Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-27, 13:51   #1
jonkel
Registered User

Reg.datum: Dec 2008
Snabba kolhydrater 15 minuter innan träning.

Hello!

Har två frågor! Jag läste en artikel som J.Bartoll skrev, artikeln heter "Dax Att Växa" och artikeln går att läsa här:
http://www.bartoll.se/images/stories...dy_2011_01.pdf

Först skriver han att det viktigaste är att din måltid bör ha intagits 3 timmar innan träning. Jag är lite nyfiken och därför frågar jag: Varför?

Sen sammanfattar han det här:

60 minuter innan träning: 2-3 frukter
30 minuter innan träning: PWO
15 minuter innan träning: protein, snabba kolhydrater
Under träning: protein
En timme efter träningen: Mat.

Jag har även vitargo hemma, dvs snabba kolhydrater, men på burken står det att man ska ta vitargon efter träningen. Varför ska man ta det 15 minuter innan enligt Bartoll?

Tack så mycket
jonkel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-27, 14:09   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Han gillar att krångla till det då det verkar sälja.

Måltiden innan. Möjligen om man mår illa om man äter nära på träningen men annars spelar det ingen större roll exakt när man äter. Å andra sidan ska man tydligen äta en fruktsallad 1 h innan så illamåendet borde inte vara skälet i det fallet.
Tittar man dessutom på resterande som ska ner efter fruktsalladen så är det garanterat inte illamåendet som är skälet.

Om man anser sig behöva snabba kolhydrater innan passet bör det inte gå för lång tid mellan intag och att man börjar träna men har du ätit mat 3 h innan och en mindre fruktsallad 1 h innan så finns det ingen behov av snabba kolhydrater om du inte ska träna ganska så länge.

Protein under passet finns inte heller någon särskild mening med.

Att vänta en timme efter träningen med att äta är det nog ingen annan som rekommenderar och framför allt inte om man ska leka opti. Då bör man ha i sig protein/EAA och kolhydrater så fort som möjligt.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.