2011-08-20, 14:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Varför måste folk alltid kommentera andras matvanor?
Vad är det med kost som är så speciellt? Varför ska folk ständigt kommentera, skämta, ifrågasätta, förlöjliga och på andra sätt lägga sig i vad och hur folk äter och inte väljer att äta?
Jag börjar bli enormt less på att folk håller på så här. Det har gått så långt att jag har börjat smyga och dölja hur jag äter och ljuga för att slippa allt det där. Äter man inte 6 gånger om dagen i relativt små portioner och käkar tonvis med snask och drar ut på krogen varje helg och super ordentligt blir man genast ifrågasatt. Det värsta för mig ändå hur folk ska kommentera hur mycket eller hur ofta jag äter. Jag äter 1 - 2 gånger om dagen och en vanlig måltid ligger ofta på mellan 2000 - 3000 kcal eftersom jag tycker det passar bäst för mig. Jag dricker heller inte alkohol och äter aldrig något slags snask som kanske framgick. Vad är det som är så provocerande av att avvika från normen när det gäller just kost?
|
|
|
2011-08-20, 14:38
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
"Folk" låter som din närmaste krets? Min omgivning bryr sig inte ett dug hur jag äter.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-08-20, 14:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn
"Folk" låter som din närmaste krets? Min omgivning bryr sig inte ett dug hur jag äter.
|
Du kanske inte äter 2000-3000 kcal-portioner?
Ontopic; Jag jobbar inom industrin, och att skippa lördagspizzan för att istället äta gröt och proteinpulver är allt annat än accepterat.
Senast redigerad av Kimkay den 2011-08-20 klockan 14:41.
|
|
|
2011-08-20, 14:43
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
Orka bry sig vad andra tycker. Säg bara, jag gillar att äta så, punkt.
|
|
|
2011-08-20, 14:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2011
|
Det gäller inte endast kost, folk kommer alltid att ifrågasätta många saker man gör, det är även då man ska sluta bry sig om deras åsikter.
|
|
|
2011-08-20, 14:47
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kimkay
Du kanske inte äter 2000-3000 kcal-portioner?
Ontopic; Jag jobbar inom industrin, och att skippa lördagspizzan för att istället äta gröt och proteinpulver är allt annat än accepterat.
|
Jobbar på kontor och äter rätt stora potioner på lunchen i företagsresturangen, har även med mig omega3 och multivitamin som jag tar i samband med lunchen. Brukar heller inte äta fika, tårta och sådant när det bjuds. Visst har detta lett till nyfikna frågor från kollegor men det har mest handlat om positivt gensvar när man berättar lite om sin kost och träning. Kanske har att göra med åldersgrupper?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-08-20, 14:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
"ska du inte ha en kaka? du som är så smal, det gör inget om du äter sånt"
Försök strunta i det bara eller säg att du mår bra av att äta som du gör, brukar fungera för mig. Så fort man inte vill ha isbergssallad till maten, tackar nej till kakor och äter färre än 3 måltider om dagen, då har man tydligen problem.
|
2011-08-20, 14:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
|
Familj och släkt, vänner, kompisar, bekanta, kollegor, alla möjliga.
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM
Orka bry sig vad andra tycker. Säg bara, jag gillar att äta så, punkt.
|
Jo, men det kommer ju från alla möjliga håll och slutar inte, folk fortsätter ju ändå även om jag försökt förklara ett otal gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av Alzie
Det gäller inte endast kost, folk kommer alltid att ifrågasätta många saker man gör, det är även då man ska sluta bry sig om deras åsikter.
|
Jag bryr mig inte om vad folk tycker, men jag tycker de kan hålla det för sig själva.
Citat:
Jobbar på kontor och äter rätt stora potioner på lunchen i företagsresturangen, har även med mig omega3 och multivitamin som jag tar i samband med lunchen. Brukar heller inte äta fika, tårta och sådant när det bjuds. Visst har detta lett till nyfikna frågor från kollegor men det har mest handlat om positivt gensvar när man berättar lite om sin kost och träning. Kanske har att göra med åldersgrupper?
|
Vet inte vilka som är värst, folk i ens egen ålder eller de mer åldersstigna. Kanske blir annorlunda när jag själv blir något äldre. Det som känns lite olustigt är att det är just kosten folk kommenterar. Varför kosten och varför inte något annat? Om man inte lägger i sig massa annat, så varför ska folk envisas i att lägga sig i hur någon annan väljer att äta?
