2012-04-25, 00:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
hockeyspelare
Lite osäker var jag ska placera denna men funkar nog här.
Är en hockeyspelare som fyller 17år och undrar lite om hur en deff skulle funka under sommaren då vi kör eget.
Kör just nu 8-10 pass i veckan med hockeyn stenhårt både gym och kondition. Tänkte köra på och äta mycket nu eftersom jag vill öka i styrkan.
Men känns som min kropp är lite hängig/pösig även fast jag har muskler.
Så då tänkte jag om det är en bra ide att köra en deff ungefär 2 månader när vi börjar med egen träning?
Vill få tightare kropp och bättre kondition.
Tror inte jag hinner tappa så mycket muskler så att det ska bli lidande till is-säsongen.
Är ungefär 187cm och väger 90-93kg.
Senast redigerad av hocky den 2012-04-25 klockan 00:09.
Anledning: stavning
|
|
|
2012-04-25, 00:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Någon "deff" tycker jag inte du ska hänga upp dig på iom att du är hockeyspelare. Tycker att du ska satsa på samma kost (dvs om du nu har en bra kost, att äta MYCKET och rätt, kolhydrater så du orkar med all träning) och stegvis innan säsongen börjar mer konditionsträning blandat med spinning, löpning och framförallt intervaller!
|
|
|
2012-04-25, 01:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Han ville ju få bort överflödigt fett? Har själv lirat hockey länge och ser inget fel med att ta bort en del fett då det, precis som i många andra explosiva sporter, gör dig långsammare. Se dock till att inte ligga på för stort underskott, och deffa i lugnt tempo. Lagomt är bäst.
Häng inte upp dig på att räkna exakta kcal, kolla vågen ofta och se till att det inte går för fort. Mitt tips är att dra ned lite på kolhydraterna (inte för mycket dock, ligg på runt 100g per dag), fettet (skippa såserna osv.) och ät magra proteinkällor som tex. kyckling. Se till att få i dig ordentligt med protein, minst 2g/kg kroppsvikt då detta är extremt viktigt. Äter du från magra proteinkällor så kan du ofta äta dig riktigt mätt samtidigt som du tappar i vikt.
Jag tycker dock att du bör hinna med 1-1½ månads uppbyggnad där du ligger på iallafall kcal-balans (ej stort överskott eller bulk så att du får tillbaka dödvikten som du velat tappa) innan säsongen drar igång på riktigt.
Får man fråga vilket lag och/eller division/serie du spelar i?
|
|
|
2012-04-25, 07:13
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Om deffen är till för att du ska bli mer nöjd med din kropp så tycker jag att du ska köra på. Om den däremot är för att du ska bli en bättre hockeyspelare skulle jag skita i det, ett par extrakilon är ingen som helst fara i mitt tycke.
Jag tycker helt klart att du ska köra på nu under sommaruppehållet om du tvunget måste deffa. Att gå runt orkeslös och seg under hockeysäsongen är nog inget att rekommendera. Nu vet jag inte hur mycket fett det är men med två månaders deff hinner du ju ändå köra på ordentligt i ett par månader innan hockeysäsongen drar igång på allvar.
|
|
|
2012-04-25, 07:33
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
För att upprätthålla en kroppsvikt över 90 kg och samtidigt träna så mycket så behöver man äta rejält och fördelen med det är att det är bara är att minska lite på något mål så tappar man i vikt. Om man bara minskar en aning så kommer det inte heller att påverka prestationen eller återhämtningen.
Styrka går att öka även på underskott så det bör inte heller vara något problem, vill du eller behöver lägga på dig mer muskelmassa så är det en annan fråga men om du sköter det bra så kommer du i alla fall inte ha mindre muskler när säsongen börjar.
Citat:
Ursprungligen postat av Nisseg
Mitt tips är att dra ned lite på kolhydraterna (inte för mycket dock, ligg på runt 100g per dag), fettet (skippa såserna osv.) och ät magra proteinkällor som tex. kyckling.
|
Det där låter som en helt värdelös diet för någon som ska köra 8-10 pass per vecka och det är väl ingen som slöar till bara för att träningen ska bedrivas på egen hand?
|
|
2012-04-25, 09:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
För att upprätthålla en kroppsvikt över 90 kg och samtidigt träna så mycket så behöver man äta rejält och fördelen med det är att det är bara är att minska lite på något mål så tappar man i vikt. Om man bara minskar en aning så kommer det inte heller att påverka prestationen eller återhämtningen.
