Citat:
Ursprungligen postat av hlk15
Bankerna skapar pengar ur tomma intet. För vanliga människor är detta högst olagligt, men bankerna har fått en "licens" från staten att tillverka pengar. Men en sådan "licens" skulle inte klara en noggrann rättslig granskning.
Om vi är tillräckligt många kan vi föra detta till domstol och sannolikt vinna. Är ni intresserade av att delta?
|
Legalt har du naturligtvis inte en chans. Men som tanke är det intressant.
Jag kommer inte ihåg hur hög soliditet banker numera behöver ha, har för mig att den höjdes efter krashen 1991. Den är väl kanske 10 procent nu.
Och det är ju lite sinnessjukt. Att ta ränta på utlånade pengar har jag inga problem med. Men när det är låtsaspengar man inte har är det en annan femma.
Men någon drömde upp systemet i en haschdimma och det fungerar ju någorlunda. Men alla bankmänniskor är ju oerhört rädda för att det raserar.
I ostabila länder händer det ju lite då och då. Bankruns då ett felaktigt system visas.
Vi har ju haft liknande här i gamla sverige, USA också för att vara närmare i historian. Vad som vanligtvis händer är att farbror staten räddar det hela. Varefter det hela kan rulla på som vanligt efter och upprepa sig.
Har för mig att USA la in 900 miljarder dollar när bankerna kollapsade. Nästan en årlig försvarsbudget.
Storleksmässig var vi kanske värre här med krachen på 90-talet dock. Kommer inte ihåg exakt men det var väl runt 100 miljarder sek som bankerna fick totalt.
Det var spännande tider då jag både hade 40 miljoner i lån på firman och dessutom köpt danska kronor långt. Räntan upp till 500 procent för dom som hade rörligt.
Inte mina pengar men var ekonomichef så hade fått skit om det gick fel.