Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-11, 20:08   #1
Trapz
Registered User

Trapzs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Fett i kosten vid inaktivitet

Vet inte om jag är helt bakom flötet, men av vad jag läst på de allra flesta ställen så rekommenderas nästan alltid fett före kolhydrater för personer som inte lever ett speciellt "rörligt" liv eller har ett krävande arbete etc.

Ändå så läser man att fett gärna sätter sig som just fett på kroppen medans det är mycket svårare för kroppen att lagra kolhydrater som fett.

Då borde det väl i teorin vara bättre att äta mer kolhydrater och ett lägre fettintag istället för tvärtom?

Samma sak vad gäller vilodagar/träningsdagar, jag förstår att man gärna äter mer kolhydrater efter träning för att fylla på lagrena. Och att om man t.ex. kör enligt leangains får i sig fett på sina underskottsdagar för att då kommer det ändå inte lagras som fett och man får i sig det man behöver från fett, men om man lever ett normalt liv så borde väl kolhydrater vara det man ska prioritera ändå?
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 20:14   #2
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Vet inte om jag är helt bakom flötet, men av vad jag läst på de allra flesta ställen så rekommenderas nästan alltid fett före kolhydrater för personer som inte lever ett speciellt "rörligt" liv eller har ett krävande arbete etc.

Ändå så läser man att fett gärna sätter sig som just fett på kroppen medans det är mycket svårare för kroppen att lagra kolhydrater som fett.

Då borde det väl i teorin vara bättre att äta mer kolhydrater och ett lägre fettintag istället för tvärtom?

Samma sak vad gäller vilodagar/träningsdagar, jag förstår att man gärna äter mer kolhydrater efter träning för att fylla på lagrena. Och att om man t.ex. kör enligt leangains får i sig fett på sina underskottsdagar för att då kommer det ändå inte lagras som fett och man får i sig det man behöver från fett, men om man lever ett normalt liv så borde väl kolhydrater vara det man ska prioritera ändå?
Det handlar om energi och essentiella näringsämnen. Fett behöver du. Kolhydrater behöver du inte. Med tanke på att exempelvis en tjej med mycket muskler (som tränar flera dagar i veckan) i regel inte har råd med särskilt mycket kolhydrater om hon ska hålla god form, så faller det sig naturligt att kolhydrater för någon som inte tränar egentligen borde ses som en lyx.

Lite hårdraget sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-11, 20:43   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Det där stämmer men det är taget ur sitt sammanhang. Man måste se the whole picture. Fett från kosten lagras väldigt enkelt in som kroppsfett, det går utan ansträngning i stort sett. Kolhydrat däremot lagras väldigt sällan som fett. De påverkar däremot fettbalansen indirekt genom att stänga av fettförbränningen. Så just kolhydraterna i sig lagras inte in som fett, men de förhindrar kroppen att förbränna fett från annat håll.

Min luddiga poäng/kontentan av det hela är att den avgörande faktorn för vad som sker är kaloribalansen.
Gammal 2012-09-12, 07:43   #4
Trapz
Registered User

Trapzs avatar

Så det menar alltså egentligen på att en högfettkost är det absolut bästa alternativet för att hålla sig i form?

Tycker det är lite knepigt det här med fett/kolhydrater, skulle nog faktiskt behöva höja på båda i min kost men man blir ju helt snurrig av allt man läser och tyvärr tar till sig så man blir väl "rädd" för båda.

Jag äter helt klart mer kolhydrater än fett iallafall, då jag tränar nästintill varje dag så blir det väl iallafall oftast runt 200-300 gram, ungefär lika mycket protein. Vilket jag vet är överdrivet mycket men det är svårt att sänka känns det som.
Fett kanske jag har fått i mig i snitt runt 40 gram per dag de senaste månaderna, förutom när man tryckt i sig godis eller nåt annat gott. Och det är ju bara sånt fett som tillkommer utan problem, kör nästan allting av lättvarianter.

Kommer det här bli skadligt i längden och borde jag isåfall försöka öka upp fettet på något sätt? Känns som att jag blir mer sugen på onyttigheter när jag äter fett förövrigt.
Gammal 2012-09-12, 09:55   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Så det menar alltså egentligen på att en högfettkost är det absolut bästa alternativet för att hålla sig i form?
Nej, nu missförstod du. Det bästa för att hålla sig i form är att hålla koll på kalorierna. Kaloribalansen är den avgörande faktorn.
Gammal 2012-09-12, 16:51   #6
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det bästa för att hålla sig i form borde vara att vara aktiv och röra på sig. Att vara inaktiv kan bara bli en negativ spiral med förlorad muskelmassa och ännu sämre konditon. Urlakning av kalk från skelettet ser jag framför mig också.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 17:10   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:

Tycker det är lite knepigt det här med fett/kolhydrater, skulle nog faktiskt behöva höja på båda i min kost men man blir ju helt snurrig av allt man läser och tyvärr tar till sig så man blir väl "rädd" för båda.

Jag äter helt klart mer kolhydrater än fett iallafall, då jag tränar nästintill varje dag så blir det väl iallafall oftast runt 200-300 gram, ungefär lika mycket protein. Vilket jag vet är överdrivet mycket men det är svårt att sänka känns det som.
Fett kanske jag har fått i mig i snitt runt 40 gram per dag de senaste månaderna, förutom när man tryckt i sig godis eller nåt annat gott. Och det är ju bara sånt fett som tillkommer utan problem, kör nästan allting av lättvarianter.

