Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-27, 10:30   #1
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Reg.datum: Jan 2011
Ang videoredigering etc

Kunde skriva i datortråden men det här kommer nog ta en del poster så bättre göra en egen tråd.

Har iaf spenderat åtskillda timmar att föra över VHS-band till datorn. Kvaliten blev sådär, ibland bra, ibland lite sämre. Men har iaf än så länge fört över 12VHSband av ca 60, har en bit kvar med andra ord.

Jag gör om dem i PAL (720x576), med stereoljud, 48kHz, upp till 384kbits/s i bithastighet. De blir till mpeg2-filer, som tar ganska mycket plats. (väldigt mycket plats för den kvaliten)

Använder mig av ulead videostudio för capturing och sedan pinnacle studio där jag klipper/klistrar, redigerar, lägger in transitions, text etc.

Dock har jag inte gjort några ljud/bild-förbättringar då jag inte riktigt vet vad jag ska ändra för att få det bättre? Samt ifall jag gör detta i pinnacle eller i något annat program? För antar jag bör göra ALL EDITERING på direkten? Alltså klippa, effekter, ljud, förbättringar och sedan konvertera till något annat format?

Har sett tips om att göra mitt projekt i pinnacle, spara filmen som mpeg2 igen med samma inställningar så att kvaliten här inte dras ner. Sen använda mig av virtualdub eller autoGK för att konvertera till xvid eller divx.

Någon som är kunnig här och har bra tips för att kräma ut så bra kvalitet som möjligt med alla konverteringar hit och dit?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 10:33   #2
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Reg.datum: Apr 2010
Är det i komprimeringen eller redan i fångandet av banden som bilden är dålig?
Juxta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 10:36   #3
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Kunde skriva i datortråden men det här kommer nog ta en del poster så bättre göra en egen tråd.

Har iaf spenderat åtskillda timmar att föra över VHS-band till datorn. Kvaliten blev sådär, ibland bra, ibland lite sämre. Men har iaf än så länge fört över 12VHSband av ca 60, har en bit kvar med andra ord.

Jag gör om dem i PAL (720x576), med stereoljud, 48kHz, upp till 384kbits/s i bithastighet. De blir till mpeg2-filer, som tar ganska mycket plats. (väldigt mycket plats för den kvaliten)

Använder mig av ulead videostudio för capturing och sedan pinnacle studio där jag klipper/klistrar, redigerar, lägger in transitions, text etc.

Dock har jag inte gjort några ljud/bild-förbättringar då jag inte riktigt vet vad jag ska ändra för att få det bättre? Samt ifall jag gör detta i pinnacle eller i något annat program? För antar jag bör göra ALL EDITERING på direkten? Alltså klippa, effekter, ljud, förbättringar och sedan konvertera till något annat format?

Har sett tips om att göra mitt projekt i pinnacle, spara filmen som mpeg2 igen med samma inställningar så att kvaliten här inte dras ner. Sen använda mig av virtualdub eller autoGK för att konvertera till xvid eller divx.

Någon som är kunnig här och har bra tips för att kräma ut så bra kvalitet som möjligt med alla konverteringar hit och dit?
Tumregeln är att göra så få konverteringar som möjligt. Ska du exportera det för att redigera i andra program så kommer det bli kvalitetsförlust även om du komprimmerar i samma bitrate osv som filerna redan är.

Så antingen exportera i ett format som är lossless (filerna kommer bli gigantiska), eller göra all redigering direkt på filerna du fått ut från vhs-banden, och sen exportera den färdiga produkten därifrån i något lämpligt slutformat direkt (mpeg4 t.ex.).

Angående bild- och ljudförbättring, så beror det såklart på vad felet är idag. På vilket sätt är bilden dålig?

