2011-09-20, 07:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Sluta väga maten
Har under några månader vägt min mat, fråm början för att kunna sänka min vikt inför Lidingöloppet, men på senare tid lika mycket för att veta om jag får i mig tillräckligt. Dock så känner jag att det blir lite väl nojjigt ibland (så det behöver ni inte påpeka).
Någon här som slutat med matvägning och kan ge några tips för att göra övergången lättare? Det har aldrig varit fel på min aptit, så störst risk är att jag käkar ett paket chokladkakor extra...
Man kanske kan lära sig att med ögonmått se ung. hur nycket mat det är på tallriken, och sedan föra bok utifrån det? Någon som kör den metoden? Redan idag xörsöker jag gissa hur mycket mat det är på tallriken på lunchresturangen. Jäkla svårt att kalibrera sitt ögonmått dock.
|
2011-09-20, 08:09
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Sitta på lunchrestaurangen och försöka uppskatta hur mycket maten innehåller tycker inte jag är ett sunt förhållningssätt.
Du skriver att du vill sluta väga maten och komma bort från det där beteendet så jag tycker du ska (även om det kan ta emot och vara jobbigt till en början) sluta tänka på varenda liten kalori du stoppar i dig. Om du märker att du börjar gå upp i vikt snabbt så ät lite mindre.
Du behöver ju inte släppa alla spärrar bara för att du slutar räkna kalorier
|
|
|
2011-09-20, 08:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Har du smartphone kan du använda en app som heter ShapeUp Club (rekommenderats tidigare här på forumet).Det själv och det kan väl ses som ett slags mellanting mellan att väga maten och att endast gå efter känsla? Jag använder det själv och det funkar ypperligt, visst du får inte reda på ditt exakta energiintag (då du inte väger någon mat) men du får en bra uppskattning iallafall.
Senast redigerad av Dexterity den 2011-09-20 klockan 08:12.
|
|
|
2011-09-20, 08:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Testa att sluta helt alt. gör grova uppskattningar. Genom att väga dig en gång i veckan får du tillslut en känsla för det hela. Känns kanske jobbigt ibörjan men du kommer som sagt vänja dig.
|
|
|
2011-09-20, 09:03
|
|
Registered User
|
Jag tycker definitivt det är sundare att uppskatta maten på lunchresturang, än att behöva ta med egen mat, för man inte kan äta något okänt. Eller för den delen att käka proteinpulver och aminosyror i koncentrat. :-)
Har använt shapeupclub sedan maj, funkar väldigt bra. Jag är lite inne på Dexteritys linje, någon fler som använder liknande metod?
Jag vill försöka få i mig 140g protein och 300-500g kolhydrater.
|
2011-09-20, 09:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Det viktigaste är väl ändå vad du själv väger inte vad maten väger? väg du varje dag och dra ett medelvärde över veckan så får du en bra bild av vad din vikt är.
Så länge du inte går upp i vikt fort kan du ju äta precis vad du vill. Och när du sen råkar gå över någon speciellt gräns du sätter upp för din kroppsvikt så håller du igen ett par dagar.
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-09-20 klockan 09:10.
|
|
|
2011-09-20, 09:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Det viktigaste är väl ändå vad du själv väger inte vad maten väger? väg du varje dag och dra ett medelvärde över veckan så får du en bra bild av vad din vikt är.
Så länge du inte går upp i vikt fort kan du ju äta precis vad du vill. Och när du sen råkar gå över någon speciellt gräns du sätter upp för din kroppsvikt så håller du igen ett par dagar.
|
Jag håller helt och hållet med dig, att väga sig varje morgon och räkna ut ett medelvärde i slutet av veckan är enligt mig fullt tilräckligt för att hålla koll på vikten. Däremot tycker jag att appen (eller räkna "kalorier" om man nu vill vara så extrem) kan vara ett bra sätt att se till att man får i sig tillräckligt med protein. Sen är det aldrig fel med att ha lite baskunskaper gällande hur mycket kalorier, protein etc. som olika livsmedel innehåller.
|
|
|
2011-09-20, 09:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Springer
Jag tycker definitivt det är sundare att uppskatta maten på lunchresturang, än att behöva ta med egen mat, för man inte kan äta något okänt.
|
Vem har pratat om att ta med egen mat? Naturligtvis menar vicarious att restaurangmaten äts utan att man bryr sig så mycket mer om det. Men någon sorts utgångspunkt lär ju inte vara svårt, gissa på exempelvis 800 kcal och se hur vikten påverkas över en längre tid. Det är ju hur lätt som helst.
|
|
|
2011-09-20, 10:27
|
|
Registered User
|
Fredrik, som jag sa så vill jag ha mer koll än så. Vill ha tillräckligt med protein och kolhydrater, inbillar mig att det har betydelse var kalorierna kommer ifrån. Jag vill inte tre veckor senare veta att jag ätit illa.
