Tack för svar och input, då vet jag!
Självklart kommer jag äta en occasional fruit everynow and then och grönsaker på daglig basis samt standard vitamintillskot. Räknar bara inte med sllad och grönsakerna i kaloribudgeten.
Detta är bara för en månad framöver då jag åkte på en utgift á 7000kr som jag INTE hade räknat med att behöva betala i en tid av julklappar och stunande utlandsresa!

Drf blev denna kostplan aktuell. I annat fall skulle jag aldrig vilja tråka sönder min bulk på det sättet när det äntligen finns rum för att äta lite godare om än fortfarande nyttigt och strikt.
Citat:
Ursprungligen postat av phoenix91
Tänk på att det är en hel del antinutrienter, fytinsyra osv i t.ex. havregryn, vilka blockerar visst upptag av mineraler och till viss del även protein.
Känns som att du lär få vitaminbrist om du överkonsumerar gröt samtidigt som du får i dig minimalt med nyttigheter från frukt o grönt.
|
Har deffat på mer eller mindre exakt samma kost, men med betydligt mindre havre. Endast 50g till frukosten. Sen har jag mer eller mindre uteslutande levt på pasta/ris, nötfärs och kvar samt ägg, under 5 månader. Jag har inte märkt av någon vitaminbrist. Fast, å andra sidan kanske det är saker som "hänt" som jag inte känner/märker av? Eller så kanske mina multivitaminkapslar och lite frukt och grönt täckt den eventuella vitaminbrist som skulle kunnat inträffa?
Sist men inte minst; någon som har lust att svara på tanken om det är dumt att försöka pricka kaloribalans de dagar jag vilar eller om jag bara borde fortsätta ligga på samma överskott varje dag?
Mvh