Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-06, 20:19   #1
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Ont i underarm vid Extension av handled men även vid utåtrotation

Skriver en ny tråd eftersom att titeln blir mer tydlig. Jag har haft lite ont i underarmen från och till i ett halvår eller så . Nu på senare tid har det blivit så illa att jag har svårt, ibland omöjligt att utföra pressar.

Smärtan är som intensivast i underarmen. Medialt lokaliserad. Extension av handleden gör ont men på senare tid även utåtrotation, dock bara i underarmen. Det kan stråla ner i tummen och pekfingert och även kännas mycket lite upp i triceps.

Pronation supination gör inte ont. Den rörelse som gör mest och är som om man sitter i passagerarsätet och ska ta bilbältet och sätta på det med vänster arm. Det var även den dagen jag fick så ont att jag inte fick på mig bältet som jag beslutade att skriva här igen. Jag har även varit hos en ortoped idag som inte kunde ställa någon diagnos mer än "patienten har ont vid extension i handleden, men konstigt nog även vid utåtrotation"

Detta är helt klart en belastningsskada som har smygit sig på mig. Aldrig tidigare har jag varit så handikappad i min träning som nu.

Jag kan en del anatomi men är ändå utan ideer om vad jag själv kan göra för att förasöka rehaba mig. Jag har provat vila med voltaren, men så fort jag börjar träna igen så kommer det tillbaka värre än förra gången.

Framför allt är det allt som innefattar pressar och utåtrotation som inte går att köra (t.ex bänk, dips, kryssdrag, militärpress) därimot funkar tex både liggande och sittande triceps extensioner.

Hoppas att nån kunnig själ orkar komma med ideer.

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 20:38   #2
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Reg.datum: May 2012
Yip_man

Det gör alltså ont på underarmens ovansida?
Utåtrotation i axelleden?
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 21:09   #3
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Ja ont på ovansidan kan man nog säga. utåtrotation precis som en backhand. Gör även fruktansvärt ont vid liggande kryssdrag från de övre trissorna i cable crossen sista 3:e delen av rörelsen (armarna till under parallelt med golvet) hoppas du förstår hur jag menar.

Smärtan är klart huggande men lite difus. känns dock inget i överarmen som det brukar göra när man har ont i cuffen.

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-06, 21:45   #4
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Yip_man

Om du nu dragit på dig problemet i gymmet så är det allra mest troligt från omvända grepp i biceps, triceps, LÅS, både med hantel och stående i CC.
Även maskinen för mellersta delta, om du använt en liknande.

Där du låtit handledens och fingrarnas sträckmuskler arbeta onödigt mycket.
Gammal 2012-11-06, 21:49   #5
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

palperar jag så vetefan om inte smärtan kommer från flexor carpi ulnaris ändå...

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-06, 21:52   #6
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Använder aldrig omv grepp, skulle va nån avslutningövning o CC då. Jag är sjukt öm i flexor carpi ulnaris efter att ha masserat en stund iaf...

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-06, 21:55   #7
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Yip_man

Så det gör ont på lillfingersidan av underarmen också?
Gammal 2012-11-07, 06:13   #8
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Ja det gör det frågan är om det inte gör mest ont där. Vilket som är lite motsägelsefult då det väl inte siter några extesiorer där?

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-07, 08:01   #9
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Läggeer jag armen platt på ett skrivbord med handflatan neråt och gör en flexiosion av handleden på tummsidan (vänsterhand, ungefärs som när man rör datormusen men med mer kraft) så gör det ont precis där jag har smärta.

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-07, 10:11   #10
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Yip_man

Ok, då lutar det mest åt övningar med hammargrepp, ex enhandsgrepp i kabel för triceps, eller rep-pushdown, eller den varianten över huvudet som kan orsaka ditt problem
Gammal 2012-11-08, 11:56   #11
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Hej
Jag Var på IMC malmö igår (idrottsmedicinsk centrum) och träffa en sjukgymnast.

efte en massa tester hålla imot fingrar, hamstring osv så konstatera han att jag förmodligen har "stängt" ner ett par muskler pgav en gammal skada vilket har lätt till överbelsstning på underarmen.

Han gjorde ett par tester där jag skulle håla imot en extension i tummen tex. jag hade ingen kraft alls att hålla imot.

i ett annat test smärta det i ljumsken när jag skulle trycka mot hans hand.

efter att ha tryckt lite här och var i ryggen och kring teres minor/major så gjorde vi testerna igen. Nu hade jag helt plötsligt styrka att hålla imot,utåtrotation smärtade inte osv, mycket facinerande.

Jag blev hemskickad med en övning för att stärka Transversus abdominus och att ligga på golvet och göra resningar med händerna (typ träning för rhomberna)

ska dit om en vecka igen. trots att jag har utbildat mig ganska väl inom anatomi så har jag ingen aning om vad han gjorde med mig (aktivera musklerna igen genom att trycka lätt på dem?)

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-08, 12:41   #12
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Yip_man

Det han gjorde var att använda musklernas triggerpunkter för att "låsa upp" dem igen i hjärnan.

Att utifrån trycka på muskler skapar signaler till hjärnan via nervsystemet.

Hur väl man kan anatomi räknas i hur många decennium man studerat

På samma sätt kan man trycka på transversus för att aktivera den bättre.
Gammal 2012-11-08, 19:57   #13
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Ungefär det begrep jag med :-)

Men som "intresserad" skulle man vilja veta mer om hur, när var.

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-08, 20:04   #14
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Det jag funderar på är ifall det är rimligt att Tansversus verkligen kan vara otränad på mig. Jag har kört tunga mark och böj i nästan 10år att inte träna Transversus borde varit en omöjlighet.

Men kanske skickade han hem mig med övningen i annat syfte (ligga på rygg med benen 90g och lyfta knäna mot taket och hålla kvar statiskt)

Yip Man's Träninsdagbok
Gammal 2012-11-08, 22:27   #15
pezrulezhaakon
Registered User

pezrulezhaakons avatar

Yip_man

Jo, det kan röra sig om transversus som är för svag eller inte aktiverar sig tillräckligt bra.
Det där med övre/nedre och inre/yttre delen av magen i syfte specifik styrketräning/hypertrofi fungerar inte.

Men då innerveringen är lite annorlunda, så sker det en liiiiten aktiveringsskillnad då inte man anspänner fullt ut.
Dessutom så finns det en neuro-muskulär funktion som innebär att innan en rörelse blir till, så aktiveras de stabiliserande musklerna en bråkdel av en sekund, precis innan rörelsen. Kroppen gör sig beredd. Detta kan ske på flera ställen.
Transversus har den funktionen. (i skrivande stund kommer jag inte på vad den funktionen heter)
Är denna funktionen lite nedsatt av nån anledning så kan problem senare uppstå någonstans. För transversus del blir det ryggen som oftast får betala priset.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.