Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-25, 12:55   #1
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Reg.datum: Apr 2007
Jobba natt.

Har börjat jobba ständig natt för någon vecka sen och har problem med sömnen. Ena veckan jobbar jag sön-ons 20-06 och andra veckan jobbar jag mån-tors 21.00-06.30. Varannan helg blir alltså längre.
Har försökt lägga upp det som så att jag lägger mig när jag kommer hem och sover 5-6 timmar. Min sambo trivs inte med det för hon tycker jag är så sur när jag sover så pass lite. Så på sistone har jag försökt sova minst sju timmar men då har jag även fått problem med att lyckas somna, brukar få ligga vaken två timmar eller mer ibland och då måste jag ju sova hela dagen för att få mina sju timmar. Igår var jag till läkaren som skrev ut ett recept på sömntabletter men jag tycker att jag är dåsig utav dem när jag vaknar.

Vet inte hur man ska göra för att slippa känna sig trött hela tiden. Har någon något tips?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
IntenZe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:10   #2
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Det kan vara en vanesak det där med att lyckas sova sina 9 timmar mitt på dagen istället för på natten. Har du bara varit på schemat någon vecka så är det för kort tid helt klart för att vänja dig.

Annars så 5-6h direkt när du kommer hem. Sen en tupplur på någon timme senare.

Tror mest att det är din interna klocka som måste ställa om sig rätt radikalt. Har du bra med otur så är du en sån människa som absolut inte fungerar med att jobba natt.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:10   #3
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Möjligheten finns ju att du kommer in mer eller mindre i rutinen.

Se även till att du har goda förutsättningar för att sova, mörkt rum, svalt med mera. I övrigt så kan jag tipsa om att träna hårdare och mer, det brukar resultera i god nattsömn för min del iaf
Gammal 2011-05-25, 13:10   #4
mulliy
Registered User

mulliys avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag vet det perfekta botemedlet, men det är ju inte lagligt.
mulliy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:18   #5
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Okej. Förut jobbade jag 19.00-04.00 och det fungerade mycket bättre än nu när jag jobbar till 06.00 av någon anledning. Ska prova att tvinga mig att sova 8-9 timmar när jag kommer hem så kanske man vänjer sig. Och sen bara vända tillbaka dygnet då jag är ledig tors-mån. Känns onödigt att vända dygnet då jag bara är ledig fre-sön.
Måste nog fortsätta med sömntabletterna iaf tills jag vänjer mig vid att somna den tiden.

Gammal 2011-05-25, 13:33   #6
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Okej. Förut jobbade jag 19.00-04.00 och det fungerade mycket bättre än nu när jag jobbar till 06.00 av någon anledning. Ska prova att tvinga mig att sova 8-9 timmar när jag kommer hem så kanske man vänjer sig. Och sen bara vända tillbaka dygnet då jag är ledig tors-mån. Känns onödigt att vända dygnet då jag bara är ledig fre-sön.
Måste nog fortsätta med sömntabletterna iaf tills jag vänjer mig vid att somna den tiden.

Mitt tips är att inte vända tillbaka dygnet överhuvudtaget.
Gammal 2011-05-25, 13:52   #7
Määng
Registered User

Määngs avatar

Reg.datum: Sep 2008
Jobba.

Senast redigerad av Määng den 2011-05-25 klockan 13:53.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:54   #8
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Mitt tips är att inte vända tillbaka dygnet överhuvudtaget.
Funkar inte när man har barn.

Men vänjer man sig någonsin vid att sova på dagen ifall man sen vänder tillbaks dygnet varannan helg? Tänkte ifall det är för att jag gör det som det tar sån tid att vänja sig.
Gammal 2011-05-25, 14:08   #9
Degpekka
Absolutist

Degpekkas avatar

Reg.datum: Jun 2006
Tycker också det blir problematiskt när man börjar vända tillbaks dygnet, då rubbas allt. Tycker dock det funkar bättre om man skjuter lite på det istället för att vända tillbaks helt när man är ledig, tex att man lägger sig vid 3 istället för 6.
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 18:09   #10
davvvan
helt ok

davvvans avatar

Reg.datum: May 2006
Kommer jobba endel natt i sommar, 3-4 veckor kanske. Passet är mellan 20.00-07.15. Funderar på att sova till 13-tiden, stiga upp och käka, sedan försöka sova en timme sedan på kvällen just innan. Funderingar?

...och hur gör ni som jobbar natt med maten? När äter ni och vad äter ni?

Bara jobbat natt på en bensinmack tidigare, smååt mig igenom nätterna.
Gammal 2011-05-25, 18:13   #11
kettlebellGuden
Banned User

När jag jobbade natt så åt jag som på dagen, bara andra tider. 3 stora mål vid fasta tidpunkter, plus lite små snacks imellan i form av proteinshejk osv.
Gammal 2011-05-25, 19:03   #12
hallar
M.D.

