Vägde in mig idag på morgonen och känner att det nu är dags att starta ett nytt liv med styrketräning och diet. Jag har en lång väg att gå, ungefär 40 kg att tappa, som jag bedömer det nu i alla fall. Jag är också osannolikt otränad på alla sätt och vis. Jag kommer att föra en träningsdagbok här, främst för min egen skull, kommer också att ta inspiration från andra här på forumet. Jag har en gedigen träningsbakgrund inom styrketräning, diverse kampsporter, fotboll, löpning och lite annat, men har nu varit inaktiv ett antal år.
Siffror:
Längd: Cirka 179 cm.
Ålder: 34 år.
Startvikt 2015-07-28: 118,0 kg.
Startfettprocent(4punkt-bioimpendans) 2015-07-28: 33,7 %.
Mitt slutgiltiga mål är att ligga kring cirka 10 % kroppsfett med så mycket muskelmassa som möjligt.
Mitt första träningsschema under viktnedgången kommer endast bestå av styrketräning, 3 pass per vecka:
Pass 1: Benpressmaskin. Bröstpressmaskin. Roddmaskin. Axelpressmaskin. Rak Magmaskin. Sned Magmaskin. Korsryggmaskin.
Pass 2: Bröstpressmaskin. Latsdragmaskin. Axelpressmaskin. Benspark. Bencurl. Vadpress.
Pass 3: Benpressmaskin. Bröstpressmaskin. Roddmaskin. Axelpressmaskin. Bicepscurlmaskin. Tricepsmaskin.
Alla övningar kommer att utföras i 3 set och 10 repetitioner.
Jag kommer att försöka äta så naturlig mat som möjligt, så lite halv- och helfabrikat som möjligt, proteinrikt och skära ned på kolhydraterna, viktresultaten får styra kalorimängden. Kosttillskotten jag kommer inta är: Proteinpulver. Multivitamineral. Omega3. Dvitamin. ZMA.
Nu börjar den långa vägen tillbaka till en vältränad fysik.