2012-02-23, 00:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Diabetes typ 1 behöver tips och råd för en snygg kropp
Tjenis! Ny användare här på forumet så skulle jag posta detta fel så ber jag om ursäkt.
Stats;
25 år
Diabetes typ 1 sedan 11 års ålder.
175cm 81 kg
Midjemått 101 cm
kollozeum.jpg
Alltid vart ganska aktiv, främst mountainbike fram tills för några år sedan, träffade en tjej och blev tjock, tog slut med tjejen och lyckades gå ner från 92 trivselkilon till 81 där jag är idag, tränar någonting i princip varje dag, om inte annat för att hålla insulinkänsligheten på en bra nivå (mina värden försämras snabbt när jag sitter still i några dagar, det är motivation om något)
Dock kör jag inte t.ex två dagar med hårda armpass efter varandra utan brukar variera, ställer mig på crosstrainern en halvtimme om inte annat.
Jag har det senaste halvåret fått upp ögonen för styrketräning, förr har det vart mer cardio.
Jag får tillbaka mina muskler relativt snabbt tycker jag, snabbare än vad jag hade väntat mig, dock så tror jag mitt problem är min kosthållning.
Jag äter inte onyttigt, håller nere kolisarna förutom inför träning då jag äter ungefär 40 - 50 gram för en timmes hård träning och det jämnar ut sig ganska bra.
Avokado, makrillfile i tomatsås, mycket kött, ingen potatis eller ris i princip alls längre, inte bröd heller.
Däremot så ibland så åker ju blodsockret ner och då blir det ett överätande av kolhydrater och kalorier (Diabetiker typ 1 vet vad jag pratar om.. det är något som måste övas bort med hård diciplin antar jag) Även att har gått ner från ett snitt på 9 mmol till runt 6 mmol och inte vant mig där nere så är väldigt väldigt sötsugen och har svårt att sova på nätterna.
Har precis läst boken "The diabetes solution" av DR Bernstein som har gjort väldigt mycket bra för min hälsa, samt beställt The Diabetic Athletes handbook som kommer om några dagar.
Är det realistiskt för mig att få en någorlunda deffad kropp inför sommaren?(Det som irriterar mig mest är midjemåttet)
Finns det några andra diabetiker här på forumet med grymma insidertips för att få och hålla en rippad diabeteskropp?
Mitt mål är att hålla en funktionellt muskulös och hälsosam kropp, inte att bygga mig jättestor.
Tack på förhand
Victor
|
|
|
2012-02-23, 00:51
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Nu är jag ingen diabetiker men jag skulle iaf vilja ta tillfället i akt att berömma dig för de vackra byxorna.
Är det något hinder för en diabetiker att lägga sig på energiunderskott och utföra en vanlig deff?
|
|
|
2012-02-23, 03:24
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasBastard
Nu är jag ingen diabetiker men jag skulle iaf vilja ta tillfället i akt att berömma dig för de vackra byxorna.
Är det något hinder för en diabetiker att lägga sig på energiunderskott och utföra en vanlig deff?
|
Tack! Haha jag är riktigt nöjd, kan vara mitt bästa köp.
Det är lite trixigt med energiunderskott, såhär ser en dag ut med bra värden utan träning för mig;
Frukost; max 5g kolh. (pga den s.k gryningseffekten)
Lunch; max 12g kolh
Middag; max 12g kolh
Kvällsmat : max 12g kolh
Tränar jag så är det 40g kolhydrater innan pass.
Tar 1 insulinenhet/6g kolhydrat
Kolhydratrestriktionen grundar sig i att kroppen har en 20% variation i insulinets upptagningsförmåga, äter jag mindre kolhydrater så tar jag mindre insulin vilket resulterar i tightare blodsockerkontroll. Eftersom 20% på 2 enheter gör mycket mindre skillnad än 20% på tex 10 enheter.
