2012-03-08, 16:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
Problem med Ketosis
Hej.
Min första post här på forumet.
191cm
102kg
Mitt upplägg ser såhär ut:
Kcal: 2614 26kcal/kg
fett: 167g 1.6g/kg
Protein: 210g 2g/kg
Kolhydrater: 29.5g
Till saken, startade en keto diet (CTD) i Måndags 5/3.
Köpte Ketostix igår och testade, fick resultatet (1.5 Låg)
Gjorde en till idag bara för att, och då har det minskat till Spår 0.5.
Hur lång tid ska det ta innan man kommer in riktigt i ketosis?
Har legat på högt kolhydratsintag innan om det kan ha någon inverkan?
Tuggummi innehåller sötningsmedel och kolhydrater kan det ha negativ inverkan?
Eller är det så simpelt att jag är för ivrig att det kan ta längre tid?
Mvh
|
|
|
2012-03-08, 16:43
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Du äter så mycket protein att det kanske blir svårt överhuvudtaget.
|
|
|
2012-03-08, 16:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Men snälla, GÖR OM GÖR RÄTT!
|
|
|
2012-03-08, 16:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vad?
Citat:
LC-HFDs must be high in fat, but also low in protein contents to be clearly ketogenic.
|
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2010 Oct 13
|
|
|
2012-03-08, 17:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Mycket protein gör förbränningen högre och glykogen depåerna tömms snabbare.
|
|
|
2012-03-08, 17:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
mycket protein gör så du inte kommer in i ketos.
|
|
|
2012-03-08, 17:05
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Läste att 2g protein / kg var lagom vid keto. Stämmer inte det?
Sen är det tänkt att jag ska ladda i helgen men är inte ens i keto än så borde jag inte skjuta upp min första laddning tills nästa fredag?
|
|
|
2012-03-08, 17:07
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av TarkanB
|
Det är inte otänkbart, men olika individer svarar olika och kräver inte samma makronutrientintag/fördelning för att nå ketos.
|
|
|
2012-03-08, 17:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är inte otänkbart, men olika individer svarar olika och kräver inte samma makronutrientintag/fördelning för att nå ketos.
|
Intressant, hur ser du på min andra fråga ang laddningen? Ska jag skjuta på den tills nästa helg då jag förhoppningsvis är i ketosis.
Hur mycket bör jag sänka proteinet?
Tack för svaren hittills.
|
|
|
2012-03-08, 17:22
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Jag skulle börja med att läsa på vad en ketodiet är och hur den fungerar för när du gjort det får du svar på alla frågorna du ställt i den här tråden.
|
|
2012-03-08, 17:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag skulle börja med att läsa på vad en ketodiet är och hur den fungerar för när du gjort det får du svar på alla frågorna du ställt i den här tråden.
|
Har läst men uppenbarligen enligt dig har jag missat något. Kan räkna bort kolhydraterna för går att komma in i ketos med kolis intag.
Så det måste vara proteinet, så ska prova gå ner till 190g istället.
Samt uppladdning bör man göra varje vecka för att fylla på glykogendepåerna.
Tror nog jag ska köra TKD så mina gympass inte blir lika lidande.
Är du ute efter forumpost eller har du inget mer att säga som kan hjälpa mig?
|
|
|
2012-03-08, 17:52
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Har läst men uppenbarligen enligt dig har jag missat något. Kan räkna bort kolhydraterna för går att komma in i ketos med kolis intag.
Så det måste vara proteinet, så ska prova gå ner till 190g istället.
Samt uppladdning bör man göra varje vecka för att fylla på glykogendepåerna.
Tror nog jag ska köra TKD så mina gympass inte blir lika lidande.
Är du ute efter forumpost eller har du inget mer att säga som kan hjälpa mig?
|
KG skriver ju att det varierar från individ till individ. Hur tror du då att vi ska kunna svara på var din gräns går?
|
|
|
2012-03-08, 20:00
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Sen är det tänkt att jag ska ladda i helgen men är inte ens i keto än så borde jag inte skjuta upp min första laddning tills nästa fredag?
|
Kroppen kommer ovandla proteinet till glukos. Som sagt, vissa kommer lättare dit än andra. Om du inte är i ketos, prova sänka proteinintaget och öka fettintaget. Det brukar sägas att det finns en proteinsparande effekt i ketosen så du behöver inte få panik för att du sänker proteinintaget. Men om du märker att det går sämre på gymmet så tycker jag du ska avbryta.
