2012-01-08, 00:08
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Laga kyckling på olika sätt
Tjena!
Sökte lite här i forumet och letade och det finns säkert någonstans bland alla trådarna några som har postat olika sätt att laga kyckling men hittade det inte. Laga kyckling igår och tyckte det tog låång tid innan jag blev klar, lagade 1,5 kg kyckling, rensade kycklingfileerna och delade dom i småbitar cirka 7x3 cm??.... och stekte på järnet. Detta tyckte jag tog väldigt lång tid att göra så tänkte kolla med er andra hur ni gör när ni lagar eran kyckling? Finns det något snabbare och effektivare sätt som inte smakar allt för taskigt att göra? Dela gärna med er hur ni gör när ni lagar er kyckling
Tack på förhand
|
|
|
2012-01-08, 02:18
|
|
Captain
Reg.datum: Sep 2010
|
Jag gör som du verkar det som. Skär filéerna i riktigt små bitar (nästan kuber) sedan så steker jag upp dem rejält, slänger på grillkrydda.
Sedan när de börjar bli klara så tillsätter jag matlagningsgrädde för att göra lite sås av det hela, och då slänger jag i:
- Kyckling buljong.
- Mer krydda (Brukar ha curry, chili & mer grillkrydda).
- Sambal oelek (Om du gillar stark mat).
- Mango chutney.
Detta tillsammans med ris är numera min favoritmat!
|
|
|
2012-01-08, 02:47
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av matsson
Jag gör som du verkar det som. Skär filéerna i riktigt små bitar (nästan kuber) sedan så steker jag upp dem rejält, slänger på grillkrydda.
Sedan när de börjar bli klara så tillsätter jag matlagningsgrädde för att göra lite sås av det hela, och då slänger jag i:
- Kyckling buljong.
- Mer krydda (Brukar ha curry, chili & mer grillkrydda).
- Sambal oelek (Om du gillar stark mat).
- Mango chutney.
Detta tillsammans med ris är numera min favoritmat! 
|
Ja exakt så gör jag med, men tyckte det tog lång tid att laga kycklingen, undrar om det finns bättre sätt och hur man ska göra då? Hört man kan tillaga i ugnen så undrar om det kanske e någon som har erfarenhet av detta? Blir kanska jobbigt och steka 2.5 kg kyckling på en lite platta :P Snabbare och bara lägga allt på en plåt och in i ugnen?
|
|
|
2012-01-08, 03:14
|
|
Captain
|
Citat:
Ursprungligen postat av krille93
Ja exakt så gör jag med, men tyckte det tog lång tid att laga kycklingen, undrar om det finns bättre sätt och hur man ska göra då? Hört man kan tillaga i ugnen så undrar om det kanske e någon som har erfarenhet av detta? Blir kanska jobbigt och steka 2.5 kg kyckling på en lite platta :P Snabbare och bara lägga allt på en plåt och in i ugnen? 
|
Ta fler stekpannor? 
Annars kanske du kan googla fram något gott recept där man använder ugnen, om du nu inte får något bra svar här.
|
|
|
2012-01-08, 03:21
|
|
Winners Never Quit
Reg.datum: Jan 2010
|
Matsson: låter som mig, fast kör massa kryddor, vitlök och soya! sen ris! YUMMIE!
|
|
|
2012-01-08, 09:26
|
|
Registered User
|
kyckling
thaisweetchili
soja
en klick kvarg
cayennnepeppar
ev lite oregano
|
|
|
2012-01-08, 09:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Tar filéerna, bryner dem i pannan och tillsätter lökpulver, grillkrydda, curry, lite vitlökspulver och svartpeppar. Sedan lägger jag dem i en ugnsform och lägger en klick senap på varje bit och breder ut. In i ugnen på 200-250°, vet inte exakt hur länge men när de har fått en fin och "torrare" färg är det oftast klart.
Sen kan man ta pesto istället, då blir det godare. Då får man kanske skippa curryn.
|
|
|
2012-01-08, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Någon som har nå tips på vad man kan ha till kyckling som är någorlunda kalorifattigt men ändå innehåller lite kolhydrater och gör att de inte blir så torrt ?
Ris och kyckling blir ju bara torrt så de skippar jag
|
|
|
2012-01-08, 22:05
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz
Någon som har nå tips på vad man kan ha till kyckling som är någorlunda kalorifattigt men ändå innehåller lite kolhydrater och gör att de inte blir så torrt ?
|
vatten
|
|
|
2012-01-08, 22:08
|
|
Regustered Abuser
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Knaz
|
Någon vattning tzatziki på grekisk/turkisk yogurt (3,5%). Inte i närheten så bra som vanlig men funkar om kravet är att det inte ska bli så torrt.
|
Konventionell styrketräning
|
|
|
2012-01-08, 22:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2011
|
Ugn, 200 grader och 100 minuter.
|
|
|
2012-01-09, 02:32
|
|
Hockeybög deluxe
Reg.datum: Mar 2009
|
Kycklingfile med philadelphia ost som fyllning inlindad i bacon, sedan in i ugnen. Helt klart min favorit, enkelt och gott!
Det blev även gott med cheddarost.
|
|
|
2012-01-09, 03:52
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
Jag delar mina kycklingfiléer på hälften bankar sönder dom lite så att dom blir hyfsat platta sedan saltar jag och pepprar dom på båda sidor. Sedan är det bara att doppa i krossade ägg och rulla i ströbröd och upp på stekpannan.
|
|
|
2012-01-09, 05:15
|
|
Dr pepper? Dr pepper
Reg.datum: May 2009
|
Tinar kycklingen och hackar den i väldigt små bitar, steker den sedan i pannan tills den nästan är tillagad. Medan tar jag passerade tomater, basilika, timjan, tomatpuré, lätt och laktosfri matgrädde och mixar, sedan häller jag det i kycklingen och låter grytan puttra, ät med pasta, sick gott!
Idag blev det t.ex. 1500gram kyckling med 500gram passerade tomater, 2dl matgrädde och kryddor. ALL sås kanske blev typ 400-500kcal, sedan 1500kcal kyckling då.
|
|
|
2012-01-09, 07:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Brukar kasta in en påse kylling på en plåt i ugnen tillsammans med kryddor och lite vatten i en 40-50 minuter @225c.
Sen är det bara plocka ut en file och skära upp den i småbitar och använda i vad man nu lagar för något.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.
|

|