Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-25, 12:40   #1
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
Post Skriva avtal på gemensamt köpa prylar

Tjena tjena.

Jag funderar på hur man på "lagligt" sätt skriver kontrakt på gemensamt köpa objekt...

Grejjen är att jag ska köpa en lägenhet och det är jag som kommer äga den helt, däremot kommer tjejen flytta in och betala halva avgiften och andra kostnader som inte har med lägenheten att göra. Jag vill här skriva något papper som utesluter henne från sambolagen och hennes äganderätt till min köpta lägenhet.

Vi kommer köpa gemensamma vitvaror m.m till lägenheten, här vill jag skriva avtal på en värdeminskningsplan, om hon mot förmodan flyttar ut efter säg 3 år eller om jag säljer och vi flyttar vidare, så kommer hon få ut X% av värdet vitvarorna har vid flytttillfället (vi kommer använda avskrivningsplan som försäkringsbolag använder)

Är det bara att ta ett tomt A4 och skriva ner reglerna på, kludda dit varsin underskrift eller hur funkar det med avtal egentligen?
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 13:10   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag skulle ta kontakt med en jurist.
Gammal 2012-12-25, 13:18   #3
Jonte12
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Tjena tjena.

Jag funderar på hur man på "lagligt" sätt skriver kontrakt på gemensamt köpa objekt...

Grejjen är att jag ska köpa en lägenhet och det är jag som kommer äga den helt, däremot kommer tjejen flytta in och betala halva avgiften och andra kostnader som inte har med lägenheten att göra. Jag vill här skriva något papper som utesluter henne från sambolagen och hennes äganderätt till min köpta lägenhet.

Vi kommer köpa gemensamma vitvaror m.m till lägenheten, här vill jag skriva avtal på en värdeminskningsplan, om hon mot förmodan flyttar ut efter säg 3 år eller om jag säljer och vi flyttar vidare, så kommer hon få ut X% av värdet vitvarorna har vid flytttillfället (vi kommer använda avskrivningsplan som försäkringsbolag använder)

Är det bara att ta ett tomt A4 och skriva ner reglerna på, kludda dit varsin underskrift eller hur funkar det med avtal egentligen?
Det är väl bara att köra samboavtal? I övrigt så är allt skrivet bättre än inget. Skriver ni bara några rader mellan varandra ang inredning osv, så är det väldigt mkt mer värt än att inte ha något alls. Även mellan varandra om diskussion skulle uppkomma.

Köper du lgh "Innan" ni flyttar ihop så är det inte ens nödv med samboavtal för den tror jag.
Gammal 2012-12-25, 15:10   #4
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Det finns en tjänst för samboavtal på nätet som jag hittat idag (https://avtal24.se) som man kan använda, det kanske finns bättre ?

I övrigt så omfattas tydligen (har jag läst) köp av lägenhet i sambolagen om syftet är att tillsammans bo i lägenheten... sen spelar det ignen roll Vem som betalar.

Det jag mest funderar över är om det skall vara skrivet på nått speciellt sätt?, eller om man bara kna skriva ut varsitt papper med överenskommen text och underteckna.
Gammal 2012-12-25, 15:46   #5
Dennis93
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte12 Visa inlägg
Det är väl bara att köra samboavtal? I övrigt så är allt skrivet bättre än inget. Skriver ni bara några rader mellan varandra ang inredning osv, så är det väldigt mkt mer värt än att inte ha något alls. Även mellan varandra om diskussion skulle uppkomma.

Köper du lgh "Innan" ni flyttar ihop så är det inte ens nödv med samboavtal för den tror jag.
Nu kanske jag inte tillför något då fettecke verkar ha koll på det redan men iaf.
Jag blev riktigt förvånad när jag läst att det funka såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Ett tips till alla oavsett relationsstatus och ålder är att läsa på om sambolagen.

Detta är tveklöst en av de svenska lagar som fått många att sätta i strupen och är en sådan lag som många oftast inte uppmärksammar förrän de sitter i skiten. Då kan det vara försent.

Sambolagen i kort betyder att bostad och bohag som förvärvas för gemensamt användande ska delas 50/50 vid separation. Så köper en person en lägenhet och båda flyttar dit så har båda enligt avtalet rätt till lägenhetens värde vid en separation. Man kan alltså hamna i en sits där man måste köpa ut sin partner trots att man själv betalat 100% av bostaden.

