Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-17, 16:45   #1
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Fritt fram för hen att gå topless i badhus

Citat:
Den anmälan som ligger till grund för beslutet gäller en person som definierar sig själv som intergender, men som badhuspersonal uppfattade som kvinna. Personen gick med bar överkropp på ett badhus i Stockholm vilket ledde till att simhallens personal sade till personen att ta på sig på överkroppen. Personen vägrade, avvisades från badhuset och anmälde sedan händelsen till DO.

I sitt beslut skriver DO att kommunen genom att avvisa personen har gjort sig skyldig till diskriminering av personer som definierar sig som intergender. Under tillsynen ändrade kommunen sina trivselregler och tog bort kravet för personer som "är eller uppfattas som kvinnor" att klä sig på överkroppen.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...pless-i-badhus

Jag störs inte märkbart om kvinnor går med bar överkropp. Men jag stör mig helt klart märkbart på att vanliga kvinnor inte får gå med bar överkropp, om de nu skulle vilja det, när hen-kvinnor får det. Varför ska vi diskriminera majoriteten för att blidka minoriteten överallt i hela samhället?

Finns det inget annat sätt att lösa det här? Hen-badhus finansierade av hen-föreningar som lever på medlemsavgifter och inte får skattefinansierade bidrag. Då får vi ju se om de här henerna har nån egentlig vilja att bete sig som de gör eller om de gör det bara för att provocera och tänja lagens ramar.

Jag gillar bröst, och jag har som sagt inget emot att se bröst, men om det är någon som har det så ska väl de rimligen ha precis samma rätt att skydda sig själva och sina barn från att se ett par nakna hen-kvinnobröst som ett par nakna vanliga kvinnobröst? Antingen ska de ha den rätten eller så ska de inte ha den rätten oavsett sinneslaget som den som brösten i fråga är fast vid, det kunde ju vara intressant att ställa de gruppernas önskemål mot varandra. Vems rätt väger egentligen tyngst?

Detta är ju bara ett ogenomtänkt beslut igen från DO där man än en gång diskriminerar fler för att undvika diskriminering av ett fåtal.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 16:51   #2
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Vad är det för typ av bröst man har där man kan gå topless och tycka det är bekvämt?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 17:29   #3
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Blir intressant när sagda när folk börjar bli kränkta av bröst pga religion. DO kommer slå knut på sig själva när båda vill ha fria tider i badhus.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 17:35   #4
0x5f3759df
Infochef

Reg.datum: Aug 2015
Jag identifierar mig som lyktstolpe så då borde jag få lufta lyktstolpen. Mer seriöst så hade de väl bara behövt säga att "intergenders måste också ha påklädd överkropp" så var problemet löst.
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 17:51   #5
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Vad är det för typ av bröst man har där man kan gå topless och tycka det är bekvämt?
Varför skulle det inte kunna vara bekvämt att gå topless?

OnT: Som jag tolkade det där så har de nu ändrat sig så alla får gå topless på det badhuset, eller? Isåfall finns det väl inget problem kan man tycka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 18:05   #6
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Vad menar du? Tror du att det är skönt att stänga in brösten i en tight bh hela dagarna? Det första min tjej gör när hon kommer hem är att befria brösten

Däremot lär det inte vara särskilt bekvämt att träna topless med bröst modell större som hoppar upp och ner.

Angående topless på badhus så har jag inga problem med det om nu någon känner sig bekväm med det. Men det får vara lika för alla. Även om en person identifierar sig som något annat än kvinna så är ju bröst just bröst och då bör alla få släppa dem fria.

Senast redigerad av Gober den 2016-06-17 klockan 18:08.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 18:24   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jag gillar det nog inte. Jag objektifierar kvinnor så mycket att jag skulle gå runt och vara semihård om jag såg snygga bröst till höger och vänster om jag bara skulle bada.
Gammal 2016-06-17, 18:41   #8
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ingen kvinna kommer knata runt topless på badhus, det är en låtsasseger för något irrelevant. Synd för jag gillar lössläppta nallar! Vilken man gillar inte bröst?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 18:51   #9
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Vad menar du? Tror du att det är skönt att stänga in brösten i en tight bh hela dagarna? Det första min tjej gör när hon kommer hem är att befria brösten

Däremot lär det inte vara särskilt bekvämt att träna topless med bröst modell större som hoppar upp och ner.
Kvinnor med lite större bröst verkar föredra bh också hemma

OnT om jag definierar mig som asexuell, innebär det att jag får gå runt i badhuset utan badbyxor?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 19:17   #10
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag gillar det nog inte. Jag objektifierar kvinnor så mycket att jag skulle gå runt och vara semihård om jag såg snygga bröst till höger och vänster om jag bara skulle bada.
Går du runt dreglandes och semihård på stranden också? Obehagligt i så fall. Jag tycker att bröst kan vara sexuellt i rätt sammanhang, men går inte och kåtar upp mig bara för en kvinna är barbröstad på offentlig plats.

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Kvinnor med lite större bröst verkar föredra bh också hemma

OnT om jag definierar mig som asexuell, innebär det att jag får gå runt i badhuset utan badbyxor?
Då måste du likställa bröst med ***/vagina, gör du det?
Gammal 2016-06-17, 19:34   #11
Bärsärk

Reg.datum: Apr 2015
Citat:

Angående topless på badhus så har jag inga problem med det om nu någon känner sig bekväm med det. Men det får vara lika för alla. Även om en person identifierar sig som något annat än kvinna så är ju bröst just bröst och då bör alla få släppa dem fria.
Det är en sak att slöa runt hemma utan BH men att vara fysiskt aktiv som du säger med två saker "slängades och hängades" lär ju inte vara allt för roligt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 19:42   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Ingen big deal IMHO. Nakenhet vänjer man sig vid snabbt. Jag har målat kroki och badat näck rätt mycket i mina dar. Gemensamt för de båda aktiviteterna är det är lite pirrigt de första tre minuterna, men sen är det typ "jaha, en snopp, en mutta, big deal".
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 19:42   #13
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Det är en sak att slöa runt hemma utan BH men att vara fysiskt aktiv som du säger med två saker "slängades och hängades" lär ju inte vara allt för roligt.
Nej men nu snackade vi badhus, är väl gött och simma runt barbröstad. Men vad vet jag, får jag kanske veta om jag testar en fet kur ryssar och får ett par rejäla BT.
Gammal 2016-06-17, 19:52   #14
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Då måste du likställa bröst med ***/vagina, gör du det?
Jag är ju asexuell då har ju min penis ingen sexuell funktion. Jämförbar med vilken annan kroppsdel som helst?
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-17, 19:54   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Jag är ju asexuell då har ju min penis ingen sexuell funktion. Jämförbar med vilken annan kroppsdel som helst?
Det är inte bara sexuella kroppsdelar som är förbjudna att visa. Isåfall hade ju folk fått visa anus.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.