2004-02-10, 19:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Insulintoppar
Läser hela tiden att man ska undvika insulintoppar. Hur mycket påverkar ett högt intag av mjölkprodukter? Är det bättre att skippa mjölken etc? Efter träning vet jag det är bra men hur är det resten av dagen när man äter bra mat?
|
|
|
2004-02-10, 20:08
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Mjölk har ett Insulinindex på 115 med vitt bröd som 100-referens. Detsamma gäller yoghurt och fil, keso och kesella, som har liknande skyhöga värden. Det är deras aminosyreprofiler som påverkar bukspottkörteln, och mjölkprodukter ger alltså ett insulinpåslag som är större än samma mängd energi från strösocker.
Värdena är satta vid ett intag av 1000 kj. Ett mindre glas här och där spelar nog mindre roll, men om du verkligen gillar att häva mjölk i större kvantiteter kan det vara vettigt att lägga dessa vid högst ett par tillfällen under dygnet, varav efter träningspasset är ett ypperligt sådant, då du eliminerar fettinlagringseffekten med bibehåller den anabola verkan.
Resten av måltiden påverkar inte mjölkens insulinpåslag.
Senast redigerad av King Grub den 2004-02-10 klockan 20:11.
|
|
|
2004-02-10, 20:17
|
|
Registered User
|
Tackar tackar, det är synd att dra ner på mjölkprod. då jag får c:a 100 gram protein om dagen från sådana produkter. Får hitta något annat som slinker ner lätt och som ger mycket protein.
|
|
|
2004-02-10, 20:19
|
|
Beach 2023
Reg.datum: Jan 2003
|
Hur mycket är "häva mjölk i större kvantiteter"?
Dricker själv upp till 2 liter per dag, tillsammans med maten oftast
|
|
|
2004-02-10, 20:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by Pontus
Hur mycket är "häva mjölk i större kvantiteter"?
Dricker själv upp till 2 liter per dag, tillsammans med maten oftast
|
Ja det är ungefär samma för mig. 1-½l mjölk och 1½ liter yoghurt. Det är väl ganska stora kvantiteter?
|
|
|
2004-02-10, 20:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Originally posted by Yankeee
Ja det är ungefär samma för mig. 1-½l mjölk och 1½ liter yoghurt. Det är väl ganska stora kvantiteter?
|
Ja, det är det. Men som Grub säger...ta de största mjölkintagen efter träning och på morgonen.
|
2004-02-10, 20:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by LunaSpice
Ja, det är det. Men som Grub säger...ta de största mjölkintagen efter träning och på morgonen.
|
Är det några fördelar med intag på morgonen eller är det bara mindre nackdelar?
|
|
|
2004-02-10, 20:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by Yankeee
Är det några fördelar med intag på morgonen eller är det bara mindre nackdelar?
|
Efter nattens fasta så är insulinnivåer låga och kroppens behov av näringsämnen höga. Att då få en insulintopp som hjälper till att snabbt få in näringsämnen in i cellerna är mkt positivt.
|
2004-02-10, 21:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Jag måste få hänga på här och fråga - eftersom min man är diabetiker - hur påverkas hans blodsocker av dessa mjölkprodukter tro? Han kan ju inte få någon automatisk "insulintopp" eftersom han inte har nån egen insulinproduktion utan det blir alltså så att hans kropp kommer att BEHÖVA extra insulin för att ta hand om dessa livsmedel? Eller?
Om man vill ta hänsyn till både GI och II, vad är då en optimal frukost, mellis? Sojamjölk till havregrynsgröten? Undvika fil & flingor? Pumpernickel med pålägg såsom skinka, ägg, lättost? (Hur var det med ost förresten, det ger inte samma effekt eller?)
Och så spara keson, kesellan, filen till återhämtningsmålet efter träningen?
jag trodde jag hade sån koll! (paulun-graduate) och så får jag höra om II som ställer till alltihop...
