Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-04, 23:25   #1
Qudatullah Jamal
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Vad ska jag utbilda mig till?!

Hej!

Sitter med rätt bra betyg och planerar även att göra hp-provet i höst. Har dock svårt att anstränga mig nu i skolan känner jag eftersom jag inte riktigt vet exakt vad jag vill bli.
Vet bara att jag älskar att läsa och hålla på med sånt om hur man optimerar sin träning och så ungefär. Vill liksom bli lite mer än en random PT.

Funderade tidigare på att läsa till sjukgymnast men det verkar ju typ bara handla om att läsa extremt mycket anatomi och hålla på med skador och sånt, men jag vill ju liksom bara vara i gymmet och nörda mig i hur man får större muskler, blir snabbare och uthålligare o.s.v. så har ni några tips åt mig? Snälla!!?

Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 23:33   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Du kan väl bli sjukgymnast ändå och sen välja mera hälsofrämjande arbete som inriktning.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 23:36   #3
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Låter inte som du behöver utbilda dig till något. Skaffa ett (deltids)jobb som betalar tillräckligt för att du ska ha råd med hyra, mat och gymkort, så får du både tid och möjlighet att nörda ner dig i träning.
Gammal 2011-06-04, 23:48   #4
dupper
Lennart, Sir

Reg.datum: Apr 2009
http://www.hh.se/utbildning/hittautb...da015800089906

Känns rätt givet
dupper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 23:52   #5
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Själv tänkte jag fixa masters i sjukgymnastik för att göra mig till bättre PT.. och senare mer utbildning på det såklart z-health osv.. man kan ju inte stanna upp liksom. Har inga planer på att jobba som sjukgymnast precis. Tycker det verkar mycket bra komplement om man vill jobba i gym.. lite beroende på vad man faktiskt gör med sina klienter I guess.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-04, 23:55   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Själv tänkte jag fixa masters i sjukgymnastik för att göra mig till bättre PT.. och senare mer utbildning på det såklart z-health osv.. man kan ju inte stanna upp liksom. Har inga planer på att jobba som sjukgymnast precis. Tycker det verkar mycket bra komplement om man vill jobba i gym.. lite beroende på vad man faktiskt gör med sina klienter I guess.
Masters i sjukgymnastik? Vad menar du?
Gammal 2011-06-05, 00:02   #7
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Masters i sjukgymnastik? Vad menar du?
Mastersexamen i physical therapy, dvs. mastersexamen i sjukgymnastik.
Gammal 2011-06-05, 00:02   #8
Baluu
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Låter inte som du behöver utbilda dig till något. Skaffa ett (deltids)jobb som betalar tillräckligt för att du ska ha råd med hyra, mat och gymkort, så får du både tid och möjlighet att nörda ner dig i träning.
Jag vet ej om C.E.J. skojar lite men jag tycker det ar ett bra rad. Det gar en inflation i utbildningar. Manga ganger tjanar man (pengamassigt) pa att borja jobba direkt efter gymnasiet istallet for att utbilda sig. Du har ju inte heller motivation till att sitta i skolan sa det kommer bara bli jobbigt med teoridelarna. Sa skaffa istallet bara nagot jobb som inte kraver hogre studier och spendera resten av din dag i gymmet.
Baluu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 00:04   #9
kettlebellGuden
Banned User

Kan ju rekommendera att köpa ett ex. av Supertraining (verkoshansky & siff), den ger en rätt bra introduktion till mycket inom träning.
Gammal 2011-06-05, 00:13   #10
Qudatullah Jamal
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Tack för de snabba svar jag fått så här långt.

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Du kan väl bli sjukgymnast ändå och sen välja mera hälsofrämjande arbete som inriktning.
Sjukgymnast med hälsofrämjande inriktning? Hur skiljer det sig egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Njae-e, vill ju kunna komma i fräcka racerbilar till gymmet nån gång i framtiden också.

