Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-05, 10:44   #1
Anna.L
SL-groupie

Anna.Ls avatar

Reg.datum: Oct 2005
Mangan

Trots att det här är ett träningsforum tänkte jag testa att ställa en fråga om mangan i modersmjölksersättning för spädbarn. Jag vet att det finns trådar om det här på andra mer passande forum (t.ex. familjeliv) men jag tror att jag kan få mer välgrundade och vettiga svar här.

När vår dotter var tre månader konstaterades mjölkproteinallergi och hon fick börja äta ersättning. BVC gav oss något som heter Nutramigen vilket är ett sort med högre halt mangan än slv:s rekommendation. Vi frågade varför de inte gav ut Althera istället som har mycket lägre halt mangan. De svarade då att de inte följer slv:s rekommendationer utan barnläkarföreningens. Enligt BVC anser inte barnläkarföreningen att det finns några risker för spädbarn att få i sig höga halter mangan. När jag läser på slv:s hemsida om mangan ångrar jag lite att jag inte ställde fler frågor och ifrågasatte BVC. Så här står det:

Vad är mangan?
Mangan är ett grundämne som finns naturligt i berggrunden. I områden med höga halter av mangan innehållande mineral kan mangan lösas ut till omgivande grundvatten.
Mangan är ett livsnödvändigt spårämne som behövs för omsättningen av kolhydrater och fetter och skyddar kroppen mot fria radikaler.

Är det farligt med mangan?
Man har sett att personer som i sitt yrke andas in höga halter mangan fått påverkan på nervsystemet. Det finns även studier som visar samband mellan intag av höga halter mangan via dricksvatten och effekter på barns nervsystem.

Kan mitt barn ha tagit skada av att ha ätit de aktuella produkterna?

Mangan
Bland modersmjölksersättningarna fann man höga halter mangan i produkter som är riktade till barn med speciella behov, framför allt barn med mjölkproteinallergi eller sojaproteinallergi. Ett barn som livnär sig på ersättningar med höga halter mangan kan få i sig mer än det så kallade tolerabla dagliga intaget. I dagsläget vet vi inte tillräckligt om effekterna, det behöver utredas vidare. Därför råder vi föräldrar att tills vidare välja ersättningar med låga halter mangan.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fr...ium-i-barnmat/

Vad vet vi egentligen om mangan i modersmjölksersättning? Var kan jag läsa mer? Görs det några studier just nu? Vad anser ni som är mer pålästa kring kost och näring om mangan?
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 19:25   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Men det finns inget alternativ. Alla spädbarnsprodukter baseras på mjölk. Enda undantaget är sojaersättningen ( hydrolysat ? ).

I valet mellan ersättning och inte ersättnig blir valet enkelt. Är hon tre månader blir det "bara" 3 -4 månader till innan det blir möjligt att introducera "vanlig" mat.

Gå tillbaka till BVC och ventilera dina frågor. Kanske finns välling på majs och hydrolysat utan allergen effekt.

Senast redigerad av Sverker den 2011-12-05 klockan 19:27.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 20:16   #3
Wargher
Registered User

Warghers avatar

Reg.datum: May 2008
"Manganese in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Relationship with Methylphenidate Exposure"
http://www.liebertonline.com/doi/abs...r_pub%3dpubmed

Hittar tyvärr inte hela studien:
Citat:
Conclusion:

This study suggests that blood Mn level was significantly associated with ADHD scale improvement. Relatively narrow range of blood Mn levels in children without prominent environmental sources of Mn might have been a factor for this less strong relationship. Further study in a population with higher level of exposure may provide a different relationship.
http://journals.lww.com/epidem/Fullt...l_and.184.aspx

Mjölkproteinallergiker kan tåla get och fårmjölk, finns även som vassleprotein.
Om det kan fungera som ersättning vågar jag dock inte påstå.

Sedan uppstår frågan hur man tillgodoser behovet av kolostrum och antikroppar som främjar immunsystemet.
Gammal 2011-12-05, 20:19   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Wargher Visa inlägg

Sedan uppstår frågan hur man tillgodoser behovet av kolostrum och antikroppar som främjar immunsystemet.
Det gäller bara de första dagarna av livet. Därefter sluter sig tarmen på barnet och matspjälkningsenzymerna blir mer aktiva.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 21:46   #5
Anna.L
SL-groupie

Anna.Ls avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men det finns inget alternativ. Alla spädbarnsprodukter baseras på mjölk. Enda undantaget är sojaersättningen ( hydrolysat ? ).

I valet mellan ersättning och inte ersättnig blir valet enkelt. Är hon tre månader blir det "bara" 3 -4 månader till innan det blir möjligt att introducera "vanlig" mat.

Gå tillbaka till BVC och ventilera dina frågor. Kanske finns välling på majs och hydrolysat utan allergen effekt.
Jag var nog otydlig i min trådstart. Hon fick ersättningen när hon var tre månader men den håller vi redan på att fasa ut. Hon är nu sju månader och äter vanlig mat och välling. Ett mål om dagen med ersättning blandad med välling. Just nu håller vi också på att mjölkprovocera med hittills goda resultat.

Jag resonerade precis som du gör när jag tänkte att det bara handlar om några få månader. Men i efterhand kan jag tycka att om livsmedelsverket och den här studien från KI så tydligt avråder från att ge produkter med hög manganhalt, borde man inte fundera över vilken produkt man delar ut på BVC då? Om man vet så lite, kan man verkligen vara säker på att tre till fyra månader inte påverkar barnet?

Det finns alternativ. Nutramigen som vi fick innehåller 41 mikrogram/100 ml ersättning medan Althera (om jag inte minns helt fel) innehåller 5 mikrogram/100 ml ersättning. Självklart kontaktade jag BVC på en gång när jag fick höra om mangan första gången. De jag har pratat med där är rätt så okunniga om barns kost (de hänvisar alla frågor till deras dietist) och svarar bara så som barnläkarföreningen sagt.

Precis som väntat fick jag svar från kunniga här och jag uppskattar verkligen svaren.
Anna.L är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:15.