Senast redigerad av PowPow den 2011-07-27 klockan 10:38.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-27, 10:37   #4
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Det är ganska svårt att säga. Ulead är inte det bästa programmet tror jag. Men nu har jag ju använt det, sen har jag kanske inte bäst hårdvaran att fånga med, då jag har någon fake easycap-kopia. Men har köpt till lite adaptrar o sladdar så drar bilden via komposit genom usb och spelar in ljudet via rca-kablar genom line-in utgången på datorn.
Bilden är ju okay om bandet är okay, men det klassiska VHS-rycken uppträder, bilden hoppar och så. Sen tycker jag mig att videon blev sämre när jag gjorde en mpeg2 i pinnacle. Fick typ blåa ränder längst upp som hoppade lite (interlacing?)...

Då jag kan en del om datorer är detta ganska nytt för mig, men är ganska bra på att lära mig, så hoppas jag kommer lära mig allt om detta med =)
Gammal 2011-07-27, 10:43   #5
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Citat:
Det är ganska svårt att säga. Ulead är inte det bästa programmet tror jag. Men nu har jag ju använt det, sen har jag kanske inte bäst hårdvaran att fånga med, då jag har någon fake easycap-kopia. Men har köpt till lite adaptrar o sladdar så drar bilden via komposit genom usb och spelar in ljudet via rca-kablar genom line-in utgången på datorn.
Bilden är ju okay om bandet är okay, men det klassiska VHS-rycken uppträder, bilden hoppar och så. Sen tycker jag mig att videon blev sämre när jag gjorde en mpeg2 i pinnacle. Fick typ blåa ränder längst upp som hoppade lite (interlacing?)...

Då jag kan en del om datorer är detta ganska nytt för mig, men är ganska bra på att lära mig, så hoppas jag kommer lära mig allt om detta med =)
Felet ligger i hur du kopplat plus hårdvaran. Det skulle jag gissa på utan att ha sett resultatet. Du ska minst ha S-Video plus skippa alla adaptrar om du kan.
Gammal 2011-07-27, 10:43   #6
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

@ PowPow. Ja jag har förstått det, och det optimala hade ju kanske varit att använda ulead direkt för att editera och sedan skapa en färdig film av det hela. Men programmet var icke användbart för det tyckte jag, därför valde jag pinnacle, och där kan jag inte capture filmen. (capture på svenska?). Så måste ta raw-filerna från ulead och köra dem i pinnacle. Fick tipset ändå att jag förmodligen får bättre kvalitet på filmen genom att först skapa en mpeg2 igen i pinnacle och sen xvid med autoGK istället för att göra en xvid direkt genom pinnacle?

Det är ganska svårt att förklara problemen, kanske kan klippa ut ett litet klipp på det om man kan lägga upp på nåt sätt?
Gammal 2011-07-27, 10:44   #7
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Felet ligger i hur du kopplat plus hårdvaran. Det skulle jag gissa på utan att ha sett resultatet. Du ska minst ha S-Video plus skippa alla adaptrar om du kan.
Fast S-video är väl sämre än komposit? Tror det är det bästa sättet iaf som jag har kopplat med den utrustning jag har,
VHS-->scartadapter-->komposit-->easycap-->datorns usb
VHS-->scartadapter-->rca-->rca/3.5splitter-->datorns line in utgång.
Gammal 2011-07-27, 10:45   #8
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
@ PowPow. Ja jag har förstått det, och det optimala hade ju kanske varit att använda ulead direkt för att editera och sedan skapa en färdig film av det hela. Men programmet var icke användbart för det tyckte jag, därför valde jag pinnacle, och där kan jag inte capture filmen. (capture på svenska?). Så måste ta raw-filerna från ulead och köra dem i pinnacle. Fick tipset ändå att jag förmodligen får bättre kvalitet på filmen genom att först skapa en mpeg2 igen i pinnacle och sen xvid med autoGK istället för att göra en xvid direkt genom pinnacle?

Det är ganska svårt att förklara problemen, kanske kan klippa ut ett litet klipp på det om man kan lägga upp på nåt sätt?
Okej.

Men nej, att göra en extra komprimmering kan ju inte leda till något bra. Testa göra en mpeg4/h264-export från pinnacle istället direkt. Det är ett bra slutformat som ger bra bild/mb, så att säga. Kan du sätta bitrate så borde omkring 4mbps vara lagom för den upplösningen. Mer ger mindre kompression och bättre bild, men större filer såklart. Du får testa dig fram till vad du tycker är OK.

