Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-23, 22:47   #1
AngryFinnishGuy
Registrerad berusad

AngryFinnishGuys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Sälja hantverk på hobbybas!

Får väl börja med att säga att jag bor i Finland och är finsk medborgare.

Jag har en affärsidé som innebär att jag tillverkar varor i eget hem. Kommer att köpa upp de material jag behöver först från en hobbyaffär i min stad, men håller på att söka på nätet efter samma vara billigare. Dock är utbudet inte stort.

Materialet är en sorts lera och varorna kommer att vara en sorts smycken. Jag är själv insatt i smyckena, så det blir inga problem.

Har som plan att ha försäljningen och marknadsföra produkterna genom min blogg (nichad åt hållet), och diverse hantverks och konstportaler för att locka utländska kunder. Sen inhemska 'auktions'sidor + att jag trorligtvis kommer att sälja dessa varor fysiskt i min hemstad på en marknad som man får delta i om man har eget bord och tar hand om sig själv.. Tycker jag får en bra spridning genom detta, för större chans att få produkter sålda.

Jag vill hålla detta som en hobby, ett sidoprojekt bland andra. Jag förväntar mig inte en månadslön med detta.. Men en extra inkomst från något man är intresserad av är ju inte fel.

Materialet är billigt och tiden jag har lärt mig att producera smyckena är ganska snabb. Så procentuelt kommer jag få en bra vinst per smycke fast jag kommer att ha ett förmånligt pris. Kommer också att erbjuda specialbeställda varor om intresse finns för ett dyrare pris. (färgkombinationer och små detaljer)

Då kommer biten in med att sälja varorna. Och det är där min kunskap inte håller.

Kommer jag vara tvungen att anmäla min vinst någonstans och kommer jag vara skyldig att betala skatt på mina sålda varor?

Måste jag vara registrerad någonstans, eller får jag driva detta helt på min egen bekostnad utan att redovisa något och behålla vinsten själv och producera mera varor? Varorna kommer ej bli masstillverkade, utan jag kommer att göra ett brett sortiment med unika smycken..

Är det något annat jag borde komma ihåg? Kan jag hamna i trubbel på något sätt?

Jag tackar väldigt mycket om jag får någon hjälp. Det vore guld värt!

Mvh!
AngryFinnishGuy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-23, 22:54   #2
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Ignorera mig... (Jag glömde bort att det handlade om Finland)
Gammal 2011-05-23, 22:58   #3
AngryFinnishGuy
Registrerad berusad

AngryFinnishGuys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Ignorera mig... (Jag glömde bort att det handlade om Finland)
Synd om du raderade..

Allt är till hjälp, dock så är det ju Finland som gäller.. Men om man får lite nys om hur det är i sverige kommer man ju en bit..
Gammal 2011-05-23, 23:12   #4
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av AngryFinnishGuy Visa inlägg
Synd om du raderade..

Allt är till hjälp, dock så är det ju Finland som gäller.. Men om man får lite nys om hur det är i sverige kommer man ju en bit..
http://www.skatteverket.se/download/...3805/29515.pdf

Det var den jag tänkte länka, men då det som står där kanske inte kommer vara direkt överförbart till Finland kändes det lite fånigt
Gammal 2011-05-23, 23:28   #5
AngryFinnishGuy
Registrerad berusad

AngryFinnishGuys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
http://www.skatteverket.se/download/...3805/29515.pdf

Det var den jag tänkte länka, men då det som står där kanske inte kommer vara direkt överförbart till Finland kändes det lite fånigt
Ah, men jag tackar ändå för din tid!

Hittat lite nu efter ordentligt med sökning. Detta är en djävla djungel.

Om jag förtjänar mindre än 2100 Euro per år så behöver jag typ ej betala något. Men måste man endå redovisa skiten undrar jag..

Tycker det är lite löjligt om man säljer lite man har gjort och skall berätta det för staten. "Jag sålde 19 st smycken under år 2011, tog 4 euro styck och förtjänade 79 euro. Sen så kostade materialet... blabla"

Får ringa runt imorgon i värsta fall.

EDIT: Man skall tydligen redovisa vinsten (Materialkostnad - varans pris)
Dethär blev ju trevligt..

Senast redigerad av AngryFinnishGuy den 2011-05-23 klockan 23:31.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.