Okej nu har jag legat på deff sedan slutet av Juni.
Jag är 1.87 lång och startade på 92-93 kg och väger idag 83,7 kg.
Detta är min första deff någonsin och jag har strävat efter att ligga på -500kcal per dag och 2 g protein per kg kroppsvikt och fyllt på resterande intag med kolhydrater och fett.
Under bulk körde jag helkroppspass tre dagar i veckan med en hel del basövningar något jag fortsatt med under deff ifall nu kroppen hade vant sig vid att varje muskelgrupp skulle få sitt 3 ggr i veckan.
Nu har jag dock sedan några veckor tillbaka haft ont eller det kanske är fel ordval, känt mig svag? I ledbanden i knävecket samt har obehagskänslor i knäna. Jag smörjer på som en galning med antiinflammatorisk salva och prövade en vecka där jag låg på balans men det har inte gett någon förbättring.
Det fett som jag har tappat har onekligen tagits från benen och framsidan av magen. Mina "lovehandles" verkar vara det stället på kroppen där störst ansamling fett samlat sig och som irriterat nog försvinner sist.
Nu till problemet: Jag är väldigt trött på den utdragna deffen och vill nu bara bli klar... även om jag är livrädd för att tappa den lilla muskelmassa jag har
min egentliga fråga är om jag kan lägga mig på -1000 kcal resterande period för hur mycket jag nu behöver tappa eller om mina ledband bara kommer ta mer stryk då? Jag väljer lite mellan om kroppen nu är så sliten att jag borde satsa på att bli klar snart och kanske få lida mer under en kort period eller lida mindre under en lång period... Får tillägga att jag psykiskt mår sådär av att jag fortfarande har lovehandles, trodde i min nybörjare naivitet att jag skulle vara klar till jul och kunna bygga på ett litet överskott i januari och lägga in en ytterst kort deff innan sommaren.
Hur hade ni gjort? Vill helst inte avbryta deffen, det rör sig inte om direkt smärta mer som att lederna är slitna och ger obehag ungefär som när man gått ner för djupt i en stretch... Rätt seg i huvudet idag, mörkt och eländigt som det är ute så man tror det är senare än vad det är, men hoppas ni förstod.
Här kommer en bild på spektaklet och varför jag känner att jag måste lägga på ett kol genom ett underskott även om jag som många andra på forumet är livrädd för att tappa muskelmassa: