Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-24, 09:30   #1
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Räkna kalorier med android-mobil?

Blir tokig på att välja kaloriräknarprogram!

Det enda jag hittat som verkar ok är dumbells "Matdagbok", men den är ändå inte bra för jag kan inte skriva in t ex "1 ägg" utan jag måste skriva antal gram ägg.

Det finns ju massor av amerikanska varianter som verkar bra, men jag vill gärna använda något som är gjort för den svenska marknaden, med svenska livsmedel och maträtter.

Någon som vet vad som fungerar bäst? Jag kan tänka mig att betala en liten slant för något som är smidigt och snyggt.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 09:35   #2
flipp
Registered User

flipps avatar

Reg.datum: Jun 2005
Letar också efter detta men har inte hittat något. Android ligger fortfarande efter iphone på detta område.
flipp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 10:27   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Att man ska skriva in vikt istället för antal är väl ändå rätt logiskt med tanke på att livsmedlen kan variera i storlek. Ett XL ägg är såklart större och väger mer än ett litet ägg.

En en stor banan jämfört med en liten banan och så vidare..
Gammal 2011-04-24, 10:45   #4
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Att man ska skriva in vikt istället för antal är väl ändå rätt logiskt med tanke på att livsmedlen kan variera i storlek. Ett XL ägg är såklart större och väger mer än ett litet ägg.

En en stor banan jämfört med en liten banan och så vidare..
Att man kan skriva in vikt gillar jag. Att man måste gillar jag inte. Inte alltid man har våg med sig heller.
Gammal 2011-04-24, 11:04   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Nina L Visa inlägg
Att man kan skriva in vikt gillar jag. Att man måste gillar jag inte. Inte alltid man har våg med sig heller.
Ok jag förstår problematiken. Är det verkligen så noga att räkna kalorier 24/7 då? Du kan ju lära dig uppskatta vikter på de livsmedel du äter ofta. 1dl havregryn ca 40g, 1 ägg i normalstorlek 55-60g, 1 banan ungefär 100g och så vidare.
Gammal 2011-04-24, 11:10   #6
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Regga dig på shapeupclub , de kommer att komma ut med en android klient inom kort
Gammal 2011-04-24, 11:58   #7
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Nej, men du får väl utgå ifrån en medelvikt då. "Ett ägg" för programmet är ju lika mycket en gissning om inte mer än vad det blir för dig då du faktiskt kan uppskatta vad t.ex. ett ägg väger.

De ggr du inte har våg med dig kommer det inte bli exakt, oavsett hur häftigt program du har.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-25, 02:38   #8
kaffekopp
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Myfitnesspal = win

Använder det dagligen, grymmt bra IMO!

Edit: missa delen med svenska rätter osv, vet inte ifall det Finns etc. Men jag har inte hittat någon matvara som inte Finns med där. Och du kan scanna streckoden på matvaran så hittar den näringsvärdet för den Varan automagiskt etc! Bor dock I England så vet inte hur det funkar I sverige

Senast redigerad av kaffekopp den 2011-04-25 klockan 02:44.
kaffekopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 06:41   #9
Nina L
Honorary Member.

Slutsats: Använder Matdagbok (Dumbbell) så länge. Det funkar faktiskt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ok jag förstår problematiken. Är det verkligen så noga att räkna kalorier 24/7 då? Du kan ju lära dig uppskatta vikter på de livsmedel du äter ofta. 1dl havregryn ca 40g, 1 ägg i normalstorlek 55-60g, 1 banan ungefär 100g och så vidare.
Ja, det är noga, i alla fall i början av dieten, för jag är en mästare på att lura mig själv. Lite här, lite där, och ett konstant ökande av portioner. Verkar som att jag får lära mig att komma ihåg en del siffror.

Citat:
Ursprungligen postat av daloatf Visa inlägg
Regga dig på shapeupclub , de kommer att komma ut med en android klient inom kort
Gjort. Plastig sida, det där, men det verkar väldigt proffsig.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Nej, men du får väl utgå ifrån en medelvikt då. "Ett ägg" för programmet är ju lika mycket en gissning om inte mer än vad det blir för dig då du faktiskt kan uppskatta vad t.ex. ett ägg väger.

De ggr du inte har våg med dig kommer det inte bli exakt, oavsett hur häftigt program du har.
Nej, det är mycket mer än gissning för mig om jag inte har något att jämföra med. I programmet antar jag att någon någongång i alla fall vägt åtminstone ett ägg för värdet.

Stod med en portion ugnspannkaka härom dagen och visste inte om den vägde 100 eller 300 gram. (Jag har "pedagogiska måltider" på jobbet.)

Citat:
Ursprungligen postat av kaffekopp Visa inlägg
Myfitnesspal = win

Använder det dagligen, grymmt bra IMO!

Edit: missa delen med svenska rätter osv, vet inte ifall det Finns etc. Men jag har inte hittat någon matvara som inte Finns med där. Och du kan scanna streckoden på matvaran så hittar den näringsvärdet för den Varan automagiskt etc! Bor dock I England så vet inte hur det funkar I sverige
Den verkar skitbra för England/Amerika i alla fall. Får se hur lång tid det tar för att streckkodsmagiken skall komma hit.
Gammal 2011-04-28, 18:52   #10
Sushipinne
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Blir tokig på att välja kaloriräknarprogram!

Det enda jag hittat som verkar ok är dumbells "Matdagbok", men den är ändå inte bra för jag kan inte skriva in t ex "1 ägg" utan jag måste skriva antal gram ägg.

Det finns ju massor av amerikanska varianter som verkar bra, men jag vill gärna använda något som är gjort för den svenska marknaden, med svenska livsmedel och maträtter.

Någon som vet vad som fungerar bäst? Jag kan tänka mig att betala en liten slant för något som är smidigt och snyggt.
Vad heter programmet?!
Sushipinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 19:21   #11
Nina L
Honorary Member.

Citat:
Ursprungligen postat av Sushipinne Visa inlägg
Vad heter programmet?!
Appen heter Matdagbok.
Gammal 2011-04-28, 19:58   #12
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
viktpejl är riktigt nice Kan lägga in sina egna där och så trycker man bara på + när man vill lägga till de. Visst, det kommer visa i gram men lägger du in typ en korv som 100 gram så skriver du bara in 200 gram när du har ätit 2 såklart. Då ska ju kcal vara på just en korv självklart.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.