Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-21, 15:56   #1
Craiger
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Hjälp med kaloriintag...

Okej, jag har tränat snart 7 månader nu.... Jag försöker få ner min fettmängd ganska rejält....

Jag tycker jag har lyckats ganska bra med det hittills....

Nu har jag ju förbrännt ganska mycket fett, plus att jag har byggt större muskler.... Så mitt Kaloriintag kanske är för lågt nu ?

Rent viktmässigt, så har jag inte gått ner så jätte mycket (från 97-88kg), men jag minskat i "storlek" rejält....

När jag började fick jag ett tips på att ligga på 2000 kcal om dagen.... Är det för lite nu ? Jag väger som sagt 88kg, är 182cm lång och är 20 år....

Jag har satt in det i den där formeln som jag inte vet vad den heter.... Och har fått ut 2050 kcal i "vilobehov", sedan ska man gångra det med 1,2 till 2,0 beroende på aktivitet.... Jag vet inte vad jag ska sätta den på.... Jag tränar Stronglift 5x5 och sitter mest framför datorn på vilodagarna

Jag ska nog nämna att anledningen att jag kom tänka på detta, var för att jag tycker det har börjat ta mycket längre tid att bygga muskler.....

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.
Craiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 16:07   #2
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Du märker ju om du går ned för snabbt eller för långsamt i vikt? Väg dig varje dag efter du skitit och pissat.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 16:22   #3
Craiger
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jokester Visa inlägg
Du märker ju om du går ned för snabbt eller för långsamt i vikt? Väg dig varje dag efter du skitit och pissat.
Det är inte så lätt som du får det att låta.... Jag har ingen aning om vad som är för snabbt eller vad som är för långsamt.... Det kan påverkas av muskelbyggnad också....

Skulle vilja få ett exakt svar på hur mycket kalorier jag ska få i mig... Har fått massa sånna här svar innan och jag är tacksam för att du tog tid att svara, men jag är inte bra på detta och vill ha enklare svar....
Gammal 2012-02-21, 16:34   #4
danneoh
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Här har du en formel som räknar ut hur mycket du gör av med:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

För mer info, se: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
danneoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 16:59   #5
Craiger
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av danneoh Visa inlägg
Här har du en formel som räknar ut hur mycket du gör av med:
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

För mer info, se: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Det var från den jag fick ut 2050 kcal innan man gångrar det med 1,2-2,0.... Och det är det som är problemet.... Vad ska jag gångra med ? Det står att 1,2 är om man sitter still hela dagen, och 2,0 är för elitidrottare... Så vad ska en person som styrketränar 3 gånger i veckan ligga på ? och ska man ligga på samma intag på vilodagarna som träningsdagarna ?

Det står dessutom att det inte stämmer lika bra om man är överviktig, som jag antar att jag är.....

Det är en stor skillnad på vad du multiplicerar med... det är från 2500 till 4100 kcal.....
Gammal 2012-02-21, 17:04   #6
danneoh
Registered User

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Craiger Visa inlägg
Det var från den jag fick ut 2050 kcal innan man gångrar det med 1,2-2,0.... Och det är det som är problemet.... Vad ska jag gångra med ? Det står att 1,2 är om man sitter still hela dagen, och 2,0 är för elitidrottare... Så vad ska en person som styrketränar 3 gånger i veckan ligga på ? och ska man ligga på samma intag på vilodagarna som träningsdagarna ?

Det står dessutom att det inte stämmer lika bra om man är överviktig, som jag antar att jag är.....

Det är en stor skillnad på vad du multiplicerar med... det är från 2500 till 4100 kcal.....
Du förbränner givetvis mer då du tränar och ska således öka de dagar du tränar. En vilodag gångar du med 1,2 och en träningsdag gångrar du utefter hur intensivt du tränat. Räkna per dag, inte per vecka.
danneoh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 17:05   #7
Jokester
Banned User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Det är inte så lätt som du får det att låta.... Jag har ingen aning om vad som är för snabbt eller vad som är för långsamt.... Det kan påverkas av muskelbyggnad också....

Skulle vilja få ett exakt svar på hur mycket kalorier jag ska få i mig... Har fått massa sånna här svar innan och jag är tacksam för att du tog tid att svara, men jag är inte bra på detta och vill ha enklare svar....
Du kan kanske räkna med att du lägger på dig 1-2kg ren muskelmassa på ett år så, nej. En lagom viktnedgång på din vikt och längd skulle vara 0,5-1kg/veckan imo.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 17:11   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:

Kanske 1.3 - 1.5 beroende på hur aktiv du är i övrigt under dagarna. Hursomhelst så är alla såna här uträkningar bara teoretiska. Använd de som en fingervisning och inget annat.
Gammal 2012-02-21, 18:21   #9
Craiger
Registered User

Tack för svaren !

Jag tror jag fattar nu... Ska börja väga mig en gång i veckan också....
Gammal 2012-02-21, 19:51   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Tack för svaren !

Jag tror jag fattar nu... Ska börja väga mig en gång i veckan också....
Nej, väg dig VARJE DAG under samma förutsättningar. Väger du dig bara en gång i veckan kan det slå mycket uppåt och nedåt beroende på vätskebalans, tarminnehåll mm och du kan ta fel beslut baserat på förändringar på vågen som är irrelevanta. Om du utvärderar vecka för vecka genom att jämföra medianvikten föregående vecka med medianvikten för aktuell vecka får du ett bra mått på viktförändring.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 19:52   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Nej, väg dig VARJE DAG under samma förutsättningar. Väger du dig bara en gång i veckan kan det slå mycket uppåt och nedåt beroende på vätskebalans, tarminnehåll mm och du kan ta fel beslut baserat på förändringar på vågen som är irrelevanta. Om du utvärderar vecka för vecka genom att jämföra medianvikten föregående vecka med medianvikten för aktuell vecka får du ett bra mått på viktförändring.
+ fjorton tusen. Väg dig varje dag om du vill få ut något vettigt av siffrorna.
Gammal 2012-02-21, 20:33   #12
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Som tillägg till det vill jag säga, skriv ned resultaten och rita fina diagram. Annars blir man lätt nojjig när vikten hoppar upp och ned från dag till dag.

Många blir ledsna när de sköter sig exemplariskt en dag och är 0.4kg tyngre dagen efter.
Gammal 2012-02-21, 21:38   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Som tillägg till det vill jag säga, skriv ned resultaten och rita fina diagram. Annars blir man lätt nojjig när vikten hoppar upp och ned från dag till dag.

Många blir ledsna när de sköter sig exemplariskt en dag och är 0.4kg tyngre dagen efter.
Ja det ingår Onödigt att sitta och räkna medianer eller medelvärden för hand när Excel fixar det åt en. En viktig poäng med att väga sig varje dag är som du säger att INTE nojja över enskilda värden utan istället titta på en hel vecka åt gången.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.