Senast redigerad av PowPow den 2011-07-27 klockan 10:47.
Gammal 2011-07-27, 10:46   #9
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Hm, du ska ju aldrig editera en komprimerad fil och sen komprimera om den. Du ska använda råformatet i klippningen och det absolut sista du ska göra är att komprimera.

Sitter du på en Windows-dator är det .avi som gäller och på en Apple-dator blir det .mov.
Gammal 2011-07-27, 10:48   #10
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

@ Pow Pow. okay, skall testa det. Vet du om man kan göra förbättringar på ljud och bild i pinacle direkt då? Hade gärna denoisat ljudet en del om det är möjligt. Sen är det kanske mer problematiskt för det är olika ljud på filmerna, vissa har bara 64kbit/s medan andra har 224 och även 384. Fast kanske spelar mindre roll.
Vet du om det är bättre att välja upper field first istället för lower field first när man gör en capturing? Sett att VHS skall köras den vägen, men ulead har standard tvärtom.
Gammal 2011-07-27, 10:50   #11
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

@juxta, okay, men då bör det ju alltså vara så att jag måste hitta alla typer av förbättringar i pinnacle studio då istället för andra program för det. Har frågat runt på videohelps forum som verkar kunniga, men de rör till det ganska mycket och fattar typ hälften vad de menar. Dock verkar alla vara eniga om att virtualdub och autoGK bör användas i något sammanhang.
Gammal 2011-07-27, 10:52   #12
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Citat:
Fast S-video är väl sämre än komposit? Tror det är det bästa sättet iaf som jag har kopplat med den utrustning jag har,
VHS-->scartadapter-->komposit-->easycap-->datorns usb
VHS-->scartadapter-->rca-->rca/3.5splitter-->datorns line in utgång.
Min erfarenhet här på jobbet(en del av jobbet är konvertering av VHS-band) visar att komposit ger en sämre bild än s-video.
Gammal 2011-07-27, 10:54   #13
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
@ Pow Pow. okay, skall testa det. Vet du om man kan göra förbättringar på ljud och bild i pinacle direkt då? Hade gärna denoisat ljudet en del om det är möjligt. Sen är det kanske mer problematiskt för det är olika ljud på filmerna, vissa har bara 64kbit/s medan andra har 224 och även 384. Fast kanske spelar mindre roll.
Vet du om det är bättre att välja upper field first istället för lower field first när man gör en capturing? Sett att VHS skall köras den vägen, men ulead har standard tvärtom.
Pinnacle är ju redigeringsmjukvara så något annat skulle förvåna mig. Har aldrig använt just pinnacle själv så vet inte hur dock. Du får googla

Angående upper eller lower field first
http://forum.videohelp.com/threads/2...ot-for-VCR-DVR
Gammal 2011-07-27, 10:54   #14
Akerhage
Horny user

Akerhages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Juxta Visa inlägg
Min erfarenhet här på jobbet(en del av jobbet är konvertering av VHS-band) visar att komposit ger en sämre bild än s-video.
Hmm, konstigt...jag har verkligen inte sett någonstans att S-video är bättre. Av alla sidor jag kollat så nämner ingen s-video som alternativ?
Inte för att jag misstror dig nu alls, utan bara säger det.

Hur hade du kopplat istället då? Bara köra s-video istället? och köra ljudet som jag gör?
Gammal 2011-07-27, 10:58   #15
Juxta
Broder Broccoli

Juxtas avatar

Citat:
Hmm, konstigt...jag har verkligen inte sett någonstans att S-video är bättre. Av alla sidor jag kollat så nämner ingen s-video som alternativ?
Inte för att jag misstror dig nu alls, utan bara säger det.

Hur hade du kopplat istället då? Bara köra s-video istället? och köra ljudet som jag gör?
Det kanske finns några som påstår annorlunda, det enda jag vet efter det jag gjort är att s-video blir bättre bild. Jag skulle köra s-video och sen rca med ljudet. Hade jag inte gått på semester snart hade du fått låna maskinerna här, har hårdvarubrusreducerare och dylikt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.