Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-16, 14:07   #1
Snapphanen
Banned User

Reg.datum: Jan 2003
choklad

man behöver ju ha i sig en himla mass kcal och protein för att bygga på sig muskler. om man har hög ämnesomsättning så är det blir det ju sjuka mängder kcal.. kvittar det varifrån dessa kcal kommer? om vi säger att jag får i mig tillräckligt med protein från ägg, makrill, kött osv.. är det okej om käkar tex. choklad som ju innehåller massa kcal? kommer detta att hjälpa uppbyggnaden?
hag läst att man inte alltid ska äta så nyttigt när man ska bygga på sig..
Snapphanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-16, 14:18   #2
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
har för mig att GI:n på choklad (mörk) är ganska bra så ur den synvinkeln är det helt ok...
Gammal 2003-04-16, 15:05   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det kvittar inte varifrån kalorierna kommer. Bara för att det är massor av energi i något betyder inte det att det finns mycket näring i det. Men, om du först ser till att få i dig de näringsämnen du behöver genom en varierad och bra kost, och sedan lägger till en chokladkaka eller tre så gör det ingen skada, så länge det är viktökning du är ute efter.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-16, 17:14   #4
Ninjasmurf
Registered User

Ninjasmurfs avatar

Reg.datum: Dec 2002
läste innehållsförteckningen på en chokladkaka idag...vad jag minns:
protein 6 gram
kolhydrater 56 gram
fett 35 gram
Gammal 2003-04-16, 18:01   #5
Snapphanen
Banned User

Citat:
Originally posted by King Grub
Det kvittar inte varifrån kalorierna kommer. Bara för att det är massor av energi i något betyder inte det att det finns mycket näring i det. Men, om du först ser till att få i dig de näringsämnen du behöver genom en varierad och bra kost, och sedan lägger till en chokladkaka eller tre så gör det ingen skada, så länge det är viktökning du är ute efter.
men menar du att det är viktökning i fett eller i muskler? hjälper det min styrketräning?
Gammal 2003-04-16, 18:11   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Inte lär det bidra till muskelökning, så länge du inte befinner dig i energiunderskott och du genom att äta chokladen hamnar på plus. Men i så fall finns det bättre mat att åstadkomma det med. Däremot på din fråga om det är "okej" att äta choklad så är svaret ja. Det kommer inte att försämra din muskeluppbyggnad heller.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-17, 21:37   #7
obbe
Naturbegåvning

Reg.datum: Apr 2003
man får inte glömma att det är en enorm skillnad på mörk och ljus choklad. är det jätte mörk choklad är det mest skitsamma eftersom det är mycket kakao. är det ljus choklad är det mycket fett, vilket det också är bra i viss mängd = ät nyttigt och unna dig ett choklad då och då!
obbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 06:43   #8
Pauline
Guest

konstigt det här med att folk vägrar vilja inse att det som e gott inte e bra i större mängder, ÄVEN om de har svårt för att gå upp i vikt.

Många smalisar är ju procentuellt feta, för att de saknar muskelmassa på sin lilla kropp.
Jag brukar tänka på hur läskigt det ser ut inne i en människas blodkärl när t ex choklad äts för ofta och för mycket. När man e ung kommer man kanske undan med det mesta, men man ser ju bara hur det ser ut på utsidan....

OM choklad vore nyttigt, ja då skulle jag käka toblerone dygnet runt. Jag ÄLSKAR choklad.....Men bara för det så kan jag ju inte käka det...
  Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 06:50   #9
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Inte allt som är gott är dåligt Pauline men generellt sett håller jag med dig.
Tror vår kropp signalerar gott för att tala om för vår primitiva hjärna att vi just gjort jackpot och hittat ett väldigt energirikt livsmedel. Användbart när man strosar runt i skogen och gnager på allt man hittar men klart skadligt numera.

Choklad, godis chips etc är inte mat som gör en snygg naken och är det ens mål så bör man nog äta det väldigt sällan.

Äter man tex havregrynsgröt ofta under dagen så att kroppen har en jämn tillförsel av kolhydrater så blir man inte heller så sugen på att äta dessa onyttigheter heller.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 11:58   #10
Snapphanen
Banned User

grejjen är den.. att jag äter inte choklad normalt.. visst jag gillar det men av någon anledning så äter jag varken godis eller typ efterrätter..
har så jäkla svårt att bygga på mig.. käkar på som fasen tycker jag men det ger inte så mycket känns det som.. har iofs bara tränat i ett halvår men.. jag får väl bara ge det mera tid antar jag..
Gammal 2003-04-18, 12:01   #11
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Re: choklad

Citat:
Originally posted by Erik84
man behöver ju ha i sig en himla mass kcal för att bygga på sig muskler
MYT!!!!!!!!!!

Ät rätt mat vid rätt tillfälle så kan du bygga muskler på minusjcal!
Synd att inte så många har insett det bara...

Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 12:36   #12
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
mmmmmmmmmmm choklad
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-18, 12:51   #13
ivandrago
Chip Rommel fan no 1

ivandragos avatar

Reg.datum: May 2002
det här med gott och onyttigt tror jag dels på grahns teori, men tror även det har att göra med att det är förbjudet att äta - därför blir det gott. Frukt t.ex. är gott. Säg att frukt var väldigt onyttigt och man försökte undvika att äta frukt, då skulle det vara extremt gott när man efter ett par veckors avhållsamhet unnade sig en frukt.

Tänk tvärtom, om choklad var nyttig basföda och vi åt det 3 ggr om dagen, så skulle chokladen förmodligen tappa sin magiska njutning i och med att man blev van vid smaken.

Men visst är generellt söta och feta saker goda pga evolutionens sätt att signalera till oss att vi hittat något energirikt/kolhydratrikt och att vi bör äta det när vi har chansen.
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-04-23, 14:20   #14
Janna
Owner of the lammkött!

Jannas avatar

Reg.datum: Jul 2002
det där angående förbjudet att äta eller inte .. det märks när man går på diet

allt som jag oftast tycker e pissäckligt i vanliga fall kunde vara väldigt gott att tugga i sig på ätardagen tex äckel päckliga snickers (undantag snickers crunchy som e goda)

samtidigt blev jag oxå sugen på tex banan som jag inte heller tycker om i vanliga fall fast knappast kan klassas som onyttigt, fast det där suget kom inte riktigt merän på ätardagarna .. alla andra dagar va jag så fokuserad på att jag skulle tävla att det bara va kul när folk runt mig snaskade sånt som inte fanns med på mitt matschema ... då blev det en större utmaning än om inget som frestade skulle finnas

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
Gammal 2003-04-24, 15:02   #15
viceman
Guest

Paulun har en ganska intresant artikel om Chocklad. Dock mycket om s.k. "chocoholics"...

Orkade itne fixa direkt länk men ni hittar säkert dit. Fast många har nog iofs säkert redan läst den.
  Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.