Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-22, 14:04   #1
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Vitamintillskott kan ge tidigare död?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vit...e-tidigare-dod

Hur ser ni på detta? Tar ju för det första aldrig någonting i en dagstidning seriöst och för det andra skriver de ju även att studien inte verkar helt godtagbar. Men ändå intressant att höra vad ni har att säga om det hela.

Själv käkar jag vitamintillskott varje dag då jag aldrig äter frukt och grönsaker och kör en väldigt ensidig kost. Jag tycker att sen jag började så är jag aldrig sjuk. Placebo kanske, vem vet, men förr var jag sjuk ooooooofta och nu har jag inte varit sjuk på i alla fall 2 år.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 14:10   #2
Heeman
Registered User

Heemans avatar

Reg.datum: Nov 2011
Alla ska vi dö, om jag dör 1 år tidigare men varit förkyldfri i 40 år anser jag i dagsläget att det kan vara värt det.
Heeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 14:11   #3
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Heeman Visa inlägg
Alla ska vi dö, om jag dör 1 år tidigare men varit förkyldfri i 40 år anser jag i dagsläget att det kan vara värt det.
Fast att dra siffror ur arslet utgör ju ingen grund för ett resonemang. Klart ovärt att dö 40 år tidigare för att man slapp några förkylningar.

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 14:14   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Heeman Visa inlägg
Jo jag håller med. Frågan är vad förkylningen har med saken att göra. Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad. Möjligtvis zink.

Angående artikeln så är det inga direkta nyheter i sig. Liknande resultat har påvisats många gånger.

Referens 4 var en stor meta-analys från 2007: http://traningslara.se/vitaepro-topp...a-overdrifter/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 14:28   #5
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jo jag håller med. Frågan är vad förkylningen har med saken att göra. Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad. Möjligtvis zink.

Angående artikeln så är det inga direkta nyheter i sig. Liknande resultat har påvisats många gånger.

Referens 4 var en stor meta-analys från 2007: http://traningslara.se/vitaepro-topp...a-overdrifter/
När det gäller d-vitamin så finns det väl viss data som stöder att supplementering hjälper mot t.ex. influensan.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 14:59   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
När det gäller d-vitamin så finns det väl viss data som stöder att supplementering hjälper mot t.ex. influensan.
Men jag räknar inte influensan som en vanlig förkylning, det kanske är fel av mig? Oavsett så har jag fått för mig att det där mest bygger på mekanismhypoteser än så länge. Och det är ju samma med C-vitamin. Det kan ju ofta låta logiskt men att det ändå inte visar sig vara så i praktiken.

Vet du några kliniska studier?

EDIT: Verkade inte finnas några 2009 i alla fall:

Citat:
Influenza and the ‘common cold’

Influenza A virus causes severe epidemics of respiratory illness in humans and is transmitted through airborne droplets and by direct contact. It is characterized by acute neutrophil infiltration and narrowing of the bronchioles [27]. Controversy remains concerning whether there is a direct link between the seasonality of influenza and vitamin D deficiency, which is also observed more commonly in winter [28].

Influenza infection involves both innate and adaptive arms of the immune system. Although vitamin D can inhibit proinflammatory cytokine release by macrophages, its ability to up-regulate the expression of anti-microbial peptides is relevant, as these peptides can also exhibit anti-viral activity. In addition, viral infection increases activation of vitamin D and increases cathelicidin production further [19]. Not only do immune cells secrete these anti-microbial peptides, but epithelial cells present in the upper and lower airways can also secrete them as a host defence mechanism against infection [28].

Upper respiratory tract infections (URTI), or ‘common colds’, are the most widespread of infectious diseases, with more than 200 viruses contributing to the clinical symptoms. Early epidemiological studies found a strong association between rickets and RTI [29], and a recent large cross-sectional study of the US population reported that vitamin D status is associated inversely with recent URTI and that the association may be stronger in those with respiratory diseases, such as asthma [30]. Randomized controlled trials are needed to examine the direct effect of vitamin D supplementation and to establish the optimal serum levels of 25(OH)D to aid prevention of RTI.

[...]

Finally, the population-based studies showing associations between vitamin D status and lung function provide strong justification for randomized controlled clinical trials of vitamin D supplementation in patients with respiratory diseases to assess both efficacy and optimal dosage.
Hughes, D. A. and Norton, R. (2009), Vitamin D and respiratory health. Clinical & Experimental Immunology, 158: 20–25.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-03-22 klockan 15:06.
Gammal 2012-03-22, 15:06   #7
Deep Thought
Registered User

Deep Thoughts avatar

Reg.datum: Oct 2011
"The sick user effect" är tillräckligt för att debukna studier typ dessa.

