Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-26, 23:54   #1
Fermen
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
Mediciner...

Hej, jag undrar om någon här vet hur mina mediciner påverkar styrketräningen. Jag har en njursjukdom och har käkat kortison (prednisolon) i över ett år nu, som mest 75mg om dagen. Jag vet ju att det är dåligt för träningen och så. Men nu käkar jag även sendoxan 150mg om dagen, och 10mg kortison. Det jag undrar är hur mycket 10mg kortison påverkar träningen? Har inte gått upp något i vikt på ett år eftersom jag inte vet om allt blir fett eller hur det är, men nu när jag är nere på så pass låg dos kortison funderar jag på att gå upp några kilo. Så min fråga är väl om jag ska ligga på balans och styrke träna eller om jag ska lägga mig på ett litet överskott?
Fermen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 07:16   #2
Trouble
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Mitt råd till dig är att inte fundera över saken. Du har inget val utan behöver äta kortisonet och sendoxandet för din hälsas skull, det är en del av dina förutsättningar precis som vilket arv som helst. Varför vill du veta?

Gällande viktuppgång, träning och livsstil skulle jag prata med din njurmedicinare i första hand. Själv har jag som bäst kvalificerade gissningar.
Trouble är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 07:29   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
10 mg pred påverkar kroppen en del men inte så mycket att det stör träningen nämnvärt, påverkan på fettinlagring etc upplever i alla fall jag som att de har varit statiska i förhållande till dosen dvs man lagar inte in mer och mer fett vartefter. 10 mg ger för mig inte heller buffelpuckeln (fettinlagring i nacken) och magomkretsen blir efter ett tag relativt normal. Buffelpuckeln och magökningen får jag efter ca två veckor på högre doser och sedan försvinner den runt 10 mg. Magen är tyvärr det som släpar mest men får jag inte medicin så får jag i alla fall 10-15 cm större omfång (tarmsjukdom) så det kanske kan kvitta.
Iofs bör man alltid ha i bakhuvudet att man har pred i systemet och kanske inte mosa på totalt på träningen då man redan har en belastning av återhämtningen. Har man också gått på så höga doser som 75 mg så kommer kroppen som helhet att vara känslig för större förändringar men har du tränat något så när hela tiden så gissar jag att du bara bör vara försiktig med riktigt stora styrkeökningar. Kroppen är helt enkelt lite skörare än normalt.

Den andra medicinen har jag ingen erfarenhet och kan inte kommentera.

Däremot så skulle jag fundera på om en viktuppgång (eller snarare mer mat) är bra för njurproblemen men där får du fråga läkaren.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 17:28   #4
Fermen
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
Tack för svar!
Fermen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 23:39   #5
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Jag skulle snackat med en farmaceut.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.