Jag har en två- och en fyraåring på dagis. Båda barnen är mer eller mindre ständigt förkylda, i övrigt mår de bra. Det är ofrånkomligt med närkontakt med barnen så smittan sprids hur man än gör. Ofta hostar de och nyser över matbordet (försök lära en tvååring att hålla för munnen

). Vi ger barnen extra D-vitamin men det gör ingen skillnad.
Jag har sedan i höstats lyckats klara större förkylningar men har haft känning i halsen var och varannan vecka (med vila) vilket sabbat träningen. Nu har dock kroppen kapitulerat och jag har vinterns tredje förkylning efter bihåleinflammation över nyår. Finns det något att göra för att klara styrketräning under vintern/våren förutom det jag gör?
- Äter bra, mycket grönsaker och protein. Undviker socker och raffinerad mat.
- Sover så gott jag kan, ca 7 timmar, givet att barnen vaknar kl 06 varje dag och ofta skriker ett par gånger på natten (även helger).
- Tvättar händerna ofta och länge.
- Undviker att ta mig i ansiktet.
- Stressar inte, mitt jobb är kolugnt.
- Äter extra D-vitamin och i övrigt omega-3 och multivitamin.
- Dricker mycket måttligt med alkohol.
Det jag tror kan vara problemet är att jag börjar köra för tungt, för snabbt efter ett uppehåll. Ofta får jag då grym träningsvärk och det känns att kroppen är under belastning. Vill ju inte tappa i styrka, men det kanske är bättre att träna lätt efter sjukdomskänsla? Hur länge skall man ta det lugnt?