En annan sak som kan hända är om man ärver bohag där det i testamentet inte tydligt står att arvet ska tillfalla dig och är till för bruk av endast dig som enskild individ. Även där kan det bli så att du ärver möbler för 100 000 kr, men vid separation får din sambo rätt till halva beloppet. Trots att det är din släkting som gått bort.

Även om alla är änglar när man är nykära osv, så kan det vara vettigt att betänka ett s.k. samboavtal. Där kan man avtala bort sådana delar. Det är givetvis trist att behöva upprätta avtal med den man är kär i och kanske känns lite sniket... inget man kanske ska göra för en playstation, men vid större summor är det nog klokt. Jag hade inte köpt en bostad för 3 mille ensam och flyttat ihop med en partner utan ett samboavtal, hur kär jag än varit.
Gammal 2012-12-25, 20:18   #6
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Reg.datum: Mar 2003
Det var ju inte igar man sag dig kladda pa det har forumet Fettecke
Jag ar helt off topic nu, men var du inte ratt stabil med din tjej? Later som du ar lite osaker nar du skriver "... om hon mot all formodan skulle flytta ut om sag 3 ar"

Sambo tycker jag inte ens att man ska bli om man inte har syfte eller tanke pa att leva ihop resten av livet

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 20:26   #7
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av chidde Visa inlägg
Jag ar helt off topic nu, men var du inte ratt stabil med din tjej? Later som du ar lite osaker nar du skriver "... om hon mot all formodan skulle flytta ut om sag 3 ar"

Sambo tycker jag inte ens att man ska bli om man inte har syfte eller tanke pa att leva ihop resten av livet
Men som inte nästan alla som gifter sig har de avsikten att saker och ting ska hålla livet ut(utan de som gifter sig för pengar då), men ibland så skiter sig saker och ting. Då är det ju bra att sådana avtal finns.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 20:32   #8
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Det var ju inte igar man sag dig kladda pa det har forumet Fettecke

Det finns ju för fan par som skiljer sig efter att ha varit gifta i 30 år Klart man ska ha ordning på papperna i vissa fall. Sambolagen kan suga rejält om saker och ting goes south.
Gammal 2012-12-25, 20:46   #9
chidde
Projektledare

chiddes avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkotten Visa inlägg
Men som inte nästan alla som gifter sig har de avsikten att saker och ting ska hålla livet ut(utan de som gifter sig för pengar då), men ibland så skiter sig saker och ting. Då är det ju bra att sådana avtal finns.
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Det finns ju för fan par som skiljer sig efter att ha varit gifta i 30 år Klart man ska ha ordning på papperna i vissa fall. Sambolagen kan suga rejält om saker och ting goes south.
Grabbar... jag tror ni missforstod mig litegrann
Klart skilsmassor existerar, men jag vill fortfarande tro att ingen man i varlden ar villig att ga ner pa kna samtidigt som man tanker: "om 3 ar ar det har over, jag maste redan nu forbereda pappersarbetet"

Klart alla ar naiva i borjan och tror att allt varar forevigt, har man inte den naiva kanslan inom sig sa tvivlar jag pa att man har hittat ratt
Jag ar helt med pa det om pappersarbetet, men att se slutet innan saker och ting ens har borjat kanske hintar om ett kortvarigt forhallande, eller?

Projekt: Hästsvans
Läs om mig och Titta på mig
chidde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 21:01   #10
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Citat:
Grabbar... jag tror ni missforstod mig litegrann
Klart skilsmassor existerar, men jag vill fortfarande tro att ingen man i varlden ar villig att ga ner pa kna samtidigt som man tanker: "om 3 ar ar det har over, jag maste redan nu forbereda pappersarbetet"

Klart alla ar naiva i borjan och tror att allt varar forevigt, har man inte den naiva kanslan inom sig sa tvivlar jag pa att man har hittat ratt
Jag ar helt med pa det om pappersarbetet, men att se slutet innan saker och ting ens har borjat kanske hintar om ett kortvarigt forhallande, eller?
hehe, det är inte såå ofta jag skriver, jag läser mest =)
Nu vet jag inte vilken av mina fd. flickvänner du tänker på, men den jag tror du tänker på tog det slut för runt 5 år sedan. Det här handlar om en heeeeelt annan person =)