Miranda
|
|
|
2004-02-10, 22:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by Miranda
Jag måste få hänga på här och fråga - eftersom min man är diabetiker - hur påverkas hans blodsocker av dessa mjölkprodukter tro? Han kan ju inte få någon automatisk "insulintopp" eftersom han inte har nån egen insulinproduktion utan det blir alltså så att hans kropp kommer att BEHÖVA extra insulin för att ta hand om dessa livsmedel? Eller?
Om man vill ta hänsyn till både GI och II, vad är då en optimal frukost, mellis? Sojamjölk till havregrynsgröten? Undvika fil & flingor? Pumpernickel med pålägg såsom skinka, ägg, lättost? (Hur var det med ost förresten, det ger inte samma effekt eller?)
Och så spara keson, kesellan, filen till återhämtningsmålet efter träningen?
jag trodde jag hade sån koll! (paulun-graduate) och så får jag höra om II som ställer till alltihop...
Miranda
|
Det är som är farligt vid diabetes är det reaktiva glukoset som kan ge kardiovaskulära problem om blodsockret stannar högt för länge. Insulinets främsta syfte är ju att sänka blodsockret till normalnivåer men det hjälper även till och transporterar fria aminosyror och fria fettsyror in i cellerna. Mjölkprodukter ger inte någon skyhög blodsockerhöjning utan stimulerar bukspottskörteln att utsöndra insulin pga som Grub skrev... aminosyreprofilerna. Diabetiker ska akta sig för produkter som höjer blodsockret för snabbt och för mkt och det gör inte mejeriprodukter pga att mjölksocker är förhållandevis långsamt.
|
2004-02-10, 22:26
|
|
Standard Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Mjölk har ett Insulinindex på 115 med vitt bröd som 100-referens. Detsamma gäller yoghurt och fil, keso och kesella, som har liknande skyhöga värden.
|
jaha... där rök mellanmålet..
..och jag som brukade blanda keso med hackad päron och smaska i mig, underbart!
Men nu under defftider så vill man inte ha för många insulintoppar.
Kondition ligger ju inte på topp heller, men det skall förbättras!
Så....några andra proteinrika mellanmålsförslag för en student?
Visst är det totala kcal som räknas under deff, men jag skulle gärna vilja minimera de där topparna
Fast iofs, jag äter ju en 6 ggr om dagen, så kurvan kanske inte får sig en rejäl "topp" utan nästan ligger kvar på den nivån som den var tidigare.
/Henrik, the speculator
|
2004-02-10, 22:30
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Hur är det med proteindrinkar som oftast är baserade på mjölkprotein? Vassle och kasein... Är det lika illa som med mjölk även om man använder vatten för att blanda dem med?
|
|
|
2004-02-11, 03:04
|
|
Registered User
|
balle då..jag som hade tänkt inta en hel del minimjölk och andra mjölkprodukter under deff..nu skiter jag i deffen
|
|
|
2004-02-11, 05:02
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by Langster
Hur är det med proteindrinkar som oftast är baserade på mjölkprotein? Vassle och kasein... Är det lika illa som med mjölk även om man använder vatten för att blanda dem med?
|
De ger ett högt insulinpåslag, ja. Över 100 i II. Om det är "illa" eller om deras hormonpåverkar i övrigt uppväger insulinpåslaget är inte tillräckligt utförskat för att uttala sig om, tror jag.
|
|
|
2004-02-11, 05:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by pneumatic
Så....några andra proteinrika mellanmålsförslag för en student?
|
En billig kolhydratkälla av typen havregröt, pasta eller kornris. Dessa ger lägre insulinpåslag än många rena proteinlivsmedel.
Till det tonfisk, makrillfilé i tomat, ägg eller annan billig proteinkälla.
En slurk bra olja om proteinkällan är fettfattig.
Senast redigerad av King Grub den 2004-05-17 klockan 16:34.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.
|

|