2012-10-19, 06:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Lider du av ORTOREXI?
Hittade detta test på nätet där man kan se om man lider av ORTOREXI. Själv är jag inte orolig över min träning eller min kost. Jag tycker jag lever ett bra liv och jag lägger in min träning så den inte ska påverka övriga delar så mycket. Jag tycker även att jag äter ganska bra och "normal" mat, se min journal. Jag har en övergripande koll på vad jag får i mig och det tycker jag är viktigt. Jag avstår gärna socker och feta saker som pizza och chips.
Enligt Kolo-mått så är väl detta inte så konstigt men andra personer som inte är inne så mycket på träning och kost tycker att jag håller på med "sjuka" saker och att jag nästan behöver hjälp.
Vad säger ni andra? Är man sjuk och behöver hjälp om man bryr sig om vad man stoppar i sig och att man tycker det är viktigt med träningen?
Kan inte säga varför men det skulle vara kul om EDDIE VEDDER kunder titta på detta också. Kul att höra hans synpunkt på ORTOREXI.
Om ORTOREXI:
"Han upptäckte att en del patienter hade fastnat i ett nästintill tvångsmässigt "hälsosamt" och oftast väldigt fettsnålt ätande samtidigt som de ägnade sig åt överdriven fysisk träning. Denna problematik kom att benämnas Ortorexia nervosa, eller bara ortorexi."
I länken kan du själv göra testet på några sekunder:
http://www.psykologitest.se/ortorexi.php
|
|
|
2012-10-19, 06:25
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Vad är ditt problem med företeelsen "ätstörningar" (där ortorexi går in)?
|
|
|
2012-10-19, 06:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Vad är ditt problem med företeelsen "ätstörningar" (där ortorexi går in)?
|
Jaa, jag vet inte. Ätstörning kopplar jag ihop med något annat, som att man skadar sig själv tex de som har anorexia.
Jag försöker jämföra min planering när det gäller mat med andra personer (mina föräldrar tex) som planerar vad de ska äta till fredagkvällen. De kanske kollar ett recept där det ska vara en viss mängd av något, inte för mycket av detta osv.
(Såg precis att detta diskuterats flitigt här på forumet)
|
|
|
2012-10-19, 06:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
10 stolta poäng, och "troligtvis" ingen ortodoxi. Då kan jag troligtvis slappna av, älskar nät-tester! SKämt åsido, jag har träffat på två personer som jag outbildad skulle kunna diagnosticera iaf tendenser åkomman. Här snackar vi totalt fettfri kost, minimalt med kolhydrater (och då i form av tonfisksallader) och gärna 3 konditionspass om dagen. Ofta spinning. Känns inte som någon på Kolo lever like this, inte i de sektioner jag studsar runt i iaf. Att vara medveten och hälsosam är en helt annan grej.
|
|
|
2012-10-19, 06:43
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Jaa, jag vet inte. Ätstörning kopplar jag ihop med något annat, som att man skadar sig själv tex de som har anorexia.
|
Följdfråga: Varför väljer du att plocka ut en sorts ätstörning och räkna den som den "riktiga" ätstörningen? För det är ju vad du gör nu.
|
|
|
2012-10-19, 06:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Följdfråga: Varför väljer du att plocka ut en sorts ätstörning och räkna den som den "riktiga" ätstörningen? För det är ju vad du gör nu.
|
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vart du vill komma? Jag är lite
Jag är inte så påläst när det gäller ätstörningar. Hör jag ordet "ätstörning" så ploppar (helt oavsiktligt) anorexia eller bullimi (se där, två stycken ivarjefall) upp i huvudet.
|
|
|
2012-10-19, 06:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Att träna hårt med mål i sikte är inte stört. Att lägga mycket fokus på kost däremot är stört. Det är socialt självmord och saknar i 99 fall av 100 vetenskapliga belägg.
|
|
|
2012-10-19, 07:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Att träna hårt med mål i sikte är inte stört. Att lägga mycket fokus på kost däremot är stört. Det är socialt självmord och saknar i 99 fall av 100 vetenskapliga belägg.
|
Din kommentar är självklart (tror jag) inte riktad mot mig men jag lägger mycket fokus på kosten och jag förstår inte hur det skulle kunna påverka mitt sociala liv. Jag vill äta bra och GOD mat som passar min träning. Det var länge sen jag pressade i mig tonfisk direkt från konservburken. Nu äter jag bara det jag tycker är gott.