The significantly increased risks of cancer and all-cause mortality among baseline non-users who started taking supplements during follow-up may suggest a "sick-user effect," which researchers should be cautious of in future observational studies.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21779961
http://www.sciencebasedmedicine.org/...and-mortality/
Deep Thought är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 15:46   #8
paatrik
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Någon som funderat kring "Folk som tar x gör ofta y, och därför...". Brukar ju finnas den typen av problematik som gör forskning mer komplex.
paatrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 15:58   #9
TheIsh
Registered User

TheIshs avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Det finns inga belägg för att stora doser av vitaminer gör skillnad.
Nu har jag inte koll på läget kanske, men jag har iaf *hört* att de studier som gjorts på vitaminer har vart relativt låga doser.
TheIsh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 15:58   #10
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av paatrik Visa inlägg
Någon som funderat kring "Folk som tar x gör ofta y, och därför...". Brukar ju finnas den typen av problematik som gör forskning mer komplex.
Confounders av den typen är mycket vanliga och man försöker justera för dessa så gott det går. Dock kommer man aldrig helt att komma bort från problemet och en viss bias får man alltid ta med i diskussionen kring resultaten.

Just detta är något som gör forskningen på nutritionsområdet väldigt svår i många fall.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 16:47   #11
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Men jag räknar inte influensan som en vanlig förkylning, det kanske är fel av mig? Oavsett så har jag fått för mig att det där mest bygger på mekanismhypoteser än så länge. Och det är ju samma med C-vitamin. Det kan ju ofta låta logiskt men att det ändå inte visar sig vara så i praktiken.

Hughes, D. A. and Norton, R. (2009), Vitamin D and respiratory health. Clinical & Experimental Immunology, 158: 20–25.
Citat:
Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren

Background: To our knowledge, no rigorously designed clinical trials have evaluated the relation between vitamin D and physician-diagnosed seasonal influenza.

Objective: We investigated the effect of vitamin D supplements on the incidence of seasonal influenza A in schoolchildren.

Design: From December 2008 through March 2009, we conducted a randomized, double-blind, placebo-controlled trial comparing vitamin D3 supplements (1200 IU/d) with placebo in schoolchildren. The primary outcome was the incidence of influenza A, diagnosed with influenza antigen testing with a nasopharyngeal swab specimen.

Results: Influenza A occurred in 18 of 167 (10.8%) children in the vitamin D3 group compared with 31 of 167 (18.6%) children in the placebo group [relative risk (RR), 0.58; 95% CI: 0.34, 0.99; P = 0.04]. The reduction in influenza A was more prominent in children who had not been taking other vitamin D supplements (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.79; P = 0.006) and who started nursery school after age 3 y (RR: 0.36; 95% CI: 0.17, 0.78; P = 0.005). In children with a previous diagnosis of asthma, asthma attacks as a secondary outcome occurred in 2 children receiving vitamin D3 compared with 12 children receiving placebo (RR: 0.17; 95% CI: 0.04, 0.73; P = 0.006).

Conclusion: This study suggests that vitamin D3 supplementation during the winter may reduce the incidence of influenza A, especially in specific subgroups of schoolchildren. This trial was registered at https://center.umin.ac.jp as UMIN000001373.
http://www.ajcn.org/content/early/20...29094.abstract

Sedan en populationsstudie som antyder det:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19237723

Krävs självklart mer forskning men det låter ganska rimligt att det skulle kunna vara så.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 20:50   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TheIsh Visa inlägg
Nu har jag inte koll på läget kanske, men jag har iaf *hört* att de studier som gjorts på vitaminer har vart relativt låga doser.
Nej det skulle jag inte säga. De som propagerar för multidoser kör alltid med det argumentet men det är samtidigt ett ganska enkelt sätt att argumentera på. Precis som när LCHF:are argumenterar mot allt som inte är till deras fördel med "Det där är inte riktigt LCHF!". Men visst, det ska inte uteslutas att ännu högre doser gör skillnad, men det är svårt - om inte omöjligt - att få en sån studie godkänd hos etisk kommité.

Trance: Tack! Ja observationsstudier vet jag redan. Men det finns många observationsstudier som antyder saker som inte kunna påvisas i RCT.
Gammal 2012-03-22, 21:26   #13
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Ibland kanske man kan acceptera att det är för svårt att göra en studie som skulle kunna visa något som indikerar det ena eller andra. Tror det är stört omöjligt att med en studie, oavsett storlek och analysmetod kunna påpeka om vitaminpiller ökar eller minskar risken att dö i förtid.

Man kanske kan dra slutsatsen att det inte finns några belägg för att vitaminpiller (multivitaminer på random personer och inte specifika vitaminer för personer med konstaterad brist) har effekt
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-22, 21:39   #14
proteinsynthesis
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:

Titta på denna föreläsning om d vitamin. Där i tar han upp en norsk studie på barn där man såg en stor minskning av insjuknande i influensa vid supplementering.

https://www.youtube.com/watch?v=syRa...e_gdata_player

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
proteinsynthesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-23, 15:06   #15
sumialic
Banned User

Reg.datum: Mar 2009
Vad hade ni gjort i mitt läge?

Nojjar jag inte över att jag får brist på vitaminer (främst zink, järn, fosfor och de där) så nojjar jag över att det inte är bra att slänga i sit vitaminerna...

Kanske vore det bästa för mig att hitta några vitamintillskott där de vanligaste vitaminerna inte finns med? För bokstavsvitaminerna tror jag jag täcker de flesta även om min kost är ensidig...
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.