Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-30, 09:53   #1
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Sömnens påverkan på vikten

Säg att man vill gå ner/upp i vikt, har sömnen stor betydelse för viktnedgången/uppgången? Är de respektive lättare att uppnå om man får sova ordentligt än bara bra ibland?
Har själv märkt senaste tiden att dom dagar jag sovit 5-6 timmar, inte så bra sömn, har vågen visat oftast 1-1,5 kg mer än dom dagar jag fått sova ut och sova 8-9 timmar, bra sömn. Nu kanske detta bara är en tillfällighet att jag kanske har haft mindre tarminnehåll och mindre vätska osv, men då jag ligger på överskott varje dag så tycker jag det är intressant hur vikten ändras så pass beroende på sömn.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 10:23   #2
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Sömnen påverkar din ork, hur du presterar, din hunger och aptit, mängden kortisol du producerar och så vidare, indirekt så blir ju vardagen i olika grad svårare om du sover dåligt speciellt om du också tränar.

1.5kg låter mer som en tillfällighet i sammanhanget.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 10:27   #3
nisse1976
Registered User

nisse1976s avatar

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Säg att man vill gå ner/upp i vikt, har sömnen stor betydelse för viktnedgången/uppgången? Är de respektive lättare att uppnå om man får sova ordentligt än bara bra ibland?
Har själv märkt senaste tiden att dom dagar jag sovit 5-6 timmar, inte så bra sömn, har vågen visat oftast 1-1,5 kg mer än dom dagar jag fått sova ut och sova 8-9 timmar, bra sömn. Nu kanske detta bara är en tillfällighet att jag kanske har haft mindre tarminnehåll och mindre vätska osv, men då jag ligger på överskott varje dag så tycker jag det är intressant hur vikten ändras så pass beroende på sömn.
Man förlorar ungefär lika mycket vikt vid viktnedgång med lite sömn som med mycket sömn, vad som försvinner skiljer dock. Du har lättare att förlora mer fett och mindre muskler när du sover tillräckligt och lättare att förlora mer muskler när du inte sover tillräckligt.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 13:41   #4
Birkharju
Registered User

Birkharjus avatar

Reg.datum: Aug 2009
Du får sänkt ämnesomsättning med för lite sömn och kvalitén(ration mellan muskler/fett) blir sämre vid viktnedgång & viktuppgång.

Finns många intressanta artiklar om sömnens påverkan på träningslära.se
Birkharju är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 13:52   #5
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Väger du dig på morgonen så hinner ju kroppen göra av med mer vätska och lite mer energi under de extra timmar du sover.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.