2012-02-05, 12:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Protein för att maximera muskeltillväxt
Citat:
Intact protein, protein hydrolysates, and free amino acids are popular ingredients in contemporary sports nutrition, and have been suggested to augment post-exercise recovery. Protein and/or amino acid ingestion stimulates skeletal muscle protein synthesis, inhibits protein breakdown and, as such, stimulates muscle protein accretion following resistance and endurance type exercise. This has been suggested to lead to a greater adaptive response to each successive exercise bout, resulting in more effective muscle reconditioning. Despite limited evidence, some basic guidelines can be defined regarding the preferred type, amount, and timing of dietary protein that should be ingested to maximize post-exercise muscle protein accretion. Whey protein seems most effective in stimulating muscle protein synthesis during acute post-exercise recovery. This is likely attributable to its rapid digestion and absorption kinetics and specific amino acid composition. Ingestion of approximately 20 g protein during and/or immediately after exercise is sufficient to maximize post-exercise muscle protein synthesis rates. Coingestion of a large amount of carbohydrate or free leucine is not warranted to further augment post- exercise muscle protein synthesis when ample protein is already ingested. Future research should focus on the relevance of the acute anabolic response following exercise to optimize the skeletal muscle adaptive response to exercise training.
|
Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2011;69:79-95. Dietary protein to support muscle hypertrophy.
Hela artikeln:
http://content.karger.com/ProdukteDB...ame=329287.pdf
|
|
|
2012-02-05, 13:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Coingestion of a large amount of carbohydrate or free leucine is not warranted to further augment post- exercise muscle protein synthesis when ample protein is already ingested.
Betyder det att kolhydrater inte är nödvändigt för muskeluppbyggnad om man fått i sig till räckligt med protein direkt efter träningen eller är det lite väl förenklad slutsats (från min sida?)
|
|
|
2012-02-05, 13:18
|
|
Freak of Nutrition
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Coingestion of a large amount of carbohydrate or free leucine is not warranted to further augment post- exercise muscle protein synthesis when ample protein is already ingested.
Betyder det att kolhydrater inte är nödvändigt för muskeluppbyggnad om man fått i sig till räckligt med protein direkt efter träningen eller är det lite väl förenklad slutsats (från min sida?)
|
Det betyder att det räcker med 20g protein för att maximalt stimulera proteinsyntesen direkt efter träning och att lägga till kolhydrater samt extra leucin utöver det inte har någon ytterligare effekt.
|
|
|
2012-02-05, 13:25
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian
Betyder det att kolhydrater inte är nödvändigt för muskeluppbyggnaden som följer akut efter träning om man fått i sig till räckligt med protein direkt efter träningen eller är det lite väl förenklad slutsats (från min sida?)
|
Fixade till din frågeställning
Citat:
Coingestion of a large amount of carbohydrate or free leucine is not warranted to further augment post- exercise muscle protein synthesis when ample protein is already ingested. Future research should focus on the relevance of the acute anabolic response following exercise to optimize the skeletal muscle adaptive response to exercise training.
|
Alltså tycker författarna att det kan vara intressant att veta hur denna akuta kortvariga stimulans kan påverka musklerna i det långa loppet.
|
C4L
|
|
|
2012-02-05, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Hur påverkar ett tillskott av leucin upptaget av protein ur en vanlig måltid?
Jag brukar ta leucin kring alla mina måltider. Även till den proteinrika måltiden jag äter innan träning.
Är det bara bortkastat?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2012-02-05, 13:58
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Är det bara bortkastat?
|
Ja, högst troligt.
|
|
|
2012-02-05, 15:29
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Kolhydrater är alltså inte nödvändigt för att tillfredsställa proteinsyntesen.
Kolhydrater i syfte att höja insulinnivåer i samband med träning, då jag förstått att insulin är ett muskelbyggande hormon, är också förkastligt eller?
|
|
|
2012-02-05, 16:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt
Kolhydrater är alltså inte nödvändigt för att tillfredsställa proteinsyntesen.
Kolhydrater i syfte att höja insulinnivåer i samband med träning, då jag förstått att insulin är ett muskelbyggande hormon, är också förkastligt eller?
|
Dom myterna dog för nästan 10 år sedan.
|
|
|
2012-02-05, 16:09
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk
|
Då vet jag det
|
|
|
2012-02-05, 16:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Då vet jag det 
|
Oavsett huruvida kolhydraterna och insulinet i sig är uppbyggande för muskelmassan så är det på intet sätt bortkastat med kolhydrater för det. Femtusen träningspass med enbart proteindrink kanske innebär lite sämre resultat än ett parallellt universum med kolhydrater i samma drink också.
|
|
|
2012-02-05, 17:00
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
1. Kolhydrater är alltså inte nödvändigt för att tillfredsställa proteinsyntesen.
Kolhydrater i syfte att höja insulinnivåer i samband med träning, då jag förstått att insulin är ett muskelbyggande hormon, 2. är också förkastligt eller?
|
1 och 2 hänger inte ihop. Återhämtning handlar om mer än att uppreglera MPS. Det handlar exempelvis även om återsyntes av muskelglykogen och där hjälper inte protein dig mycket. Det behöver däremot inte vara flytande kollisar direkt efter träning. Bröd, pasta, ris, frukt, potatismos (vad helst i tillräcklig mängd) när man kommer hem gör sannolikt det hela tillräckligt bra eller bättre.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2012-02-05, 17:25
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk
|
Men de återuppstår nu och då. Senast höstas påpekade en av mina föreläsare att det var bortkastat att inta protein efter träning om man inte intog kolhydrat samtidigt.
|
|
|
2012-02-05, 21:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Men de återuppstår nu och då. Senast höstas påpekade en av mina föreläsare att det var bortkastat att inta protein efter träning om man inte intog kolhydrat samtidigt.
|
Det är sån föreläsare man ska ifrågasätta. Vad var det för föreläsare?
|
|
|
2012-02-05, 22:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
|
Det tyckte alla i det här forumet också typ 2004 eller något. Proteinet skulle bara brännas upp som energi då.
|
|
|
2012-02-06, 10:36
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Prost
Det tyckte alla i det här forumet också typ 2004 eller något. Proteinet skulle bara brännas upp som energi då.
|
En högre andel går också antagligen åt som energi så det är ju inte fel bara för att det har överdrivits.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:08.
|

|