Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Men det finns inget alternativ. Alla spädbarnsprodukter baseras på mjölk. Enda undantaget är sojaersättningen ( hydrolysat ? ).
I valet mellan ersättning och inte ersättnig blir valet enkelt. Är hon tre månader blir det "bara" 3 -4 månader till innan det blir möjligt att introducera "vanlig" mat.
Gå tillbaka till BVC och ventilera dina frågor. Kanske finns välling på majs och hydrolysat utan allergen effekt.
|
Jag var nog otydlig i min trådstart. Hon fick ersättningen när hon var tre månader men den håller vi redan på att fasa ut. Hon är nu sju månader och äter vanlig mat och välling. Ett mål om dagen med ersättning blandad med välling. Just nu håller vi också på att mjölkprovocera med hittills goda resultat.
Jag resonerade precis som du gör när jag tänkte att det bara handlar om några få månader. Men i efterhand kan jag tycka att om livsmedelsverket och
den här studien från KI så tydligt avråder från att ge produkter med hög manganhalt, borde man inte fundera över vilken produkt man delar ut på BVC då? Om man vet så lite, kan man verkligen vara säker på att tre till fyra månader inte påverkar barnet?
Det finns alternativ. Nutramigen som vi fick innehåller 41 mikrogram/100 ml ersättning medan Althera (om jag inte minns helt fel) innehåller 5 mikrogram/100 ml ersättning. Självklart kontaktade jag BVC på en gång när jag fick höra om mangan första gången. De jag har pratat med där är rätt så okunniga om barns kost (de hänvisar alla frågor till deras dietist) och svarar bara så som barnläkarföreningen sagt.
Precis som väntat fick jag svar från kunniga här och jag uppskattar verkligen svaren.