Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-16, 21:32   #1
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Deffa och bygga i "kreatin-fönster" var 4e-6e vecka vs 1-2 längre deffar/år. Sägs?

Funderar kring 2 upplägg kring deff - bygg.

Alternativ 1: 1-2 deffar/år på totalt ca 15-20 v där jag kör med kreatin hela deffperioden.
PROS:
- Längre sammanhängande byggperiod = potentiellt mer gynnsamt för kroppen styrke/hypertrofiassningsmässigt
- Lättare att mäta resultaten i deffen då kreatintömningen efter kur blir en mindre del av den totala deffperioden

CONS:
- Långa deffperioder = påfrestande för kropp och psyke.
- Gillar inte att bli "fet" under uppbyggnadsperioden

vs

Alternativ 2: Rullar på 10 veckors-cyklar med 4 v deff med kreatin och 6 v bygg (där jag inte kör kreatin och utan tömmer mig för maximal effekt av kreatinet nästa deffperiod) kontinuerligt under hela året.
PROS:
- Då kreatinets effekter sägs avta efter ca 6 v så maximerar jag här effekten av kreatinet samt potentiellt minskar eventuella negativa effekter av långvarigt sammanhängande kreatinbruk på njurar och kropp
- Mindre påfrestande deffperioder
- Kommer antagligen hålla mig i bättre form året runt
- Mer motiverande med fler "cyklar" av olika slag att se fram emot i träningen

CONS:
- Potentiellt sämre styrke/hypertrofi-anpassning med så korta byggperioder
- Svårare att mäta framsteg i deffen då det kommer ta c 1-2 v att tömma mig från kreatinet.

Just nu ser jag fler fördelar i alt 2. Men vill gärna höra vad ni anser kan ge bäst resultat?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-17, 09:11   #2
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Ingen som har någon åsikt?
Gammal 2012-11-18, 21:35   #3
slimjim10
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Utifrån ditt första inlägg skulle jag nog ha kört på alternativ 2. Är ingen expert på området, men jag känner igen mig lite i din beskrivining, jag gillar också att vara deffad året runt. Inne på tredje månaden av min deff just nu, ska köra klart den sen ta en månad paus i december för att sedan köra klart deffen 2013 tills jag är nöjd. Efter det har jag tänkt att köra försiktiga bulkar där jag går upp sakta i vikt för att kunna köra färre och kortare deffar.

För mig låter det rätt mycket med 6v bulk och 4v deff, kanske mer 9v bulk och 4v deff? Fast det beror jue på hur du ser ut nu, hur mycket du vill tappa och hur mycket du går upp/ner vid bulkarna respektive deffarna.
slimjim10 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 00:23   #4
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Du är mer eller mindre på exakt samma upplägg i din deff som jag nyss vart, kul . Körde 20-22 v, tänkte 2 mån uppehåll och sedan köra sista nu fram till jul. Blev lite småändringar mellan deffavslut och fram till att jag körde igång igen i förrgår. Men väldigt likt. Hur har det gått?

Btw, a 6 v kan vara något kort. Kanske kommer förlänga byggperioderna till 8-10 v beroende på hur det går och vilken form/ökningar jag ligger på osv.
Gammal 2012-11-19, 01:21   #5
Birkharju
Registered User

Birkharjus avatar

Reg.datum: Aug 2009
Du behöver inte ha uppehåll från kreatin. Dina muskler har ett lager av cirka 100g ATP. Det räcker för maximal belastning i flertalet sekunder(!). Kreatin hjälper till att återbilda ATP snabbt.

Om du har uppehåll med jämna mellanrum kommer du såklart märka det bättre till skillnad från om du upplever dess prestationshöjande effekt konstant.

Senast redigerad av Birkharju den 2012-11-19 klockan 01:23.
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 04:37   #6
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Birkharju Visa inlägg
Du behöver inte ha uppehåll från kreatin. Dina muskler har ett lager av cirka 100g ATP. Det räcker för maximal belastning i flertalet sekunder(!). Kreatin hjälper till att återbilda ATP snabbt.

Om du har uppehåll med jämna mellanrum kommer du såklart märka det bättre till skillnad från om du upplever dess prestationshöjande effekt konstant.
Vill undvika att kroppen potentiellt blir slö med sin egen ATP utvinning, samt undvika andra potentiella bieffektet av långvarigt kontinuerligt bruk.
Gammal 2012-11-19, 13:32   #7
Kimkay
Registered User

Kimkays avatar

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
samt undvika andra potentiella bieffektet av långvarigt kontinuerligt bruk.
Som vad?
Kimkay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 13:38   #8
Nutrid
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Så här ser jag det:

Problemet med att bulka är att man så klart förr eller senare måste deffa om man vill se "bra ut". En deff tar inte hänsyn till ett skit om hur ens liv är i övrigt och kommer att påverka på många plan.

Du kanske helt plötsligt blivit dumpad, sparkad från jobbet eller hamnat i en depression eller vad fan som helst. Det är betydligt lättare att hålla uppe träningen om man aldrig blir "illa tvungen" att äta på ett underskott under en lång period och ha dåligt med energi i träningen.

Jag kan dock tycka att bulk KAN vara värt beroende på hur ens utgångsläge är men det förändrar dock inte att en deff påverkar ditt liv utöver träningen också.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-19, 14:02   #9
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Vad skulle problemet vara med att ligga på kreatin i längre perioder? Inga skadliga effekter har påvisats och den positiva effekten avtar inte utan det är ju snarare att man får en boost när man "går på" som folk gillar.

Angående huvudfrågan så anser jag att detta är en fråga över hur mycket muskelmassa, och fett du har, har man en stor muskelmassa så bör inte bulkperioderna vara för långa imo då den bästa byggpotentialen finns när man ligger lägre i bf. Är man nybörjare och smal så kan man gärna köra längre bulkperioder uppåt året.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:22.