Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-09, 13:27   #1
okiol
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Utländskt kött

Hej, kött från andra länder, irland och danmark t ex ser man ju ofta till halva priset, och som både nyttighetspanikkille och utfattig student så hamnar man i ett tufft dilemma när alla har pratat upp svenskt kött så otroligt mycket. Men det å andra sidan kan kosta mer än det dubbla priset jämfört med t ex irländskt. Är det någon som har koll på om det finns faktiska skillnader och hur stora de är i sådana fall? Om det inte finns några påvisbara skillnader så är det nog dags att börja införskaffa utländskt istället.

Någon som har koll på detta? Finns det några skillnader i näring, hur ofta de är besmittade? vattenmängd?
okiol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 13:30   #2
Tisu
Registered User

Tisus avatar

Reg.datum: Apr 2012
Varför skulle svenskt kött vara bättre? Om man bortser från klimatpåverkan till följd av transporter.
Gammal 2012-10-09, 13:32   #3
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Varför skulle svenskt kött vara bättre? Om man bortser från klimatpåverkan till följd av transporter.
Köttet smakar bättre beroende på hur det är behandlat.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 13:35   #4
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Rent näringsmässigt lär skillnaden vara minimal.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 13:36   #5
Bizarro
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Djur som djur
Bizarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 13:39   #6
IronBug
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarro Visa inlägg
Djur som djur
Tänker man så så kan man ju tänka på människorna bakom djuren. Dvs bönderna. Kommer tex inte finnas någon grisnäring kvar i Sverige i framtiden pga att folk köper danskt. Folk slutar köpa svenskt (vadsomhelst) och undrar sedan vart jobben tar vägen.
IronBug är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 13:50   #7
andeem
Registered User

andeems avatar

Reg.datum: Nov 2011
Irländsk nötfärs är oftast fetare. Det har sannolikt mindre att göra med att den är irländsk än vilka styckningsdetaljer som mals.

I övrigt har jag svårt att tro att det skulle vara någon näringsmässig skillnad att tala om.

Sedan har jag fått uppfattningen att djurhållningen i andra EU-länder är ännu vidrigare än den svenska, som ju redan den är rätt vidrig. Någon som har riktiga kunskaper i frågan får gärna bekräfta/dementera/nyansera.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 14:29   #8
Lillleif
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Om man bara utgår från något slags nyttighetsperspektiv får man väl kika på om danskar och irländare dör markant mycket tidigare än oss och huruvida det är kopplat till deras osvenska kött.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 17:07   #9
Bizarro
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av IronBug Visa inlägg
Tänker man så så kan man ju tänka på människorna bakom djuren. Dvs bönderna. Kommer tex inte finnas någon grisnäring kvar i Sverige i framtiden pga att folk köper danskt. Folk slutar köpa svenskt (vadsomhelst) och undrar sedan vart jobben tar vägen.
Lägger antagligen på tok för lite tanke bakom märken, ekologiskt eller ej osv. Men det är ganska bekvämt. Äter det som smakar bra och är proteinrikt, mer eller mindre.
Bizarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 17:19   #10
IronBug
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Irländsk nötfärs är oftast fetare. Det har sannolikt mindre att göra med att den är irländsk än vilka styckningsdetaljer som mals.

I övrigt har jag svårt att tro att det skulle vara någon näringsmässig skillnad att tala om.

Sedan har jag fått uppfattningen att djurhållningen i andra EU-länder är ännu vidrigare än den svenska, som ju redan den är rätt vidrig. Någon som har riktiga kunskaper i frågan får gärna bekräfta/dementera/nyansera.
Jag är också väldigt intresserad av uppgifter om djurhållning/hantering i andra länder, tex Irland och Danmark. Har fått lära mig mycket om den svenska djurhållningen men praktiskt taget inget om den utländska.
Gammal 2012-10-09, 17:26   #11
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Köttet smakar bättre beroende på hur det är behandlat.
Svenskt kött är knappast känt för någon exceptionell smak. TS kan gott köpa utländskt kött om han inte känner några starka sympatier för svenska bönder.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-09, 17:27   #12
IronBug
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Svenskt kött är knappast känt för någon exceptionell smak. TS kan gott köpa utländskt kött om han inte känner några starka sympatier för svenska bönder.
... och svenska djur. Eller?
Gammal 2012-10-09, 17:29   #13
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Citat:
... och svenska djur. Eller?
Tror inte de svenska djuren bryr sig väldigt mycket. Sedan hur de danska grisarna mår kontra de svenska vet jag inte, vet du? Jag har ingen enorm koll på Danmarks, Irlands eller de flesta länders djurhållning. Jag vet däremot att svenskar stolt slår sig över bröstet och skriker att vi har bäst djurhållning i världen, medan ryssarna vägrar köpa vårt kött eftersom de anser att vi missköter djuren så grovt.

För att tillfredställa Ironbug: Om du inte bryr dig om bönderna, djurhållning och diverse moraliska synpunkter så finns det ingen anledning att undvika utländskt kött, Svenskt kött är inte godare eller av bättre kvalité.
Citat:

Senast redigerad av Tricklew den 2012-10-09 klockan 17:31.
Gammal 2012-10-09, 17:32   #14
IronBug
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Tror inte de svenska djuren bryr sig väldigt mycket. Sedan hur de danska grisarna mår kontra de svenska vet jag inte, vet du? Jag har ingen enorm koll på Danmarks, Irlands eller de flesta länders djurhållning. Jag vet däremot att svenskar stolt slår sig över bröstet och skriker att vi har bäst djurhållning i världen, medan ryssarna vägrar köpa vårt kött eftersom de anser att vi missköter djuren så grovt.

För att tillfredställa Ironbug: Om du inte bryr dig om bönderna, djurhållning och diverse moraliska synpunkter så finns det ingen anledning att undvika utländskt kött, Svenskt kött är inte godare eller av bättre kvalité.

Var har du hört/läst om det med ryssarna?
Gammal 2012-10-09, 17:38   #15
Tricklew
W för Vendetta

Tricklews avatar

Citat:

Var har du hört/läst om det med ryssarna?
Det var en tidningsartikel som diskuterades friskt på kolozzeum när den var aktuell, minns tyvärr inte mer än så.

Men svenskt kött är ingen kvalitetsstämpel utanför Sverige, och det är säkerligen en skopa av någon missriktad nationalitet inblandad i det hela. Du skulle bara höra kommentarerna man hör om man säljer kött i ett par dagar, glöm nationalsången, invandringsdiskussioner med mera, det är när man säljer kött som man verkligen får höra hur stolta och patriotiska svenskarna är.
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.