Styrka går att öka även på underskott så det bör inte heller vara något problem, vill du eller behöver lägga på dig mer muskelmassa så är det en annan fråga men om du sköter det bra så kommer du i alla fall inte ha mindre muskler när säsongen börjar.
Det där låter som en helt värdelös diet för någon som ska köra 8-10 pass per vecka och det är väl ingen som slöar till bara för att träningen ska bedrivas på egen hand?
|
Tränar själv idag, och har tränat så mycket en lång tid, och då även hockey. Ni som enbart styrketränar drar på för stora växlar när handlar om kolhydraterna. Idag tränar jag MMA, styrka och konditionsträning 8-12 pass i veckan. Innan jag lade av hockeyn för 3 år sedan så tränade jag hockey, styrka och kondition lika många pass i veckan i flera års tid. För mig har ett lägre kolhydratsintag varit det absolut mest effektiva samtidigt som det inte märkts speciellt mycket styrke/konditionsmässigt, jag har samtidigt lyckats behålla dieten en mycket längre tid då protein mättar bättre än kolhydrater. Inför match (i MMA) när vi ska gå match så är också kolhydraterna det som vi drar ned på.
Jag snackar då inte om 20g per dag, utan runt 100g är lagomt, vilket enbart är en kolhydratsreducerad kost. Under deffen som jag kör idag äter jag ca 50g kolhydrater per dag och jag känner mig inte orkeslös, och den träningen jag bedriver idag är tuffare än den hockeyträning jag höll på med tidigare.
Jag rekommenderar alltså inte en strikt LCHF-diet, detta kommer du tappa ork på, men att dra ned på kolisarna lite gör ingen skada, iallafall enligt min erfarenhet. Och fråga Björn Ferry tex., sist jag kollade så körde han ju på strikt LCHF och hans sport är ju rätt krävande.
Testa dig fram, se vad som funkar och stirra dig inte blind på det teoretiska för mycket.
Senast redigerad av Nisseg den 2012-04-25 klockan 09:37.
|
|
|
2012-04-25, 09:43
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Nu har jag dålig koll på Ferrys makrofördelningar, men om han skulle ligga på ca 20% kolhydrater så blir det 1200kcal och 300G(och då räknade jag från 6000 kcal, men han borde käka mera än så?)
Läsvärt
http://traningslara.se/konditionstra...e-kolhydrater/
|
|
|
2012-04-25, 09:51
|
|
Registered User
|
Jag kan också tillägga att för mig har en lägre kolhydratsbaserad kost varit det mest effektiva för att tappa vikt, jag har annars stått stilla eller varit tvungen att gå väldigt lågt på kcal vilket har gjort att jag inte orkat hålla dieten överhuvudtaget då hungern tagit överhand, detta pga. den höga träningsdosen. Vilket också är anledningen till varför jag rekommenderar denna metod.
Men, jag är inte speciellt teoretiskt införstådd utan har testat mig fram själv och sett vad som funkat. Jag har testat strikt LCHF och samtidigt tränat 8-12 pass/vecka. Det funkade inte, jag har ökat lite i kolhydrater (50-70 per dag) och ätit dem innan det konditionsmässigt tuffaste passet för dagen, och detta har gjort en otrolig skillnad. Det där överflödiga kolhydratsintaget på 200-400g per dag är onödigt enligt mig.
Senast redigerad av Nisseg den 2012-04-25 klockan 09:54.
|
|
|
2012-04-25, 09:59
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Visst går det att träna med lite kolhydrater men frågan är hur man maximerar sina resultat, både för stunden och på längre sikt, för annars är det ju ingen större mening med att lägga ner tiden på att träna.
Så att rekommendera någon som är 16 år och tränar 8-10 pass i veckan att ligga på 100 g kolhydrater per dag samt att dessutom utesluta många livsmedel som innehåller fett ser jag fortfarande som uselt.
Även om man mot förmodan anser att LCHF eller ketodiet är det bästa för alla så innebär det absolut inte att man letar magra livsmedel så jag får inte ens ihop tipset med att köra en sådan diet.