Jag tackar aldrig nej till att träffa kompisar eller liknande. Jag äter precis som alla andra (fast liiiite mer än alla andra). Däremot hoppar jag oftast efterrätt och alkohol. Det äter och dricker jag när jag är sugen på det.
|
|
|
2012-10-19, 07:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Jag led nog av det här i somras, tyvärr.. Dumpade många kilon, var väl som någon slags ätstörning. Åt otroligt "hälsosamt" och fuskade inte en enda dag, jag skojar inte. Var även ute och sprang otroligt ofta, samt gymmade 6 gånger i veckan. Kunde få ångest klockan tio på kvällen, då drog jag ut och körde intervaller.
|
2012-10-19, 07:16
|
|
Registered User
|
Citat:
Din kommentar är självklart (tror jag) inte riktad mot mig men jag lägger mycket fokus på kosten och jag förstår inte hur det skulle kunna påverka mitt sociala liv. Jag vill äta bra och GOD mat som passar min träning. Det var länge sen jag pressade i mig tonfisk direkt från konservburken. Nu äter jag bara det jag tycker är gott.
Jag tackar aldrig nej till att träffa kompisar eller liknande. Jag äter precis som alla andra (fast liiiite mer än alla andra). Däremot hoppar jag oftast efterrätt och alkohol. Det äter och dricker jag när jag är sugen på det.
|
Med mycket fokus på kost menar jag att man på irrationell basis äter mycket av specifika livsmedel och aktivt väljer bort andra livsmedel. Gärna i kombination med att räkna kalorier. Man har svårt att gå ut och käka med kompisar och om man gör det så är det en del av ett system snarare än spontant.
|
|
|
2012-10-19, 07:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
25 poäng. Tycker mig dock vara helt ostörd och ha distans till dietande och tränande (vilket dock är ett av symtomen i ätstörningar, jobbigt!). Som vegetarian (äter gärna innan man går på tillställningar) och triathlet (tränar ofta, blir såklart besviken om jag inte når mina mål) så känner jag att många av de där poängen var ofrånkomliga.
Dock tror jag inte att jag är störd. I Söndags åt jag paj m B&J, i måndags tårta, i tisdags och igår åt jag sötbröd m sojamjölk. Allt med god aptit och ingen som helst ångest.
Dock är jag övertygad om att många skulle kunna leva som mig på grund av deras ätstörning.
|
|
|
2012-10-19, 07:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Dock tror jag inte att jag är störd. I Söndags åt jag paj m B&J, i måndags tårta, i tisdags och igår åt jag sötbröd m sojamjölk. Allt med god aptit och ingen som helst ångest.
|
Det faktum att du kom ihåg vad slags "onyttigheter" du tryckte i dig i detalj talar ju emot
Själv fick jag 11 poäng och då äter jag dessutom regelbundet rått kött.
|
|
|
2012-10-19, 07:29
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
22p
Det är dock inget jag lider av, gillar att testa och utvärdera upplägg och tycker det är intressant.
Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
|
|
|
2012-10-19, 07:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Det faktum att du kom ihåg vad slags "onyttigheter" du tryckte i dig i detalj talar ju emot 
|
Fyllde år, så det var jag som köpte allt och åt upp resterna.
|
|
|
2012-10-19, 07:48
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Jag är inte så påläst när det gäller ätstörningar. Hör jag ordet "ätstörning" så ploppar (helt oavsiktligt) anorexia eller bullimi (se där, två stycken ivarjefall) upp i huvudet.
|
"Ortorexi" är, än så länge, en form av anorexi så du har täckt in det bra. Den formen av anorexi är däremot oftast mer baserad på "nyttighet" och träningsresultat än att väga så lite som möjligt som de flesta tänker på när de hör ordet anorexi. Det innebär t ex att det kan vara vilken som helst makrofördelning på kosten och träningsdosen kan variera. Störningen syns helt enkelt bara om deras cirklar rubbas. Ett snabbt exempel: Om en person är övertygad om att det inte är nyttigt att träna för mycket och därför tränar exakt fyra pass i veckan men också undviker att gå till farmor för att det blir för mycket träning så syns bara de fyra träningspassen vilket är relativt normalt. Promenaden till farmor som inte blev av syns ingenstans.
Eftersom bullemi och anorexi ofta kan gå in i varandra (det stora skillnaden är att vid bullemi så hetsäter personen mer än ett visst antal gånger per månad) så kan personer som verkar må bättre också ha glidit över åt den andra formen. Lägger man till träningsvarianterna så blir det ett väldigt brett spektrum där hur personen mår psykiskt är det enda man faktiskt har att gå på.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:02.
|

|