Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-17, 06:47   #1
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Vad mäter en impedansvåg egentligen?

Hejhej

Jag har denna vågen (Omron BF 511):

Dock undrar jag om någon är lite mer insatt i vad den faktiskt går på.

Den säger att den mäter skelettmuskulatur och kroppsfett. Men vad räknar den tex glygkogen i muskulaturen som? Vad räknas vätska i kroppen som (just nu går jag på kreatin tex) osv?

Mina resultat går upp och ned med någon procent varje dag, så den verkar vara väldigt känslig i sin mätning på vad det nu är den faktiskt mäter.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 09:44   #2
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Att värdena varierar behöver definitivt inte bära att den är känslig, egentligen tvärt om, alltså att den är känslig för mätförhållanden och har ett visst slumpmässigt fel.

Vad en enkelfrekvens BIA mäter är vanligtvis växelströmsmotståndet i kroppen vid 50 kHz. Utifrån detta försöker den uppskatta, utifrån en regressonsmodell, total vätskemängd i kroppen. Det är oftast total vätskemängd eftersom det är just detta som metoden eventuellt mäter bäst. Från vätskemängden försöker den sedan "räkna baklänges" med en del antaganden och ett visst mått empiri så att man kan räkna fram tex fettmängd.
Glykogen är associerat med vätska och syns som "muskler" i mätningen, samma med kreatin.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-17, 13:42   #3
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Att värdena varierar behöver definitivt inte bära att den är känslig, egentligen tvärt om, alltså att den är känslig för mätförhållanden och har ett visst slumpmässigt fel.

Vad en enkelfrekvens BIA mäter är vanligtvis växelströmsmotståndet i kroppen vid 50 kHz. Utifrån detta försöker den uppskatta, utifrån en regressonsmodell, total vätskemängd i kroppen. Det är oftast total vätskemängd eftersom det är just detta som metoden eventuellt mäter bäst. Från vätskemängden försöker den sedan "räkna baklänges" med en del antaganden och ett visst mått empiri så att man kan räkna fram tex fettmängd.
Glykogen är associerat med vätska och syns som "muskler" i mätningen, samma med kreatin.
Ok tackar!
Gammal 2012-04-22, 09:26   #4
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Bara en ska jag skulle vilja ha förtydligat:
Så om jag tex dricker 2 liter vatten innan en mätning så kommer vågen alltså tolka det som att jag har ca 2kg extra muskelmassa?
Gammal 2012-04-22, 09:45   #5
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Nej, inte nödvändigtvis, men i princip, ja. Det beror på hur mycket vattnet i magen tillför till ledningsförmågan. Eftersom det ligger i magen så är inte inverkan så stor.
Det enkla är ju att testa och göra upprepade mätningar var 10e minut.
Gammal 2012-04-22, 09:54   #6
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Citat:
Det enkla är ju att testa och göra upprepade mätningar var 10e minut.
HA! Det är bra att jag inte ens tänkte på detta, trots att jag faktiskt har vågen..

Citat:
Nej, inte nödvändigtvis, men i princip, ja. Det beror på hur mycket vattnet i magen tillför till ledningsförmågan. Eftersom det ligger i magen så är inte inverkan så stor.
Varför skulle det inte tillföra till ledningsförmågan lika mycket som om det vore uppbundet i kroppen? Ska inte strömmen mäta genom hela kroppan?
Gammal 2012-04-22, 15:14   #7
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Jo, men ledningsförmågan är ju ändå så hög i torson så det kanske inte ger någon större skillnad.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.