Men som sagt, nuvarande tjejen och förhållandet är fantastiskt och jag tror absolut inte att hon flyttar ut, men jag försöker vara realistisk. Hade jag hyrt bara så hade jag inte brytt mig, men just nu handlar det om a shitload of pengar, jag känner mig fortfarande säker i förhållandet om något skulle hända. Men... man vet aldrig =)

Hon förstår min tanke också och tycker det är bra att vi skriver avtal på avskrivningsplanen och äganderätten, det är både för hennes och min ekonomiska säkerhet som vi skriver avtal på alla dyrare grejjer =)

Om någon bryr sig så kommer vi använda en modifierad variant av Länsförsäkringars avskrivningsplan för vitvaror... skillnad blir på diskmaskin då värdet skrivs av på 5 år istället för 10 år.

0-2 år : partner får tillbaka 100% av värdet vid flyttdatum
3 år : partner får tillbaka 90% av värdet vid flyttdatum
4 år : partner får tillbaka 80% av värdet vid flyttdatum
5 år : partner får tillbaka 70% av värdet vid flyttdatum
6 år : partner får tillbaka 60% av värdet vid flyttdatum
7 år : partner får tillbaka 50% av värdet vid flyttdatum
8 år : partner får tillbaka 40% av värdet vid flyttdatum
9 år : partner får tillbaka 30% av värdet vid flyttdatum
10 år : partner får tillbaka 20% av värdet vid flyttdatum
Gammal 2012-12-25, 21:45   #11
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Du måste ju avtala bort sambolagen hos en jurist om du inte vill förlora halva lägenheten.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 22:16   #12
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Nu får ni rätta mig om jag har fel, men om jag inte minns helt fel så är det lite olika regler som gäller om du bor i lägenhet först själv och sedan tjejen flyttar in. Kontra om du köper den och ni flyttar in tillsammans.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 23:07   #13
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nu får ni rätta mig om jag har fel, men om jag inte minns helt fel så är det lite olika regler som gäller om du bor i lägenhet först själv och sedan tjejen flyttar in. Kontra om du köper den och ni flyttar in tillsammans.
Ja, det är olika regler. Har förvärvandet skett i nära anslutning till samlevanden kan den dock (ibland) anses utgöra samboegendom. Vad det handlar om är ifall avsikten har varit att egendomen ska användas gemensamt. Att köpa en lägenhet strax innan de flyttar in och bor där tillsammans är just ett exempel på det (prop 1986/87:1 s 257).

Här är det alltså en bra idé att teckna ett samboavtal där bostadsrätten står som enskild egendom. Värt att tänka på är att avtala om eventuell avkastning vid försäljning. Där kan 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken tillämpas analogt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 00:27   #14
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

http://www.mallar.biz/vardagsjuridik...ll-samboavtal/

Jag har hittat nån mall man kan utgå från (kanske), jag ska slå en pling till nån lokal jurist och ställa lite frågor nu efter jul om hur de funkar lite mer ingående isf
Gammal 2012-12-26, 02:49   #15
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag är inte helt säker på hur det räknas men som jag förstått det kan hon, om hon begär bodelning, kräva att du erlägger en skifteslikvid för eventuell värdeökning i bostadsrätten.

Du köper exempelvis en bostadsrätt för 2 milj. Äganderätt, lån och insats tillhör dig som enskild egendom, enligt det avtal du länkat till. Om värdet på bostadsrätten ökar till 2.4 milj. har hon däremot rätt till hälften av värdeökningen(minus eventuell reavinstskatt). Vid eventuell bodelning får du då lösa ut henne för 200kkr.

Jag kan tycka det är värt att ta med den biten i avtalet.

Vidare kan jag tipsa om 4:19 Utsökningsbalken. Om någon av er inte kan betala sina skulder presumera det som finns i er gemensamma besittning som tillhörandes den skuldsatte - om inte annat framgår. Presumptionen bryts om det kan göras sannolikt att egendomen är samägd eller enskild.

Det är alltså motiverat med viss nogrannhet med vem som äger vad, när det går utöver vanligt beneficie.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:50.