|
|
|
2012-03-08, 20:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Silencer
Kroppen kommer ovandla proteinet till glukos. Som sagt, vissa kommer lättare dit än andra. Om du inte är i ketos, prova sänka proteinintaget och öka fettintaget. Det brukar sägas att det finns en proteinsparande effekt i ketosen så du behöver inte få panik för att du sänker proteinintaget. Men om du märker att det går sämre på gymmet så tycker jag du ska avbryta.
|
Tack för det utförliga svaret. Ska göra som du och andra sagt, minska proteinet och se hur det går.
|
|
|
2012-03-08, 22:24
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av leanimal
Men snälla, GÖR OM GÖR RÄTT!
|
Citat:
Ursprungligen postat av leanimal
Mycket protein gör förbränningen högre och glykogen depåerna tömms snabbare.
|
Men snälla på dig själv
Protein har inte så dramtisk effekt på energiförbrukningen som du verkar tro och speciellt inte så att det skulle skynda på tömningen av glykogendepåerna för att man äter mer protein, vilket endast leder till att mer glukos bildas. Teoretiskt så bildas 0,58g glukos per gram protein.
Citat:
The effect of changes in the percentage of dietary energy from protein on the thermic effect of food has been reviewed recently (48). On the basis of a meta-analysis, it was concluded that the thermic effect of food increases 7 kcal/1000 kcal of ingested food for each increase of 10 percentage points in the percentage of energy from protein. Thus, if a subject is instructed to consume a 1500-kcal/d energy-restricted diet with 35% of energy from protein, then the thermic effect of food will be 21 kcal/d higher than if protein only 15% of the dietary energy.
|
Citat:
Thus, although substituting carbohydrate for fat in the diet does not appear to alter total energy expenditure, increasing protein intake to 30–35% of energy does increase energy expenditure. The increase, however, is only 70 kcal/d, or 2.7% of a median 2550-kcal/d total energy expenditure for an adult.
|
Am J Clin Nutr 2004;79(suppl): 899S–906S.
Is a calorie a calorie?
Och ett högt proteinintag kan motverka ketos så är det bara men det varierar mellan individer. Även initiala nivåer av lagrat glykogen samt aktivitetsnivå har inverkan på hur mycket protein/kolhydrater man kan inta innan ketos motverkas.
TarkanB hade ett intag på 210g protein per dag. Teoretiskt ger det 122g glukos. 122g plus de 29g kolhydraterna han intog separat ger ett totalt intag på 150g glukos. Det är 50g över gränsen för där man räknar att ketos börjar inträda. Sen kan det ju hända att han räknat fel eller glömt ta med kolhydrater från vissa källor som bidrar med lite kolhydrater och då kanske det totala intaget av glukos är ännu lite högre.
Han skrev också att han legat på högt kolhydratintag innan start av dieten vilket gör att han initialt har höga glykogendepåer vilket gör det svårare för intagen glukos att "försvinna" och därmed inverkar mer till att motverka ketosen.
Citat:
If an individual is exercising, it is assumed that protein requirements are higher than the minimum of 1.75 grams/kg (~0.8 grams/lb). A protein intake of 0.9 grams of protein/lb of total bodyweight is an appropriate protein level to start at. Although this is slightly higher than the values suggested above, we can assume that extra protein is necessary during the initial phases of adaptation.
If an individual is consuming even marginal amounts of carbohydrates (30 grams), then less protein is necessary to achieve a positive nitrogen balance. Recall from the previous chapter that 1 gram of protein will produce 0.58 grams of glucose. So 2 grams of protein will produce a little more than 1 gram of glucose. Therefore, for every gram of carbohydrate consumed on a
ketogenic diet, protein requirements should go down by 2 grams. Someone consuming the maximum of 30 grams of carbohydrate per day could reduce protein intake by approximately 150 grams per day.
|
Citat:
Protein and ketosis
Although there are no hard and fast rules for how much protein can inhibit ketosis, some individuals have reported trouble maintaining ketosis if they consume too much protein per day, or even excessive amounts of protein at a given meal. To the contrary, some individuals have eaten 1.2 grams protein/lb or higher and had no problems establishing and maintaining ketosis.
This may be related to the glycogen depletion caused by weight training. In a depleted state, incoming carbohydrate is used to refill muscle glycogen before it is used to refill liver glycogen. In essence, the depletion of muscle glycogen provides a ‘sink’ for excess glucose produced from dietary protein or carbohydrate intake.
|
The Ketogenic Diet - Lyle McDonald 1998
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.
|

|