Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-22, 14:15   #1
Rolv
Registered User

Rolvs avatar

Reg.datum: Jan 2007
Några frågor angående glykogeninlagring

1. Påverkar glykogenmängen i depåerna det dagliga kcalbehovet?
2. Vad händer med kolhydraterna (glykogenet) man stoppar i sig om depåerna är är fulla?
3. Varför kan man inte äta av protein, fett och kolhydrater och få depåerna fyllda av kolhydraterna? Varför dessa stora mängder kolhydrater för att fylka depåerna?Beror detta på att kroppen föredrar glykogen som energi, vilket innebär att man är tvungen att både täcka det dagliga behovet av glykogen och samtidigt få till ett överskott som lagras?
Rolv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:53   #2
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
1. Nej
2. Används som energi och om inte det behövs blir det fett
3. Först och främst måste man äta mer energi än man gör av med för tillfället för att det skall lagras in något. En stor del av denna energin kan komma från fett eller protein. Så länge du äter en del kolhydrater kommer en del alltid att användas till energi. För att lagra in glykogen måste man då i princip täcka både energibehovet och "grundbehovet" av kolhydrater, det man äter utöver det kan lagras som glykogen. I takt med att glykogen förråden blir allt mer fyllda kommer en allt större del av detta överskott bli fett.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 19:12   #3
Rolv
Registered User

Rolvs avatar

2. Du skriver att det blir till fett om det inte används. Rent logiskt tycker jag att man borde ha en högre energibalans när glyk.depåerna inte är fulla. tex: Du äter kolhydrater när depåerna är tomma, då är det ju både till glyk.depåer och dagsbehovet som det ska räcka till innan det blir fett av resterande. Om däremot depåerna är fulla, så är det ju bara dagsbehovet som behöver fyllas. Förklara för mig, för jag har säkert fel.

3. Du menar att man är tvungen att täcka det totala dagsbehovet ev energi med kolhydrater innan glykogendepåerna fylls? Är detta pga att kroppen föredrar att använda glykogen som energi om det finns tillgängligt?
Gammal 2012-02-22, 20:15   #4
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Svar på 2 har du i princip skrivit under 3, men energibalansen svänger naturligtvis fram och tillbaka hela tiden eftersom man bara äter ett visst antal gånger per dygn men förbrukar energin ständigt. Det är alltså inte bara i slutet av dagen som man kan lagra in glykogen.

Jag tror du problematiserar i onödan. Har du en energiförbrukning på 3000 kcal/dygn och äter 3000 kcal/dygn så kommer balansen av fett och kolhydrater vara ungefär +-0. Äter du 3500 och ganska mycket av det är kolhydrater så har du möjlighet att lagra in lite mer glykogen i musklerna men fortsätter du att äta 3500 kcal/dygn så kommer du bli fetare oavsett om kosten är fettrik eller kolhydratrik.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 20:32   #5
Rolv
Registered User

Rolvs avatar

Helt klart att jag problematiserar i onödan, men jag är intresserad av hur det funkar rent vetenskapligt. Samtidigt så får jag nog börja förstå att kroppen är i ständig förändring...
Gammal 2012-02-22, 20:46   #6
Fredriiik
Biffen

Fredriiiks avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Helt klart att jag problematiserar i onödan, men jag är intresserad av hur det funkar rent vetenskapligt. Samtidigt så får jag nog börja förstå att kroppen är i ständig förändring...
Fick den här länken av King Grub i en annan tråd:
http://books.google.se/books?id=u1p_...urance&f=false

Jävligt läsvärt och lärorikt om kolhydrater =)
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 22:27   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Rolv Visa inlägg
Samtidigt så får jag nog börja förstå att kroppen är i ständig förändring...
Precis, även om man oftast talar i tidsperioder om dygn (3500 kcal/dygn eller liknande) så är det lite mer invecklat än så. Om du äter en stor måltid på 1000 kcal kl 12.00 så är din kropp i kaloriöverskott i säkert ett par timmar efter detta, även om du kanske i slutändan hamnar på balans eller underskott för dygnet, totalt sett.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:10.