Ungefär så långt är jag med, bra värden och håller mig kry diabetesmässigt, men tänkte om det kanske finns några tips för att komma över tröskeln som det känns som jag hamnat vid för att gå mot rippen.
Tar gärna emot kostschemahjälp från alla också såklart oavsett diabetes eller ej.
|
|
|
2012-02-23, 23:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Var bara tvungen att skriva ett svar, är nämligen själv diabetiker (typ 1) och tränar på för fullt
Finns inga speciella begränsningar egentligen och både bulk/deff funkar men man måste så klart ha större koll på vad man stoppar i sig under båda delarna då blodsocker/insulindosering skiljer sig väldigt mycket.
Av egna erfarenheter så äter jag i princip vad jag vill, varierad sund kost (blivit pizza ett par gånger någon vecka men extra insulin de gångerna håller värdena nere).
Har aldrig funderat eller provat att skära ner på kolhydraterna (eller något annat) då det för min del inte behövs men detta är nog väldigt individuellt, man har alla olika förutsättningar.
Just styrketräning har i alla fall funkat extremt bra för att sänka mina värden. Behöver ta mycket lägre doseringar än tidigare och jag käkar nog mer mat
Själv kör jag ett schema med ganska hög volym, helkropp tre gånger i veckan med fokus på basövningar och det har funkat mycket bra för mig än så länge.
Tycker att du ska satsa på helkropp, typ SL 5x5 till att börja med, mycket bra schema att starta igång med, beprövat och man blir "tvingad" att öka vikterna i ett mönster vilket jag tror är viktigt i början
Angående om du kan få en någorlunda deffad kropp till sommaren är mycket svårare att svara på, droppa i kilon är nog inga problem på den tiden men att bygga tillräckligt med massa för att inte blir för smal @ 10% BF kan bli svårare men det är bara att byta till bulk/balans om du tycker det lutar åt det hållet, ser ändå ut som att det finns lite massa där under  .
Dessutom verkar du ha en sund inställning till kosten vilket kommer hjälpa under deff och att du kontrollerar hur mycket insulin du tar vid exakta kolhydrater etc. tror jag kommer ge svinbra resultat! (Jag har ingen aning om vad jag ska ta vid X kolhydrater, vet dock ungefär hur mycket jag ska ta beroende på portioner/typ av mat såklart).
För övrigt är användaren "Sverker" på forumet erfaren både inom träning men även träning med diabetes så sök runt efter lite trådar gällande diabetes och där han har svarat.
Fråga på om det är något annat du undrar över, jag är ingen expert och större beslut bör du överväga med just din läkare men egna erfarenheter kan jag stå till tjänst med!
|
|
|
2012-02-24, 12:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mitabrev
Var bara tvungen att skriva ett svar, är nämligen själv diabetiker (typ 1) och tränar på för fullt
Finns inga speciella begränsningar egentligen och både bulk/deff funkar men man måste så klart ha större koll på vad man stoppar i sig under båda delarna då blodsocker/insulindosering skiljer sig väldigt mycket.
Av egna erfarenheter så äter jag i princip vad jag vill, varierad sund kost (blivit pizza ett par gånger någon vecka men extra insulin de gångerna håller värdena nere).
Har aldrig funderat eller provat att skära ner på kolhydraterna (eller något annat) då det för min del inte behövs men detta är nog väldigt individuellt, man har alla olika förutsättningar.
Just styrketräning har i alla fall funkat extremt bra för att sänka mina värden. Behöver ta mycket lägre doseringar än tidigare och jag käkar nog mer mat
Själv kör jag ett schema med ganska hög volym, helkropp tre gånger i veckan med fokus på basövningar och det har funkat mycket bra för mig än så länge.
