|
Fråga ang. helglön bemanningsföretag
Jag är tillsvidareanställd på ett bemanningsföretag och har en fundering angående helglönen. Jag jobbar på ett lager måndag-fredag som ordinare arbetstid. Vid röda dagar som inte infaller lördag eller söndag utges ju helglön motsavarande den personliga lönen. Nu är det så att vi kommer att jobba långfredag och annandag påsk och jag undrar om jag då har rätt till helglön utöver min vanliga timlön plus OB?
Jag har läst LO:S bemanningsavtal angående helglön men det säger inget om helglönen i det fall att man jobbar på en röd dag (inte ordinare arbetstid i mitt fall). Vad jag hittar är att helglön inte utgår om den röda dagen faller under ordinare arbetstid eller om man jobbar en röd dag mitt i en sammanhängande ledighet på mer än fyra veckor. Det senare kan ju tolkas som att helglön i annat fall ska utgå.
Min chef säger att helglön inte utgår eftersom det är en ersättning för en dag då man inte jobbar. Min uppfattning är att helglön borde utgå trots att jag jobbar, eftersom jag tolkar helglönen som en komepensation för röda dagar som inte infaller lördag eller söndag, och långfredag och annandag påsk inteär ordinare arbetstid för mig. För dem som är fast anställda på mitt företag adderas lönen för den röda dagen (timlön+OB) till den ordinare månadslönen. Det innebär ju att jag blir förfördelad gentemot den fasta personalen om jag nu inte får helglön. Nån som har koll på läget eller varit i samma situation? Han som är fackansvarig på jobbet var inte i detalj insatt i bemanningsavtalet men menar att det är logiskt att helglön borde utgå trots att jag jobbar.
Tack på förhand!
|