Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
*väntar på att Sverker dyker upp *
kroppen "tål" kolhydrater bättre efter träningen. utan att överdriva förstås. eftersom upptaget inte kräver insulin på samma sätt.
jag tror defintivt att vassle eller mjölk är ett bra val efter träning.
Diabetes är tämligen komplext och det är du som lära känna din kropp och hur den reagerar, har för mig att sverker körde oboy efter träningen för att inte få en så snabb blodsockerstegring. kanske palatinose(isomaltulos) och vassle skulle funka för dig?
det beror ju på kosten i övrigt och när du tänkt äta mat efter träningen och en massa andra aspekter.
sluta dock aldrig att tträna och är du överviktig så passa på att gå ner några kilon.
|
Okej, det låter bra.
Tack för tipset, ska kolla in palatinose(isomaltulos) (aldrig hört talas om det innan).
"det beror ju på kosten i övrigt och när du tänkt äta mat efter träningen och en massa andra aspekter."
Äter numera enligt diabetessköterskans direktiv. Regelbundna mindre måltider, middag hellst efter tallriksmodellen, grovt bröd istället för ljust, nyttigare pålägg etc etc. Det är en bra omställning för mig! Försöker äta ett mindre mål eller middag, inom 3 timmar efter middagen. Är 3 timmar en bra riktlinje att få i sig något mer än mjölk/vassle/etc ? Hört det här på kolozzeum, tror jag (ej säker)!.
"sluta dock aldrig att tträna och är du överviktig så passa på att gå ner några kilon."
Absolut. Jag hoppas kunna träna tills jag dör, och jag hoppas jag blir riktigt gammal.
Jag är överviktig, hoppas gå ner i vikt nu med omställning av kost och då jag börjat jogga för ett par månader sen. Nu har jag dessutom
verkligen en bra motivation till att gå ner i vikt..
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro
Om du har en blodsockermätare kan du ju alltid kolla hur det ligger om du tar ett par dl mjölk extra efter träning.
Kanske skulle funka bra med vassle+vatten då det i princip inte är något socker i detta.
|
Har ej blodsockermätare.
Tack för tips!
Citat:
Ursprungligen postat av christofer79
Släng i lite kanel i mjölken eller kvargen, kanel ökar insulinkänsligheten.
Klart du kan dricka mjölk innan och efter träningen..
|
Tack för tips.