Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-21, 10:49   #1
sonocronic
Registered User

Reg.datum: May 2008
Question Vad ska jag äta på morgonen?

Hej på er!

Jag kör styrketräning varje vardagsmorgon från 5:30 - 06:00. Mitt stora problem just nu är kosten.

I morse när jag tränade vart jag nästan helt svimfärdig. Kändes som jag inte fick nån luft och blev tvungen att vänta längre mellan varje set. Lite konstigt men jag gissar på att det har med kosten att göra då jag inte åt nåt vettigt innan träningen. Så... vad ska jag få i mig innan för att orka passet? Och vad ska jag äta efter för att återhämta mig?

Jag har vasslepulver men det kanske kroppen mer behöver efter träningen. Eller?
Är det snabba kolhydrater innan träningen som gäller eller? Typ druvsocker så man kommer igång och orkar? Räcker det 10 min före eller måste det vara 30 min innan?

Många frågor på samma gång.
sonocronic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 10:57   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Bantar du eller har du ett vettigt intag i övrigt? Och hur sent äter du sista målet dagen innan?

Jag brukar träna utan problem på fastande mage.

Uttorkning kan vara ett problem dock, så jag vätskar upp mig ordentligt innan passet.
Gammal 2012-02-21, 11:04   #3
sonocronic
Registered User

Mitt syfte med träningen är först och främst ökad förbränning då jag vill gå ner i vikt ganska mycket ja. Dock vill jag gärna även bygga muskler eller åtminstonde behålla dom jag har nu =)

Med erfarenhet från tidigare sånna här perioder så har jag inte jättesvårt för att öka i muskelmassa samtidigt som jag går ner. Jag kan dock INTE träna på fastande mage! Helt omöjligt för mig del. Orkar ingenting och går runt svinhungrig! Blir hungrig så fort jag går upp!

Jag äter sista målet runt 19-20 och då kanske 500-600Kcal

Vikt: 83
Längd: 171
Ålder: 29
Gammal 2012-02-21, 11:21   #4
AtomicPuffin
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Jag hade definitivt vippat en proteindrink innan passet om du känner så. Tränar själv utan att äta innan och häller i mig en blandproteindrink i stället och äter efter träningen.
Vad händer om du dricker mycket vatten innan och under passet?

Sen på lite längre sikt tror jag det handlar om dina vanor. Brukar du moffa en stor frukost kommer du vara hungrig på morgonen, är du hungrig kommer du träna grinig etc. Vänjer du dig vid att äta en stund efter att du vaknat och då lite mindre kommer din kropp nog lugna ner sig.

EDIT: Snabba kolhydrater på tom mage tycker jag ofta ställer till det mer än hjälper.

Senast redigerad av AtomicPuffin den 2012-02-21 klockan 11:22.
AtomicPuffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 11:25   #5
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag skulle föredra lite mer kolhydrater eller fett alternativt en proteinshake före passet. Jag brukar själv märka stor skillnad mellan passen om jag ätit före eller inte, jag brukar dricka mjölk och äta 2-3 mackor före och sedan ta proteinshaken efteråt eller halvvägs in på passet!
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 11:35   #6
Holabandola
Registered User

Holabandolas avatar

Reg.datum: Apr 2011
Ät en middag och en tallrik havregrynsgröt innan läggdags så räcker det emd ett glas mjölk morgonen därpå inför träningen.

Vissa får dock svårt att sova elelr drömmer mardrömmar om de äter mycekt innan läggdags, men stör det dej inte så kommer du vakna upp pumpad med glykogen i musklerna och redo för ett pass.
Holabandola är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 11:37   #7
Silveta
Registered User

Silvetas avatar

Reg.datum: May 2011
Jag tror att mycket hänger på vana här samt vad man åt dagen innan, jag själv känner aldrig några problem med att träna på tom mage på morgonen, tränar mellan 6 och 7 4 dagar i veckan. Fyller på med en proteinshake eller recovery drink efter passet men inget mer än kaffe innan.
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 11:37   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Holabandola Visa inlägg
Ät en middag och en tallrik havregrynsgröt innan läggdags så räcker det emd ett glas mjölk morgonen därpå inför träningen.

Vissa får dock svårt att sova elelr drömmer mardrömmar om de äter mycekt innan läggdags, men stör det dej inte så kommer du vakna upp pumpad med glykogen i musklerna och redo för ett pass.
Hen äter ju ett bra mål rätt sent kvällen innan, det räcker dock inte?
Gammal 2012-02-21, 11:39   #9
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Jag skulle säga att du kanske kan tjäna på att äta ett ganska stort mål precis innan du går och lägger dig, sen innan du tränar så tar du vassle/EAA med snabba kolhydrater. Kanske också kan vara på sin plats med en PWO?

Låter det som mycket kosttillskott kan du ju sänka en stor kopp kaffe ca 30min innan, och sedan direkt innan du åker och tränar så tar du några glas mjölk och en banan till exempel.
Gammal 2012-02-21, 11:50   #10
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hen
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 12:07   #11
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
Nu vet jag inte hur länge du måste vila mellan seten men det är ju helt ok att vila lite så man faktiskt orkar med kommande set.
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 13:10   #12
sonocronic
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin Visa inlägg
Vad händer om du dricker mycket vatten innan och under passet?

EDIT: Snabba kolhydrater på tom mage tycker jag ofta ställer till det mer än hjälper.
Vatten dricker jag mycket under träningen. Hjälper inte ett skit.
Jag äter inte stora frukostar. Typ 350Kcal kanske, men jag måste ha i mig nåt ganska snart efter morgonen.

Blev lite frågvis på din kommentar om kolhydraterna. På vilket sätt tycker du att det ställer till?
Gammal 2012-02-21, 13:48   #13
Tacos
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Kan det inta bara vara så att du ligger på ett väldigt stort underskott? Har du testat att träna vid någon annan tidpunkt på dygnet. Skulle inte förvåna mig om du blev lika orkeslös om du t.ex. tränad vid lunch, just för att du ligger på ett stort underskott.
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 14:14   #14
sonocronic
Registered User

Kan tänkas!
Men det är ju just därför jag frågar om detta. Vad ska jag äta innan för att få kraft och ork att köra på? Är det t ex en proteindrink med snabba kolhydrater nån halvtimme innan som gäller?
Gammal 2012-02-21, 14:19   #15
Tacos
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic Visa inlägg
Kan tänkas!
Men det är ju just därför jag frågar om detta. Vad ska jag äta innan för att få kraft och ork att köra på? Är det t ex en proteindrink med snabba kolhydrater nån halvtimme innan som gäller?
OM det är så, måste du nog kolla igenom hela din kost och intag sett över dygnet. Tror tyvärr inte en drink hit eller dit hjälper.

Har du koll på hur stort underskott du ligger på?
Tacos är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:21.