Hej, vet inte om det redan finns en kampsports tråd uppe ang just kosten så jag slänger upp en till om det är så
Anyway, Jag undrar just vad en kampsportare ska äta för att gynna återhämtningen sen för att få energi för att orka med träningen. Det jag vill göra är maximera återhämtningen då jag helst vill träna varje dag, sen självklart bygga på sig lite muskler så jag försöker ha ett litet överskott på energin så jag inte fläskar på mig.
Jag har lite kött på benen när det kommer till mat för styrketräning (Gym) Så tänkte höra vad jag kan tänkas att ta bort från min kost eller lägga till.
Frukost: Består oftast utav hälsofil / yougurt och musli, mörktbröd med smör ost skinka och grönsak om det finns + Vitaminer, omega 3, zink och biotin. Just Zink och Biotin äter jag av andra anledningar än just träning, även om de substanserna behövs.
Lunch: Pasta / Potatis / Ris, Med antingen korv (80% Kött) Ägg eller med kött / Fisk om det tillagats.
Middag: Ungefär som lunch fast lite större portioner, typisk husmanskost.
Efter träningen så blir det protein shake då det tar lite tid att komma hem, sen väl hemma blir det antingen kvarg/Kesella, eller något annat med lite energi och mycket protein i.
På träningsdagar när det är antingen gym eller thai boxning så blir det lite mer energi så jag äter mer pasta och sånt, och vilodagar försöker jag få i mig mer fett, eller mer långsam energi.
Sallad och annat grönt får jag i mig nästan varje dag då min mor är lite av ett sallads "freak" Typisk sallad hos oss är: Sallad, tomat, gurka, lök, annanas, melon och kanske något mer.
Funkar den kosten jag kör med nu till kampsport då vi kör mycket uthållighet och så eller ska jag lägga till/ Ta bort något?
Tacksam för svar