Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-06, 14:21   #1
Flex Jackson
Veteran Medlem

Flex Jacksons avatar

Reg.datum: Dec 2003
Kroppen "vänjer" sig vid proteinmängd?

Läser ganska ofta att man ska höja och sänka mängden protein man får i sig därför att kroppen "vänjer" sig vid en stor proteinmängd? Vad betyder det? Kroppen tar väl vad den får och om man tränar hårt, så behöver den väl all protein den får...
Flex Jackson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-06, 15:01   #2
Åse Columbus
Registered User

Åse Columbuss avatar

Reg.datum: Aug 2001
Man kan råka ut för proteinförgiftning....en gång i tiden kallad för kaninsjukan...under den tid då folk inte hade så fett och det fanns gptt om kanin.

gränsen ligger vid ca 300gram rent protein per dag har jag läst på livsmedelsverket nånstans

levern för jobbar för hårt och det blir inge bra.....
Gammal 2004-02-06, 15:16   #3
Officer
Registered User

Officers avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Originally posted by Åse Columbus

gränsen ligger vid ca 300gram rent protein per dag har jag läst på livsmedelsverket nånstans

Det var som fan.

Har snackat med ett antal byggare som säger sig ha ett proteintag på 500-600 gram om dagen under bulk?

I övrigt så brukar jag käka mycket protein o kolisar under någon månad tills jag blir "trött" på att äta, mitt psyke kan sätta stopp ibland, jag tycker inte att mat är gott ibland om man pressar i sig för mycket och för ofta. Då brukar jag dra ner på protteintaget i form av ägg, tonfisk och mjölk under några dagar (men behåller kcalintaget under tiden med hjälp av kolisar), och sedan pumpar jag på igen. Inga bevisade effekter precis men jag tror starkt på variation, vare sig det gäller proteintag eller repsantal.
Officer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-06, 16:34   #4
herr_Arne
Envis Medlem

herr_Arnes avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Åse Columbus
en gång i tiden kallad för kaninsjukan...
Jag är ganska säker på att man får kaninsjuka (genom att bara äta kaniner) därför att kaniner saknar (eller möjligen innehåller för lite av) någon av de för människor essensiella aminosyrorna, och att detta alltså är något annat än proteinförgiftning.
herr_Arne är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.