Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-13, 19:30   #1
RoRoo
Registered User

RoRoos avatar

Reg.datum: Feb 2011
Bulka

Tjena. Har tränat i cirkus 1 år sammanlagt. Kan det mesta. Men vill börja ta det lite mer seriöst. Kort snubbe på 167cm, 67kg. Har en hyffsad massa med muskler men också fett. (ser inte alls överviktig ut , lutar sig mer åt muskliga hållet)

Vill bulka i 1 år till. Då undrar jag var jag kan hitta nån bra "räknare" eller om det finns något sett för att få reda på hur mycket proteiner/kolhydrater/fett jag bör äta. Vet att jag ska ligga på 500+ kaloriöverskott men hur mycket av vardera macros?
RoRoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 19:33   #2
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
500 överskott om dagen i ett år skulle innebära att du gick upp cirka 25 kg på det året. Det verkar kanske inte så klokt om du redan tycker att du har en del fett, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 19:34   #3
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
500+ i överskott är för mycket, särskilt med tanke på att du antagligen gjort de snabba och lätta ökningarna redan. Sikta på kanske 250 kcal om dagen istället.

caloriesperhour.com -> klicka på acitivity calculator... Bra sida men du får kolla hur vågen rör sig för att veta exakt vad du förbränner.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 19:35   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Tycker du ska satsa på:

2-2.5g protein/kg
0.5-1g fett/kg
Resten kolhydrater.

Angående energimängd är det lättast att testa sig fram.
Gammal 2012-06-13, 19:42   #5
Kinbote
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Ligger du på överskott skulle jag sikta på 2 gram protein per kilo kroppsvikt; sedan fördela fett och kolhydrater efter eget tycke.

Om du ska ligga på så mycket som +500 kcal i överskott så skulle jag köra det i en period om kanske 12-16 veckor.
Kinbote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 21:10   #6
RoRoo
Registered User

RoRoos avatar

Reg.datum: Feb 2011
Grejen med mig är att jag nästan aldrig ökar vikt. Går riktigt segt för mig hur mycket jag än vräker i mig men tack för svaren
RoRoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 21:15   #7
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av RoRoo Visa inlägg
Grejen med mig är att jag nästan aldrig ökar vikt. Går riktigt segt för mig hur mycket jag än vräker i mig men tack för svaren
Tips för viktökning:

http://traningslara.se/konkreta-tips...ll-upp-i-vikt/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 23:17   #8
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
500 överskott om dagen i ett år skulle innebära att du gick upp cirka 25 kg på det året. Det verkar kanske inte så klokt om du redan tycker att du har en del fett, eller?
Det kan väl verkligen inte vara så linjärt, någonstans kanske kroppen börjar motkämpa att gå upp i vikt på något konstigt sätt?
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-13, 23:42   #9
cero
Registered User

ceros avatar

Energiförbrukningen blir ju högre när man går upp i vikt, och då krävs det mer energi för att lägga på sig ytterligare vikt?
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 05:08   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Det kan väl verkligen inte vara så linjärt, någonstans kanske kroppen börjar motkämpa att gå upp i vikt på något konstigt sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Energiförbrukningen blir ju högre när man går upp i vikt, och då krävs det mer energi för att lägga på sig ytterligare vikt?
Absolut, men då ligger man inte längre på 500 kcal i överskott vilket TS sa att han ämnade att göra. För att ligga på 500 kcal i överskott över en längre tid måste man förstås äta mer och mer, precis som man måste äta mindre och mindre för att ständigt ligga på 500 kcal i underskott.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 06:45   #11
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

500 i överskott är 500 i överskott... oavsett hur mycket man förbränner. (så som Sheo skrev)
Gammal 2012-06-14, 07:14   #12
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Det vet du utan att veta hur mycket du äter? Låter som ett vanligt fenomen som också är tvärt om för de som vill gå ner i vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 09:30   #13
Gabzteryo
Registered User

Gabzteryos avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Gör inte misstaget som många gör när dem bulkar och gå upp i vikt i fett eftersom dem inte ser någon viktuppgång på vågen, tro mig det kommer var bara tålmodig.
Gabzteryo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 09:42   #14
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Som sagt så är 500 i överskott 500 i överskott. Oavsett om du är aktiv och väger 80 kg eller passiv och väger 70. Även om du har en set-point vikt på 72 kg så går du ju upp 500 kcal om dagen om du har det som överskott =) I praktiken kanske du måste äta 750 kcal "extra" för att uppnå ett verkligt överskott på 500 kcal.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-14, 10:43   #15
krubkungen
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Absolut, men då ligger man inte längre på 500 kcal i överskott vilket TS sa att han ämnade att göra. För att ligga på 500 kcal i överskott över en längre tid måste man förstås äta mer och mer, precis som man måste äta mindre och mindre för att ständigt ligga på 500 kcal i underskott.
Why why!!!
krubkungen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.