Kommer det här bli skadligt i längden och borde jag isåfall försöka öka upp fettet på något sätt? Känns som att jag blir mer sugen på onyttigheter när jag äter fett förövrigt.
På mina mest högintensiva dagar äter jag över 600 g kolhydrat så dina mängder är på inget sätt extrema. En normaldag (arbetsdag/vilodag eller arbets/styrkedag) äter jag runt 350 g (på energibalans eller faktiskt strax under). Om dina 40 g fett kommer innebära problem eller ej får nog handla om sammansättningen. Är det delvis från vegetabiliska källor samt fisk så lär det inte vara några problem, är varenda gram från mjölk och köttfett så kan det kanske vara det, över en längre tid.

Det Vic och jag säger är att det är energin i maten som är avgörande för hur vikten förändras. Makronutrientfördelningen (och kvalitén hos makronutrienterna) är intressant för hälsa och prestation. Livsmedelsverkets rekommendationer är skapliga för oss människor så som vi är tänkt att leva: i rörelse. För någon som sitter på sitt arsle hela dagarna så finns det inte mycket kaloriutrymme över när man tillgodosett behovet av protein och fett.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-09-12 klockan 17:17.
Gammal 2012-09-12, 20:08   #8
Trapz
Registered User

Trapzs avatar

Det jag menade var att jag åt uppemot 250-300 gram protein om dagen, vilket känns som ett rent slöseri egentligen då rekommendationerna verkar vara högst 2-3 g*kv och då jag endast väger någonstans runt 70-72 kg så blir det väl en hel del. Men samtidigt så är jag även väldigt lång, 190+.

Känns på något sätt som att vad man än äter så får man i sig mycket protein, om man nu inte lever på halvfabrikat och färdigrätter typ. Men bra kolhydrat och fettkällor känns däremot svårare. Bara för att komma upp i 300 g kolhydrater så krävs det ju ungefär 400 gram pasta om dagen, vilket blir en aning svårt att trycka i sig i 2-3 måltider.

Att det är kaloribalansen som avgör förstår jag också, funderar mest bara på hur fördelningen bör se ut för att kunna prestera och må bra.
Gammal 2012-09-12, 20:19   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Att det är kaloribalansen som avgör förstår jag också, funderar mest bara på hur fördelningen bör se ut för att kunna prestera och må bra.
Testa sig fram brukar faktiskt vara det bästa sättet. Dra ner på proteinet och öka på kolhydraterna ett tag och se om du märker någon skillnad. En fördel med att äta mindre protein och mer kolhydrat är att det troligtvis blir billigare.
Gammal 2012-09-12, 20:22   #10
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Om dina 40 g fett kommer innebära problem eller ej får nog handla om sammansättningen. Är det delvis från vegetabiliska källor samt fisk så lär det inte vara några problem, är varenda gram från mjölk och köttfett så kan det kanske vara det, över en längre tid.
Menar du verkligen att ynka 40 gram fett skulle kunna vara ett problem även för en aktiv person?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 21:30   #11
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Menar du verkligen att ynka 40 gram fett skulle kunna vara ett problem även för en aktiv person?
Han var orolig för att det var FÖR LITE som jag förstod det och ju mindre fett man äter desto större risk att det händer, som jag ser det. Äter man bara 40 g kan det ju finnas en risk för att det blir lite för lite av det essentiella fettet.

Själv äter jag gärna mycket fett. Det mår jag bra av. High fat, high carb, high five.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-09-12 klockan 21:32.
Gammal 2012-09-13, 08:56   #12
Trapz
Registered User

Trapzs avatar

Haha

Jo det var det att det var för lite jag var lite orolig för, känns på nåt sätt som att hormonerna i kroppen är lite rubbade efter så lågt fettintag, men vet inte om det beror på det iförsig. Finns det något enkelt sätt att få i sig alla essentiella fetter varje dag?
Och när på dagen tycker du man bör lägga det isåfall? innan/efter träning?

Käkar iaf ett gäng omega3 tabletter om dagen så borde ju inte vara någon brist där iaf
Gammal 2012-09-13, 09:05   #13
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Testa sig fram brukar faktiskt vara det bästa sättet. Dra ner på proteinet och öka på kolhydraterna ett tag och se om du märker någon skillnad. En fördel med att äta mindre protein och mer kolhydrat är att det troligtvis blir billigare.
... och ger troligtvis mer energi till träningen.
Gammal 2012-09-13, 09:22   #14
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Han var orolig för att det var FÖR LITE som jag förstod det och ju mindre fett man äter desto större risk att det händer, som jag ser det. Äter man bara 40 g kan det ju finnas en risk för att det blir lite för lite av det essentiella fettet.

Själv äter jag gärna mycket fett. Det mår jag bra av. High fat, high carb, high five.
Ah, då förstår jag. Läste lite snabbt och fick det till att du tyckte det kunde vara för mycket..
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-13, 10:07   #15
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Variation förnöjer.

Dagar du inte tränar så kan du ju helt enkelt äta lite mindre kolhydrater och mer fett. Det finns ingen anledning att räkna på gram eller noja sig. Bara höfta.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.