Att tappa vikt när man tränar mycket är nästan världens enklaste uppgift, ät lite mindre än tidigare med samma träningsvolym. Det behövs varken räknas eller mätas utan man reglerar det med vågen, hur träningen funkar och hur mycket man äter.
|
|
2012-04-25, 10:12
|
|
Registered User
|
Hur du än vrider och vänder på det, så kommer en viktminskning oavsett om det gäller kolhydrater eller att "bara äta mindre" på något sätt påverka styrkan och orken negativt. Man kommer inte maximera sina resultat under deff, eller hur? Kanske i löparspåret pga. tappad vikt, men inte i gymmet och förmodligen inte heller på isen. Men vill han gå ned i vikt så är det ju en smäll han får ta. En del viktminskning kan dock göra honom till en bättre hockeyspelare, beroende på hur han ser ut idag. När jag lirade kom jag ihåg att det var många som hade gjort sig en tjänst om de tappat ett par kg kring magen... men inom hockeyvärlden vill man snarare lägga på sig några extra kg än att tappa dem, oavsett om det är fett eller muskler.
Att äta lite mindre kolhydrater och lite mindre fett men behålla eller rentav öka mängden protein har funkat för mig, varför jag också rekommenderar det. Och som jag sagt tidigare, för mig har inget annat fungerat. När jag bara ätit mindre av allt, som skribenten ovan hävdar är det bästa, med den träningsdosen jag kört, så har jag inte orkat hålla dieten särskilt länge. Hungern har varit för stor. Visst, styrketränar du 3-4 ggr/vecka så antar jag att det funkar att bara äta mindre, men efter ett konditionsmässigt uttömmande pass är mina hungerkänslor för stora.
Men sedan är det individuellt, för ts kanske det räcker med att inte käka en chokladbit på kvällen. Men för mig har det krävts en rätt stor uppoffring kcal-mässigt för att minska i vikt, och det har väl med min metabolism att göra, antar jag.
Senast redigerad av Nisseg den 2012-04-25 klockan 10:17.
|
|
|
2012-04-25, 23:11
|
|
Registered User
|
Tack för alla svar!
Jag kommer köra på hårt under egna träningen.
Jag är inte tjock men vill som sagt bli lättare och tror det kan hjälpa mig som hockeyspelare.
Jag känner att jag kan offra lite i gymmet för att bli snabbare/smidigare.
|
|
|
2012-04-26, 17:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Lätta på vikten som hockeyspelare? Istället för att sänka vikten så kan du öka benstyrkan för att orka.
En bra jämförelse är t ex:
Du har en lägenhet på 50 kvm med grym utsikt och du har inte råd med den.
Du köper dig en annan 50 kvm med dålig utsikt istället för att kämpa till dig ett bättre jobb för att behålla lägenheten du hade innan.
Tänk om tänk rätt, Känner du att du inte är väldigt överviktig så finns det INGEN ide att förlora massa fett. Någonsin sett en deffad hockeyspelare? Och då syftar jag på hockeyspelare dvs någon som försörjer sig på sporten. Näe utnyttja vikten, och skaffa dig ett apar rejäla stockar till ben så får du se på saker.
EDIT:
Bara långdistanslöpare och fotbollsspelare som har nytta av det där tramset. Upp med vikten och visa att du är en viking
Senast redigerad av Frenzybutt den 2012-04-26 klockan 17:41.
|
|
|
2012-04-26, 19:37
|
|
Hockeybög deluxe
Reg.datum: Mar 2009
|
Lyssna inte på nisseg, ät ordentligt med kolhydrater och protein, dra ner på fett. Ät rent, kött, fisk,fågel, potatis, ris, havregryn, pasta... Samtidigt som du försöker hålla ett litet underskott.
|
|
|
2012-04-26, 23:20
|
|
Registered User
|
tack för svar.
Lutar nog åt att skita i deffa. men dra ner lite på kolhydraterna och bli mer strikt i kosten.
Tycker ni det skulle vara bättre att köpa whey istället för gainer efter träningarna för mig?
|
|
|
2012-04-26, 23:26
|
|
Det är oklart
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av hocky
tack för svar.
Lutar nog åt att skita i deffa. men dra ner lite på kolhydraterna och bli mer strikt i kosten.
Tycker ni det skulle vara bättre att köpa whey istället för gainer efter träningarna för mig?
|
Att ha maltodextrin + whey är bättre än att köpa gainer tycker jag. Då kan du själv fördela det som du vill samt billigare.
Protein efter träning är viktigt, men vet inte om du behöver kolhydrater i flytande form direkt eller om din mat räcket. Du kanske ska testa.
Vad tycker du är enklast själv annars? Vill du äta lite mindre resten av tiden eller spara in det genom att skippa gainern?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.
|

|