Citat:
Ursprungligen postat av xlucasx
"ska du inte ha en kaka? du som är så smal, det gör inget om du äter sånt"
Försök strunta i det bara eller säg att du mår bra av att äta som du gör, brukar fungera för mig. Så fort man inte vill ha isbergssallad till maten, tackar nej till kakor och äter färre än 3 måltider om dagen, då har man tydligen problem. 
|
Trugande är något av det värsta jag vet, då brukar jag säga ifrån ordentligt. Släkten är ju värst när det kommer till trugande. Är det för att det ska vara gästvänligt eller något eller varför förekommer det? Samma sak när vänner, kompisar och bekanta ständigt försöker truga en med snask och alkohol. Kan man inte bara låta andra vara och själva bestämma vad de vill äta och dricka utan att försöka tvinga på folk saker de inte vill ha?
Senast redigerad av Ademius den 2011-08-20 klockan 15:03.
|
|
|
2011-08-20, 15:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Dom är avundsjuk på att du har disciplin och motstå eller inte vill ha helt enkelt, dom känner sig sämre och vill att du ska vara lika svag för frestelser som dom.
|
|
|
2011-08-20, 15:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av StampChamp
Dom är avundsjuk på att du har disciplin och motstå eller inte vill ha helt enkelt, dom känner sig sämre och vill att du ska vara lika svag för frestelser som dom.
|
Inte ens chans att någon är avundsjuk på det. Vad finns det att vara avundsjuk på?
Jag håller med om att trugande är jobbigt och att det är löjligt att tjata men klyschan om att "det är bara för att de är avundsjuka och har dåligt samvete" är ju lika löjlig den. Det är trots allt så att avvikande beteende i en grupp tenderar att påverka även de andra, oavsett om det gäller kost eller om det är politik etc. Försök att ha oerhört avvikande åsikter i en extremt homogen grupp så inser ni nog att det inte bara är kostavvikelser som kan få folk att reagera.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-20 klockan 15:26.
|
|
|
2011-08-20, 15:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Haha, känner igen mig så väl i allt du berättar om. Det blir drygt när folk vägrar acceptera förklaringarna också. Visst att någon undrar en gång men får dom ett svar finns det ju ingen anledning att ta upp det igen nästa gång. Angående åldern känns det som dom äldre alltid är mer övertygade om att deras sätt är rätt och försöker omvända en medans dom yngre mest drar någon kommentar om att man är tråkig när man dissar alkohol/skräpmat.
|
|
|
2011-08-20, 15:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
känner igen detta...
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge
Sen försvann hon...
|
|
|
2011-08-20, 15:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Man kan ju störa sig på vissa kollegor osv. Det handlar om avundsjuka helt enkelt. Att man har självdisiplin att skippa onyttigheterna de inte kan stå emot.
Jag äter så rent jag bara kan men nån gång kan man ju göra ett avsteg och äta godis eller dricka en pilsner.
senaste Afterworken med jobbet höll jag på få nåt
Sammanbrått nästan på en kollega men jag höll minen.
Tog jag en öl sa han "får du dricka sånt där du??" när jag lassade upp andra portionen tacos på tallriken sa han "vad mycket du äter!" när jag plockade en näve godis så kom det igen "kan du verkligen äta det där??".
Kan tillägga att jag legat i Deff i 2 månader här
Och behövde en "ätar dag".
Men jag Höll masken och kommenterade hans ölmage i bastun istället :P
Idioter finns överallt och det är den svenska avundsjukan som
Spelar stor roll i detta tror jag.
|
2011-08-20, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
senast nyss försökte morsan trycka i mig nån läskig efterrätt:S "du behöver sånt också" haha
|
|
|
2011-08-20, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av OneManArmy
Idioter finns överallt och det är den svenska avundsjukan som
Spelar stor roll i detta tror jag.
|
Om du blev bjuden på mat i USA eller av en italiensk familj skulle de inte reagera då? Eller libaneser, indier etc.? Jag skulle tro att det finns kulturer där det är rejält mycket mer hånfullt att tacka nej till mat faktiskt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.
|

|