Hej!
Jag heter Björn och har efter alldeles för lång tid bestämt mig för att ta tag i min övervikt på riktigt. Detta första inlägg är mest till för att berätta lite om mig och min historia och varför jag bestämt mig för att registrera mig här och starta en journal.
Jag heter alltså Björn, är 25 år gammal, 179cm lång, bosatt i Linköping(Men Småländskan sitter inborrad i ryggmärgen) och studerar för tillfället maskinteknik.
Min vikthistoria har alltid varit ganska svängig men alltid på fel sida "överviktsstrecket". Under lumpen så tappade jag en hel del kilon och låg som lägst runt 85kg, fortfarande högt men en vikt jag var ganska bekväm med. Efter muck dog dock motivationen och jag stack på ett par år iväg till runt 110kg. Sommaren 2010 tänkte jag göra något åt det och genom att skippa skräpmat och jogga en del gick jag ner till ett par kilon under 100 fram till september och fortsatte minska fast i något långsamamre takt.
Detta sprack dock under kommande vår då en del personliga problem lade sig på hög vilket ledde till en depression(som jag nu är fri från), hösten bestod till stor del av att ligga på sängen och käka. Inte det bästa sättet att tappa kilon på.
Att jag nu verkligen valt att ta mig i kragen och vända om mitt liv och min kropp beror också på att Campushallen, ett gym/träningscentra på campus, håller i ett projekt som heter "Aktiv Student". Detta innebär kort och gott att en grupp på 20 personer väljs ut och dessa får hjälp i form av gruppanpassade träningspass, individuella samtal, föreläsningar i näringslära/träning och liknande, jag som aldrig har ägt ett gymkort.
Projektet startar på måndag och innebär 2 schemalagda pass i veckan av väldigt blandad natur. Gymmande, kettlebells, zumba, crossfit, step och allt annat som jag inte kommer på just nu. Utöver detta har jag tänkt hänga med några kompisar och gymma någon eller några dagar i veckan. Det finns också ett trevligt skogsspår precis utanför dörren. Utöver detta är det också en rejäl kostomläggning som gäller.
Målet med min träning i dagsläget är först och främst att komma ner till en vettig, hälsosam, vikt. Utöver det vill jag få upp min kondition och skaffa mig lite styrka på överkroppen. Framförallt är jag väldigt svag i armar, mage och bröst. Ben och rygg är inte lika illa, troligen för att de har burit runt på min vikt ett tag.
Det blev visst en rejäl textvägg här, troligen med ett gäng språkmissar med tanke på vad klockan är. Skall bättra mig framöver
Bilder på nuvarande form kommer när jag har ett vettigt sätt att ta dem.
Startvärden:
Ålder: 25(1987)
Längd: 179cm
Vikt: 115kg
Jag planerar att sparka igång nästa vecka och tills dess läser jag runt lite överallt för att sätta mig in i vad jag har att göra lite bättre, jag tar tacksamt emot alla råd ni har att ge en fullständig novis.
Tack för er tid