Innan jag började räkna kalorier hade jag stått silla i min viktnedgång ganska länge. Det har definitivt varit värt besväret att väga det mesta av maten.
Tycker att det borde gå att uppskatta matens vikt (eller egentligen innehåll av makros) med hyfsad noggranhet. Någon som har det ögonmåttet?
|
2011-09-20, 10:43
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Sök hjälp.
Vadå ätit illa?
+1 på "Eddie V", uppskatta sen kolla vågen. så gjorde jag i 4 månader, gick ner precis som beräknat.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2011-09-20, 11:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Sök hjälp.
|
... Men det är ju det han gör?! ...
Citat:
Tycker att det borde gå att uppskatta matens vikt (eller egentligen innehåll av makros) med hyfsad noggranhet. Någon som har det ögonmåttet?
|
Jag har varit inne på samma väg som du tidigare (inkl. trådstart här på kolo för att få tips på just ögonmått t.ex  ). Tyvärr är ute-mat (lunchrestaurang, buffé etc) notoriskt svårt att få styr på, mycket p.g.a. att det väldigt ofta finns massa extra näringstäta ingredienser som är grymt svåra att uppskatta. Det är jobbigt och det blir vansinnigt stora felmarginaler. Min slutsats blev att det inte var värt besväret.
Mitt förslag är ist. (i linje med tidigare förslag i denna tråd) att du försöker äta kvalikativ och mättande mat till lunch, ungefär lika mkt om dagen. Sedan kan du gå hem och väga skiten ur smöret du har på mackan, om du nu känner för det
Efter ett tag så får du en hyffsat bra uppskattning vad din lunch innehåller för energi.
|
|
|
2011-09-20, 11:45
|
|
Registered User
|
"sök hjälp"? Vad menar du med det? Försök svara i trevlig ton, alternativt inte alls.
Ätit illa är tex när man inte får i sig tillräckligt med proteiner och kolhydrater. Eller för mycket kalorier totalt sett.
|
2011-09-20, 11:58
|
|
Registered User
|
Ugnskokt fisk, kokt potatis, ris, fläsk eller nöt. Var gömmer de kalorierna där? Såsen är det svåra, men det går ju att se volymen utan problem. Det är maten på jobbet, käka ute gör jag annars sällan. Jag uppskattar redan innehållet från resturangen, idag tex 150g fisk 300g potatis och en halv dl smörsås.
Och så väger jag skiten ur det jag äter hemma (och mellanmålet på jobbet).
Jag för gärna bok, men vill lära mig uppskatta bättre.
Fick du också lika otrevliga svar, när du frågade förra gången.
|
2011-09-20, 12:08
|
|
Räkbesserwisser
Reg.datum: Oct 2009
|
Om du lägger fokus på att äta så proteinrikt och kolhydratsrikt som möjligt och även har koll på din vikt så ska det inte vara några problem att sluta väga din mat.
Jag tycker om ska bokföra sin kost ska man göra det fullt ut medan man väger den eller så bokför man inte alls och bara lägger fokus på att äta rikt av de man vill ha, i detta fall kolhydrater och protein.
Om man nu väljer att inte bokföra, kan man ta några dagar då och då och väga det man brukar käka för att se om man är i rätt riktning.
|
2011-09-20, 12:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Har under några månader vägt min mat
|
Då tycker jag du borde ha rätt bra koll på vad saker innehåller och ungefär vad dom väger.
Annars får du väl "träna" på att uppskatta. Släng upp en portion på tallriken, uppskatta vikt och fördelning mellan makronutrienter, väg sedan allt och bokför, sedan kontrollerar du mot din uppskattning. Tycker det låter lite extremt, men det kan ju vara ett sätt att lära sig uppskatta portionerna.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.
|

|