numera inte förren lunch ca 11:15 på vardagarna (om jag inte morgontränar alltså), tycker det passar mig bäst.

Hoppas jag detta inte är för tjatigt, men ju mer jag funderar desto mer fundersam blir jag!
Gammal 2011-05-26, 22:43   #2
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Hoppas det här inlägget kan svara på några av dina frågor:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...62&postcount=3
eller kanske det här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=11
Om det inte var vad du sökte så skyller jag på att jag är för trött.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 09:54   #3
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Vad är mest optimalt att inta innan intensiv konditionsträning på ca 40-45 min "innan frukost" för att minimera muskelnedbrytning? (Den absoluta prestationen i själva passet är sekundärt)
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 09:56   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nedbrytning är nog inte förhöjd under träning.

Och varför skulle man vilja minimera muskelnedbrytning?

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 10:14   #5
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nedbrytning är nog inte förhöjd under träning.

Och varför skulle man vilja minimera muskelnedbrytning?
Formulerar mig såhär då: "Minimera risken för negativ muskelproteinbalans"
Gammal 2012-12-25, 10:19   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Du kanske inte skall försöka minska akut kortisolfrisättning och minska nedbrytning då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=ccr2

Och fastande träning = större muskeluppbyggnad av födointag efter passet.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2012-12-25, 13:09   #7
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Du kanske inte skall försöka minska akut kortisolfrisättning och minska nedbrytning då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...highlight=ccr2

Och fastande träning = större muskeluppbyggnad av födointag efter passet.
Abstraktet i länken är på lite för avancerad nivå för min del än så länge för att jag ska känna stt jag kan få ut något praktiskt av det.

Sen det ang helt fastande träning så är väll risken att hamna på totalt sett negativ proteinbalans onödigt stor jämfört med vad man potentiellt får ut i ökad kompensation av födointaget efter passet?

Det jag är ute efter är helt enkelt att gå ifrån konditionspassen med så få intagna kcal innan och så optimal muskelbehållning som möjligt
Gammal 2012-12-25, 13:48   #8
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Möjligt att man bryter ner lite mer protein under fastande konditionsträning, men man får en kraftigare effekt av träningen på det viset eftersom det inte finns så mycket lätt tillgängligt socker att bränna.

Den ökade nedbrytningen besegrar man genom att inta 10 gram EAA och lite socker direkt efter passet, innan frukosten.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 13:53   #9
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Leverglykogenet ska inte vara slut på morgonen. Någon mystisk myt som lever kvar. Ifall tränigen går trögt på morgonen kanske man ska pröva att ladda med lite mer kolhydrater på kvällen innan.

Men det är glykogenet i musklerna som är primära energikällan under träningen. Glykogenet räcker lätt 45 minuter. Det räcker säkert upp mot 90 minuter.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 13:56   #10
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Leverglykogenet ska inte vara slut på morgonen. Någon mystisk myt som lever kvar. Ifall tränigen går trögt på morgonen kanske man ska pröva att ladda med lite mer kolhydrater på kvällen innan.

Men det är glykogenet i musklerna som är primära energikällan under träningen. Glykogenet räcker lätt 45 minuter. Det räcker säkert upp mot 90 minuter.
Fast man kommer ju att genomföra hela träningspasset på ~4 mmol, och säkert dippa under det om man kör hårt. Leverglykogenet behöver inte ta slut för att det ska vara jobbigt. Det är jobbigt även innan man går tom.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2012-12-25, 14:16   #11
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Möjligt att man bryter ner lite mer protein under fastande konditionsträning, men man får en kraftigare effekt av träningen på det viset eftersom det inte finns så mycket lätt tillgängligt socker att bränna.

Den ökade nedbrytningen besegrar man genom att inta 10 gram EAA och lite socker direkt efter passet, innan frukosten.
Helt fastande styrketräning verkar ju inte vara opti jämfört med att inta en dos eaa innan pass(Berkhan menar ju tom att det är på gräns till idiotiskt att i alla fall styrketräna HELT fastande). Tänker att konditionsträning som är mycket mer energkrävande bör ju då vara ännu sämre att utföra helt fastande, trots eaa+kolhydrat efter passet.

Tänker också att en liten eaa dos innan intensivt konditionspass tas upp för snabbt och tom kanske bara förbrukas som energi utan stt göra något för muskelbalansen ändå.
Gammal 2012-12-25, 14:20   #12
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Helt fastande styrketräning verkar ju inte vara opti jämfört med att inta en dos eaa innan pass(Berkhan menar ju tom att det är på gräns till idiotiskt att i alla fall styrketräna HELT fastande). Tänker att konditionsträning som är mycket mer energkrävande bör ju då vara ännu sämre att utföra helt fastande, trots eaa+kolhydrat efter passet.

Tänker också att en liten eaa dos innan intensivt konditionspass tas upp för snabbt och tom kanske bara förbrukas som energi utan stt göra något för muskelbalansen ändå.
Bristen på lättillgänglig energi gör att energisystemen stressas mer och man får ut mer effekt av passet än om man hade haft mer energi tillgänglig. Det blir dessutom jobbigare, helt gratis.

Styrketräning och konditionsträning tränar ju olika saker och vad som stämmer på det ena stämmer inte nödvändigtvis på det andra, och ibland är det helt tvärt om. Det är inte bra styrketräning att ligga långt under max och nöta i 4 timmar, men mkt bra konditionsträning.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2012-12-25, 14:31   #13
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Bristen på lättillgänglig energi gör att energisystemen stressas mer och man får ut mer effekt av passet än om man hade haft mer energi tillgänglig.
Sant. Frågan är ju dock om det i slutändan leder till bättre ökningar, eller om det går jämt ut med tanke på den ökade nedbrytningen under själva passet från helt fastande träning.
Gammal 2012-12-25, 14:35   #14
Morty
Registered User

Mortys avatar

Citat:
Sant. Frågan är ju dock om det i slutändan leder till bättre ökningar, eller om det går jämt ut med tanke på den ökade nedbrytningen under själva passet från helt fastande träning.
Ja garanterat. Jag tror absolut att nedbrytningen kompenseras om man äter vettigt post-wo, speciellt om man tar EAA. Dessutom är inte muskelmängd så relevant för prestation i konditionsidrotter, med några undantag.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Gammal 2012-12-25, 14:59   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
med tanke på den ökade nedbrytningen under själva passet från helt fastande träning.
Vilken ökad nedbrytning?

Citat:
Exercise of both the resistance and nonresistance types appears to depress muscle protein synthesis (MPS), whereas muscle protein breakdown (MPB) probably remains unchanged during exercise.
J Appl Physiol. 2009 Jun;106(6):2026-39.

Handlar det om ett marathonlopp kommer nedbrytningen att öka under aktiviteten, men knappast vid en timme eller under.

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.