Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 13:34   #1
Minou
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Klara förkylningar med dagisbarn?

Jag har en två- och en fyraåring på dagis. Båda barnen är mer eller mindre ständigt förkylda, i övrigt mår de bra. Det är ofrånkomligt med närkontakt med barnen så smittan sprids hur man än gör. Ofta hostar de och nyser över matbordet (försök lära en tvååring att hålla för munnen). Vi ger barnen extra D-vitamin men det gör ingen skillnad.

Jag har sedan i höstats lyckats klara större förkylningar men har haft känning i halsen var och varannan vecka (med vila) vilket sabbat träningen. Nu har dock kroppen kapitulerat och jag har vinterns tredje förkylning efter bihåleinflammation över nyår. Finns det något att göra för att klara styrketräning under vintern/våren förutom det jag gör?
  • Äter bra, mycket grönsaker och protein. Undviker socker och raffinerad mat.
  • Sover så gott jag kan, ca 7 timmar, givet att barnen vaknar kl 06 varje dag och ofta skriker ett par gånger på natten (även helger).
  • Tvättar händerna ofta och länge.
  • Undviker att ta mig i ansiktet.
  • Stressar inte, mitt jobb är kolugnt.
  • Äter extra D-vitamin och i övrigt omega-3 och multivitamin.
  • Dricker mycket måttligt med alkohol.

Det jag tror kan vara problemet är att jag börjar köra för tungt, för snabbt efter ett uppehåll. Ofta får jag då grym träningsvärk och det känns att kroppen är under belastning. Vill ju inte tappa i styrka, men det kanske är bättre att träna lätt efter sjukdomskänsla? Hur länge skall man ta det lugnt?
Minou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 13:39   #2
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Nej jag tror att din nuvarande situation inte går att förbättras. Du får nog acceptera att du blir förkyld oftare.

Möjligtvis kan du med det i åtanke lägga upp träningen så att du anpassar efter att bli förkyld ofta. T ex att träna tuffa helkroppspass relativt ofta. Så att om du blir frisk (ordentligt) hinner träna igenom kroppen 2 ggr på 5 dagar innan du blir sjuk igen.
Skulle du vara frisk längre än väntat kanske det blir lite utslitande med att köra helkroppspassen (varannan dag eller så). Men då kanske du kan öka mängden vilodagar om det skulle gå så bra.

Kanske inte var din exakta fråga.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 14:11   #3
BigSpawn
Chest&CO

BigSpawns avatar

Reg.datum: May 2004
Immunförsvaret brukar bli bättre med tiden, skaplig belastning i början.
Sen om man har mycket problem med sjukdomar som går runt runt så kan det vara värt att ta ett snack med personalen/föräldrarna om att vara bättre på att hålla sina barn hemma några dagar istället för att hålla dom hemma en dag och sen skicka tillbaka dom så fort dom bara kan.

Vi hade problem på gamla dagisen, tog upp det med fröknarna som också tyckte det var ett problem så vi samlade till möte och tog upp detta. Fröknarna påpekade att de gått genom avkryssningslistan och sett att det vara många gånger som barn hållits hemma en dag.
De erkände även att de vart dåliga på att skicka hem barn som blivit sjuka på dagis för att en del föräldrar uppfattats som arga då de ringt och bett dom hämta. Efter detta mötet blev det betydligt bättre.
Många tänker så kortsiktigt, bättre att låta sitt barn återhämta sig ordentligt innan man skickar tillbaka dom

Blir så irriterad när man hör om föräldrar som stoppar i sina barn alvedon på morgonen om de har feber och skickar dom till dagis då hinner de jobba fram till lunch iaf då alvedonen gått ur. Så respektlöst mot sitt eget barn och övriga.
Gammal 2012-01-18, 14:50   #4
Minou
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av BigSpawn Visa inlägg
Sen om man har mycket problem med sjukdomar som går runt runt så kan det vara värt att ta ett snack med personalen/föräldrarna om att vara bättre på att hålla sina barn hemma några dagar istället för att hålla dom hemma en dag och sen skicka tillbaka dom så fort dom bara kan.
Kan vara värt ett försök men ofta är det ju okomplicerade förkylningar med rinnsnuva som barnen har och då är det få som håller dem hemma. Feber + alvedon-metoden tror jag få kör i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Möjligtvis kan du med det i åtanke lägga upp träningen så att du anpassar efter att bli förkyld ofta. T ex att träna tuffa helkroppspass relativt ofta.
Faktiskt en bra idé, skall prova med helkroppspass ibland. Borde bli mindre belastning på kroppen med 2-3 helkroppspass än 4 uppdelade pass som jag kör idag.
Minou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 14:51   #5
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Allt handlar återigen om basal hygien. Framförallt handhygien. Inköp av handsprit skulle jag säga är den värdaste investeringen du kan göra.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 15:13   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Minou Visa inlägg
Faktiskt en bra idé, skall prova med helkroppspass ibland. Borde bli mindre belastning på kroppen med 2-3 helkroppspass än 4 uppdelade pass som jag kör idag.
Beror på hur man gör det förstås. Jag tänkte som så att du tränar helkropp på ett sätt som är "för hårt" på lång sikt. Men eftersom du inte hinenr träna på "lång sikt" så är det snarare så att du passar på att ge kroppen en omgång på kort sikt när du faktiskt kan. Och skulle det gå bra med hälsan så får man vara flexibel och infoga extra vilodagar när man börjar bli så där extra sliten. Alltså typ träna varannan dag i början i max en vecka och sedan träna var 3e dag eller ha varannat pass av lättare karaktär ifall du är frisk längre än en vecka :P
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 15:20   #7
Pernam
Registered User

Pernams avatar

Reg.datum: Mar 2011
Inget att göra nått åt. Dagis är en smittohärd, dock så blir man lite mer härdad med åren. Nu med vårat tredje barn på dagis så verkar man ha tuffat till sig, för nu är jag sällan sjuk. Med första barnet var man sjuk konstant.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 15:21   #8
BigSpawn
Chest&CO

BigSpawns avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Minou Visa inlägg
Kan vara värt ett försök men ofta är det ju okomplicerade förkylningar med rinnsnuva som barnen har och då är det få som håller dem hemma. Feber + alvedon-metoden tror jag få kör i praktiken.

är det bara småförkylningar med snor så är det inte så mycket att göra, de är ju mer eller mindre småsnoriga hela vinter när de är riktigt små på dagis.

Alvedonvarianten har jag hört från flera håll, både från föräldrar och dagispersonal
Gammal 2012-01-18, 15:46   #9
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
Det är som sagt svårt att undvika förkylningar om man har små barn på dagis.

Det finns viss evidens för att zink-tillskott kan förebygga förkylningar samt förkorta episoder.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:41.