Reg.datum: May 2002
Hej,

Jag har nattveckor ibland och insett att det är viktigt att man lägger upp det rätt.

Hur är din sovmiljö när du kommer hem? Kan du sova ostört? Mörklagt? Barn som låter?

Kan du inte beskriva i detalj hur du gör nu och hur du gör när du vänder dygnet.
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 08:09   #13
IntenZe
Registered User

IntenZes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hallar Visa inlägg
Hej,

Jag har nattveckor ibland och insett att det är viktigt att man lägger upp det rätt.

Hur är din sovmiljö när du kommer hem? Kan du sova ostört? Mörklagt? Barn som låter?

Kan du inte beskriva i detalj hur du gör nu och hur du gör när du vänder dygnet.
Alla dagar förutom måndag kan jag sova hyffsat ostört. Visst, det låter lite grann men jag har dörren stängd så det borde inte störa. Har köpt mörkläggningsgardiner så att det ska vara mörkt i sovrummet.

Jag är hemma ca 06.15 och brukar vara i säng kring 06.40. Om jag har tagit mina propavan så brukar jag förhoppningsvis somna hyffsat fort men långt ifrån alltid. Har jag inte tagit tabletterna får jag ligga vaken en timme minst, oftast två. När jag väl somnar så sover jag oftast inte längre än fyra till fem timmar. Tidigare har jag alltid tagit en tupplur i en till två timmar kring sex-tiden. Sen far jag och jobbar varannan vecka klockan 20.00 och varannan vecka 21.00 fram till 06.00. Nu i slutet på veckan så tänkte jag prova sluta ta tuppluren och istället vara trött på jobbet för att se ifall det gick bättre.. men då gick jag och fick feber. Mest troligt för att jag sover så himla dåligt.
Måndagar är lite mer komplicerade. Då jobbar tjejen från 08.00-14.00 så då måste jag vara vaken med våran dotter tills hon kommer från jobbet och sen gå och lägga mig fram tills att jag ska och jobba.

Detaljerat nog eller har jag missat något? =)

Gammal 2011-05-28, 12:49   #14
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Jag tror att de flesta människor är gjorda för dagarbete och inte för nattjobb. Jag känner människor (som jobbar/jobbat) natt som hör till följande kategorier :
1) människor som jobbar natt och utan problem kan sova en tillräckligt lång och god dagsömn för att vara pigga ;
2) människor som jobbat natt och efterhand hittat på rutiner som gör att de får en hyfsad dagsömn ;
3) människor som periodvis jobbat natt i t.om över 40 år, men aldrig kan sova mer än några timmar per sag då de har nattpass, och som är konstant trötta när de jobbar natt.

Endast de människor som hör till grupp 1 mår bra av nattjobb. Individerna i grupp 2 och 3 mår sämre av att arbeta nattetid. Det finns ofta fördelar med att jobba natt (kan vara t.ex lönemässiga fördelar, annorlunda arbetsuppgifter eller mera ledighet mellan passen). Under kortare perioder (några få år9 kan fördelarna uppväga nackdelarna för grupp 2 och 3, men under längre perioder gör de det säkert inte.

Jag tror man enbart i liten utsträckning kan lära sig sova dagsömn (grupp 2). Bara de som har det genetiskt (grupp 1) kan det på riktigt. Jag tycker ditt mål borde vara att försöka flytta från grupp 1 (dit du nu tycks höra) till grupp 2. På det viset har du några år som nattjobbare framför dig utan att det behöver påverka din hälsa nämnvärt.

Själv har jag periodvis under årens lopp jobbat perioder med växelvis dag- och nattarbete, periodvis enbart nattarbete och periodvis enbart dagarbete. Visserligen sov jag alltför lite under perioden med enbart nattarbete (jobbade då ofta även ibland på dagen). Men rent allmänt - för mig individuellt - var nattarbete betungande, och blev dessutom tyngre ju längre tider jag jobbade så (och ju äldre jag blev). Jag tror - utan studier att stöda mig på - att det gäller för de allra flesta människor.
Gammal 2011-05-28, 12:53   #15
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Ska ännu tillägga att jag aldrig hade problem med insomningen på morgonen efter ett nattpass. Du kanske lägger dig något för tidigt, innan du varvat ner ordentligt efter t.ex resan hem från arbetsplatsen.

Däremot är jag säker på att mitt nattarbete påverkat dygnsrytmen och insomningen nu efteråt. Efter att tidigare ha kunnat somna i princip när som helst mycket snabbt kan jag nu vaka mycket sent och har dessutom ibland problem med att somna in om jag lägger mig tidigt. Detta har inte samband med t.ex antalet sovtimmar föregående natt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:00.