Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-22, 19:42   #1
alex111
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
När ska jag äta kolhydrater?

jag deffar och försöker undvika kolhydrater i största möjliga mån, men under vilken tidpunkt på dygnet behöver jag kolhydrater som mest?

brukar styrketräna på eftermiddagen runt 4-5. Äter lunch i skolan och det är på den måltiden som jag äter mest kolhydrater just nu, är det bra? på middagen hemma äter jag inte mycket kolhydrater alls utan äter mest protein.

jag har hört att man ska äta största delen av kolhydraterna efter sitt gympass under deffen, är det sant?

tack för svar
alex111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:49   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Efter träningen bör vara prioritet ett. En liten stund innan träningen prioritet två, om det gör att du kan prestera bättre på träningen.
Gammal 2012-05-22, 19:53   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av alex111 Visa inlägg
jag deffar och försöker undvika kolhydrater i största möjliga mån, men under vilken tidpunkt på dygnet behöver jag kolhydrater som mest?

brukar styrketräna på eftermiddagen runt 4-5. Äter lunch i skolan och det är på den måltiden som jag äter mest kolhydrater just nu, är det bra? på middagen hemma äter jag inte mycket kolhydrater alls utan äter mest protein.

jag har hört att man ska äta största delen av kolhydraterna efter sitt gympass under deffen, är det sant?

tack för svar
Det gäller oavsett. Har man däremot råd med mycket kolhydrat kan man definitivt äta det vid andra tillfällen också. Det är aldrig fel med kolhydrat så att säga och man kommer med stor sannolikhet att prestera aningens bättre om man fått i sig kolhydrat någon timme innan man tränar. Däremot är det ju inte så att man har råd med hur mycket kolhydrat som helst under deff och kommer det till den punkten där man måste välja (och dit kommer de flesta, vissa kanske redan från första dagen) är det efter träning som är att föredra så att man återladdar effektivt inför nästa pass.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 19:54   #4
alex111
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Efter träningen bör vara prioritet ett. En liten stund innan träningen prioritet två, om det gör att du kan prestera bättre på träningen.
bör man inte äta kolhydrater på lunchen för att ha ork till passet ?
men om jag istäletl ska äta kolhydrater en liten stund innan passet , vad borde man exempelvis äta och hur långt innan?
alex111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 20:36   #5
Shobre
Registered User

Reg.datum: Dec 2010
Citat:
men om jag istäletl ska äta kolhydrater en liten stund innan passet , vad borde man exempelvis äta och hur långt innan?
Idag hade jag benpass, och jag behöver fan kolhydrater innan träningen när man ska köra 280kg benpress.

Käkade en tallrik pastakyckling curry, men sedan efter träningen var det laxfile med ris hemma, tog då endast 0,5dl ris med laxfilé såklart och yoghurt, kanske 1dl.
Shobre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-22, 20:54   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Läsa vad vi skriver. Det är alltid bra att äta kolhydrat, men om du måste välja (t.ex. att du skurit ner på kolhydraterna mycket för att komma lågt i energi så att du går ner i vikt) kanske du måste prioritera att ha dem efter träningen. Jag äter just nu 2800 kalorier och har alla mina kolhydrater efter träningen, undantaget frukosten (en skål gröt med mjölk och sylt). När jag ligger högre i energi unnar jag mig kolhydrater innan träningen också, ofta någon macka typ en timme innan jag cyklar till gymmet. Ju mer energi jag äter desto mindre nogräknad blir jag när och hur mycket kolhydrat jag stoppar i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.