Tycker att du ska satsa på helkropp, typ SL 5x5 till att börja med, mycket bra schema att starta igång med, beprövat och man blir "tvingad" att öka vikterna i ett mönster vilket jag tror är viktigt i början
Angående om du kan få en någorlunda deffad kropp till sommaren är mycket svårare att svara på, droppa i kilon är nog inga problem på den tiden men att bygga tillräckligt med massa för att inte blir för smal @ 10% BF kan bli svårare men det är bara att byta till bulk/balans om du tycker det lutar åt det hållet, ser ändå ut som att det finns lite massa där under  .
Dessutom verkar du ha en sund inställning till kosten vilket kommer hjälpa under deff och att du kontrollerar hur mycket insulin du tar vid exakta kolhydrater etc. tror jag kommer ge svinbra resultat! (Jag har ingen aning om vad jag ska ta vid X kolhydrater, vet dock ungefär hur mycket jag ska ta beroende på portioner/typ av mat såklart).
För övrigt är användaren "Sverker" på forumet erfaren både inom träning men även träning med diabetes så sök runt efter lite trådar gällande diabetes och där han har svarat.
Fråga på om det är något annat du undrar över, jag är ingen expert och större beslut bör du överväga med just din läkare men egna erfarenheter kan jag stå till tjänst med! 
|
Hej och tack för ditt svar! Jag tror att går jag bara ner i fettprocent och kör styrka på samma gång hamnar så hamnar jag på en kropp jag är nöjd med.
Hur gör du vid lågt blodsocker? Vad äter du så att blodsockret går upp och håller sig där? Inatt så vaknade jag med sinnessjukt lågt blodsocker vilket resulterade i 1/4 glasstårta med kolasås, ångesten kröp sig på imorse vill jag lova, dock var det det enda jag hittade vid tillfället så jag hade inget val.
Ska absolut kolla träningsschemat, tack för tipsen!
|
|
|
2012-02-24, 12:55
|
|
Registered User
|
Tjena!
Har tyvärr inga svar på dina frågor, men jag kan säga att jag har samma längd och vikt som dig, men kanske lite mera muskler. Håller på deff just nu, och det skall bli intressant att se hur du utvecklas! Jag håller tummarna, och önskar dig lycka till!
|
2012-02-24, 13:04
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Själv diabetiker (typ 1, haft sen jag 21 är 29) jag upplever att det är lite lättare att läggs på sig fett som diabetiker än det var innan (kan bero på ålder, ideal och livstil också) men äter du hyffsat strikt och inte med mat som ger för höga insulindoser går de säker bra. Jag har haft synliga magmuskler osv som diabetiker innan jag insåg att sånt var för småpöjkar.
|
|
|
2012-02-24, 18:26
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke
Kolhydratrestriktionen grundar sig i att kroppen har en 20% variation i insulinets upptagningsförmåga, äter jag mindre kolhydrater så tar jag mindre insulin vilket resulterar i tightare blodsockerkontroll. Eftersom 20% på 2 enheter gör mycket mindre skillnad än 20% på tex 10 enheter.
|
Förstår inte riktigt vad du menar ?
Min upptagningsförmåga är nog samma hela tiden  Möjligt att insulinkänsligheten är bättre mer aktiva dagar när leverglykogenet minskar men oftast är dt samma.
Går du ned 0,5 kg / vecka kommer du i bra form utan att slita ut dig samtidigt som du kanske slipper stora dippar.
En 1/4 glasstårta med kolasås finns inte i min värld. Själv skulle jag ha någonting med känd mängd snabba kolhydrater i närheten. Medelstor banan, några kakor, ett glas mjölk, en chokladbit, en läsk eller vad du nu behöver för att justera upp blodsockret till normal nivå.
Nu äter jag mer kolhydrater efter träningen än vad du äter på en hel dag. Så egentligen kan jag nog inte komma med några bättre tips än att motionera och ha koll på blodsockret. Lite mer muskler på kroppen är inte helt fel det heller.
|
|
|
2012-02-24, 19:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Förstår inte riktigt vad du menar ?
Min upptagningsförmåga är nog samma hela tiden  Möjligt att insulinkänsligheten är bättre mer aktiva dagar när leverglykogenet minskar men oftast är dt samma.