Citat:
Ursprungligen postat av dupper Visa inlägg
Schysst! Skulle väldigt gärna vilja gå det programmet, verkar riktigt roligt men jag känner mig lite orolig för om man egentligen har chans på något högavlönat yrke efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Ja, jag leker lite med tanken att jag i framtiden skulle vara utbildad sjukgymnast och samtidigt vara lite i gymmet som PT. Frågan är om det renderar i tillräckligt med cash.
Qudatullah Jamal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 00:20   #11
Baluu
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av dupper Visa inlägg
"Vetenskapsteori och metod, 7,5hp" i sista aret

Citat:
Ursprungligen postat av Qudatullah Jamal Visa inlägg
Njae-e, vill ju kunna komma i fräcka racerbilar till gymmet nån gång i framtiden också.
Som sjukgymnast? PT?
Baluu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 00:23   #12
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ja, jag leker lite med tanken att jag i framtiden skulle vara utbildad sjukgymnast och samtidigt vara lite i gymmet som PT. Frågan är om det renderar i tillräckligt med cash.
Det beror helt på vad du anser vara tillräckligt... Själv planerar jag att finansiera mina 5 år sjukgymnastikstudier med just jobb som PT. Plus en hel del mer kostsamma och, för mig, oerhört intressanta utbildningar (z-health och ck-fms exempelvis) och material att studeria vid sidan av. Också fullt möjligt att jag läser någon arbetsterapeutexamen eller läkarexamen senare för att fördjupa mig mer i saker och ting och få mig till att bli bättre som PT. Men nu trivs jag ju att jobba som PT och har inte några större planer på att jobba med något annat. Jag tycker det är enormt givande yrke.. man får folk till att röra sig bättre och effektivare + bli av med krämpor/smärtor och må allmänt bättre.. och prestera bättre. iaf så som jag jobbar

en liten käpp i dit hjul kanske: en hel del av de stora gymkedjorna inte vill ha med dig att göra som PT om du inte har PT-licens att vifta med.

Min poäng? utbildning är något man måste göra kontinuerligt. Låt det inte gå en dag utan att du spenderar minst en timme med att förkovra dig i det här med träning. Utbildningar du får papper på behöver inte ha något med vad du faktiskt jobbar med att göra.

Annars ser ju den här utbildningen i Halmstad myspys ut.
Gammal 2011-06-05, 00:24   #13
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Du har kanske lite konstig syn på vad folk i träningsbranchen normalt tjänar. Kanske du istället ska satsa på att bli någon civilekonom och sitta med köp/sälj-knapparna beredda och få bonus när du satsar folks pengar?
Gammal 2011-06-05, 00:32   #14
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag var också inne på att något inom sjukvården vore kul eftersom jag var väldigt intresserad av träning. Men sen insåg jag att det jag gillade mest med träningen helt enkelt var att ta i som fan, och det ledde mig in på en del tunga bygg och industrijobb. Livet känns väldigt enkelt och trevligt när alla problem löses genom att ta i lite mer

Eller så kan man tänka på Hurril (som är känd för att vara bra på marklyft) här på forumet, som sysslar med programmering. Kopplingen mellan marklyft och programmering är inte glasklar, men han talar ofta om att noga dokumentera vad man gör och sen lägga upp sin träning baserat på det som verkar fungerar bra. Så går även programmering till, och han verkar inte vara den enda i den branchen som gillar att lyfta vikter.

Så ja, det jag vill säga är väl att sjukgymnast är långt ifrån det enda för den som gillar att träna. Man får fundera lite djupare, varför gillar jag det jag gör, vad är det som gör att jag är bra på det jag är bra på, etc... Men vill du verkligen bli sjukgymnast så är det så klart inte fel
Gammal 2011-06-05, 00:37   #15
kettlebellGuden
Banned User

bygg och industri verkar bättre val om man vill ha en fin bil än sjukgymnast for sure

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:44.