Går du ned 0,5 kg / vecka kommer du i bra form utan att slita ut dig samtidigt som du kanske slipper stora dippar.
En 1/4 glasstårta med kolasås finns inte i min värld. Själv skulle jag ha någonting med känd mängd snabba kolhydrater i närheten. Medelstor banan, några kakor, ett glas mjölk, en chokladbit, en läsk eller vad du nu behöver för att justera upp blodsockret till normal nivå.
Nu äter jag mer kolhydrater efter träningen än vad du äter på en hel dag. Så egentligen kan jag nog inte komma med några bättre tips än att motionera och ha koll på blodsockret. Lite mer muskler på kroppen är inte helt fel det heller.
|
Den 20%iga marginalen får man av kroppens egna immunförsvar sätter emot eller att inte allt helt enkelt tas upp. Så är det med mig iaf att äter jag 15g kolhydrater och tar 2 enheter så fungerar doseringsformeln för enheter, men äter jag t.ex en tallrik gröt så kan det skilja iaf 3-4 mmol ibland mot där jag siktade med samma formel för doseringen.
Sen kan det naturligtvis vara annorlunda med dig som tränar såpass mycket, att du tränar bort kolhydraterna istället för att kompensera dom med insulinet.
Jag kan verkligen rekommendera "The Diabetes Solution" av DR Bernstein, den är fruktansvärt intressant för diabetiker, man kan helt skippa kostdelen om man som i ditt fall har en fungerande diet, men man får även läsa om hans story, han var den första som lyckades kontrollera sitt blodsocker t.ex.
Han var en ingenjör som fick på den tiden (han är runt 80 idag tror jag) diabetes som då var klassad som en dödsdom, deras blodsockermätningar gick ut på urinprov du hade en blåslampa till där du fick reda på vad du hade i blodsocker för flera timmar sedan.
Han vägrade tro att han skulle dö så han fick tag i en blodsockermätare som hade som syfte att finnas på akutmottagningar och mäta blodsocker för att se om det var insulinkoma eller alkoholrelaterat.
Sedan började han räkna och fick ordning på blodsockret - något som ingen gjort tidigare. Han började skicka artiklar till vetenskapliga tidningar men ingen ville lyssna på honom för han var ingenjör samt att det fanns mycket pengar i att behandla diabetiker så de ville inte att han skulle behandla sig själv, så 5 år senare så blev han läkare med syftet att få ut vad han hittat till allmänheten.
Fruktansvärt inspirerande och kul läsning, behandlar även insulinets effekter och skillnader osv.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0316182699
http://www.youtube.com/watch?v=3PZno7Nkuuw
Glasstårtan kom sig av att jag var nog närmare medvetslöshet än jag nånsin varit blodsockermässigt och sambon slängde fram det snabbaste hon hittade, annars brukar det bli ett glas saft. Det hör inte till vanligheterna altså
Tack för ditt svar!
Senast redigerad av Vicke den 2012-02-24 klockan 19:48.
|
|
|
2012-02-24, 20:03
|
|
Symmetrisk moderator
|
Jag skippar nog boken som helhet.
Vi diabetiker är redan från början inskränkta. Att välja en LCHF-liknande diet inskrinker antalet frihetsgrader ytterligare. Fungerar säkert för många men jag avstår.
|
|
|
2012-02-24, 20:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Jag skippar nog boken som helhet.
Vi diabetiker är redan från början inskränkta. Att välja en LCHF-liknande diet inskrinker antalet frihetsgrader ytterligare. Fungerar säkert för många men jag avstår.
|
För mig har den i vilket fall som helst gett mig en hälsa jag inte haft sen jag var frisk i princip, men jag tränar ju hellre bort kolhydraterna än kompenserar dom med insulin som nu.
Senast redigerad av Vicke den 2012-02-24 klockan 20:14.
|
|
|
2012-02-25, 06:51
|
|
Symmetrisk moderator
|
Insulinet stimulerar bildandet av leverglykogen. Ger ett jämnare blodsocker över dygnet.
Insulinet krävs för att bilda muskleglykogen. Underlättar hårdare träning.
Intressant, ifall det finns djupare studier om insulin och immunsförsvaret.
Jag vet att kroppen bildar antikroppar mot insulin när mängderna insulin ökar pga sänkt insulinkänslighet. Jag har tolkat att den effekten kommer efter veckor och månader med onödigt mycket insulin i blodet. Inget som skulle inverka dygn till dygn  .
|
|
|
2012-02-25, 19:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vicke
Hej och tack för ditt svar! Jag tror att går jag bara ner i fettprocent och kör styrka på samma gång hamnar så hamnar jag på en kropp jag är nöjd med.
Hur gör du vid lågt blodsocker? Vad äter du så att blodsockret går upp och håller sig där? Inatt så vaknade jag med sinnessjukt lågt blodsocker vilket resulterade i 1/4 glasstårta med kolasås, ångesten kröp sig på imorse vill jag lova, dock var det det enda jag hittade vid tillfället så jag hade inget val.
Ska absolut kolla träningsschemat, tack för tipsen!
|
Vid akut-lågt blodsocker (när man tycker sig känna sig redo att käka sitt veckointag av kcal på 2 min) brukar även jag råka trycka i mig lite mycket ibland och försöker sedan ta blodprov efter ett tag och kompensera lite med insulin i så fall.
En annan grej jag börjat köra med på sistone även när jag känner mig väldigt låg som jag beskrev ovan är att trycka i mig nån kaka, chokladbit etc och sen dricka lightläsk. Tycker lightläsken hjälper mot känslan att man är extremt hungrig, det "känns" ju som att man får socker om man säger så :P
Funkar för mig i alla fall!
När det gäller diffarna du upplever i hur många enheter per antal kolhydrater har jag ingen aning om varför faktiskt. Tar du enbart enheter efter hur mycket kolhydrater det är i maten?
Jag har aldrig använt mig av någon formel eller liknande men vet ju själv att pasta ger en långsammare höjning av blodsockret än godis.
Angående skillnaderna i enheter/kolhydrater kan ju bero på att den ena måltiden är lite fetare än den andra och att de tar olika lång tid att höja blodsockret? Bara en tanke
|
|
|
2012-02-25, 21:06
|
|
Lilla Guldlock
Reg.datum: Jan 2008
|
Är också diabetiker typ 1 (har varit det i snart 22 år). Jag håller på med IF och äter 2-3 gånger/dag. Gjorde även detta då jag tävlingsdietade inför Alströmertrofén för ett par år sedan och det gick utmärkt. Mit HbA1c har alltid legat mellan 5,5-6 (aldrig över 6) och håller sig fortfarande där.
Trivs med IF-upplägget. Det enda knepiga i början är att veta hur mycket insulin du ska injicera vid uppvaknande då blodsockret alltid stiger något direkt på morgonen. Men när du lärt dig balansera det så funkar detta upplägget väldigt bra.
Låg väldigt lågt på kolhydrater under min diet och sänkte mina insulindoser med runt 75% under den perioden men nu äter jag som jag vill och tänkter inte på kolhydraterna. Lägger dock störst kolhydratsintag direkt efter träningen!
Har själv ALLTID dextrosol med mig överallt. Vaknar aldrig låg på nätterna men är väldigt lågt ställd så ibland sjunker blodsockret lite väl lågt men druvsocker hjälper snabbt. Har väldigt sällan känningar men när de väl inträffar är blodsockret nere under 1,2 mmol/l iaf.
|
2012-02-26, 16:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus
Har väldigt sällan känningar men när de väl inträffar är blodsockret nere under 1,2 mmol/l iaf.
|
Var du död då eller?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.
|

|