Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-04, 05:52   #1
Gunfire
Banned User

Reg.datum: Apr 2009
Varför är folk rädda för kolhydrater?

Jag grubbla över detta inatt, o under min diet så käkar jag en hel del kolhydrater, o går ner i vikt i bra takt, men har sett så många som e skiiit noga med att inte få i sig kolhydrater, hur kmr d sig? eller e d ja som gör fel kanske?:S ja får i mig 2g protien per kroppsvikt o resten är fett o kolhydrater.
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 06:11   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Kolhydrattäta energikällor, t ex bröd och pasta, mättar dåligt för många.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 06:40   #3
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
När jag fyllt på med proteiner och fett för dagen så finns det inte så mycket plats kvar för kolisar.
Gammal 2011-04-04, 07:02   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Väldigt få är rädda för kolhydrater. Men bland de som deffar/bantar är det idag oftast populärt att skära ner på den. Förr var det fett man skar ner på så gott man kunde.

Och för vissa av oss som inte bantar känns det bra att veta att det ändå kantänkas vara helt okej att käka fettrik mat utan oro. Om man räknar gram/kg kroppsvikt käkar jag mycket kolhydrater men inte lika mycket om man räknar energiprocent. Då ligger det nog på 35-40% typ.

Det verkar på många håll som att en lågkolhydratdiet är lättare att hålla sig till än en lågfettdiet. Vilken som "vinner" av mer fett eller mer kolhydrater med proteinintaget konstant högt är inte helt lätt att säga för friska och vältränade men harman väldigt nedsatt glukostolerans och insulinkänslighet är jag övertygad om att ju mindre kolhydrater desto bättre. Hela livet.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-04-04 klockan 07:17.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 08:38   #5
OneManArmy
Registered User

OneManArmys avatar

Reg.datum: Jul 2009
Rädd och rädd.
Personligen så tycker jag det är roligare att ta en extra köttbit istället för kolhydratskällan.
Gammal 2011-04-04, 09:20   #6
Mauriice
Registered User

Mauriices avatar

Reg.datum: Feb 2011
Jag är väl rädd för dem kan man säga.

Jag ser ingen anledning att lägga 500 Kcal på kolhydrater när jag ist kan lägga dem på något som iaf ger lite protein (mjölk, en stor omelett, keso, etc).
Mauriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 13:48   #7
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
harman väldigt nedsatt glukostolerans och insulinkänslighet är jag övertygad om att ju mindre kolhydrater desto bättre. Hela livet.
lätt ot
Eddie kan man säga att för populationen som sådan så bör intaget av kolhydrater minska med ökad ålder. Det är ju allmänt känt att ju äldre man blir ju mindre rör man på sig och glukostoleransen och insulinkänsligheten blir sämre (generalisering på hög nivå)

On topic.
anti-Kolhydrat hysterin är i många fall helt ok, dock ej här på kolo då man om man tränar har god nytta av kolhydrater (imho).
befolkningen som sådan bör kanske minska sitt kolhydratintag och då främst ifrån önödiga källor och inte potatis, ris, pasta och vettigt bröd. (imho)

Har gjort en del kostanalyser i mina dagar och ser att mellanmålen är det som driver upp kolhydratmängden i de flesta fall. tämligen vanligt att mellenmålen består av rena kolhydrater.

märk väl att detta är vad jag tycker och inte en sanning.
Gammal 2011-04-04, 13:53   #8
eiri
Registered User

eiris avatar

Reg.datum: Mar 2010
klarar mig helt utan problem med runt 80-90g kolh per dag, hade jag sprungit omkring som en dåre hade jag dock ökat intaget.
eiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 14:00   #9
Owe
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
lätt ot

On topic.
anti-Kolhydrat hysterin är i många fall helt ok, dock ej här på kolo då man om man tränar har god nytta av kolhydrater (imho).
befolkningen som sådan bör kanske minska sitt kolhydratintag och då främst ifrån önödiga källor och inte potatis, ris, pasta och vettigt bröd. (imho)
Ja Pepz, formulerar du dig så, ja då håller jag med dig.

Att sen det verkar som många har lite svårt med att hålla reda på vilka kolhydrater som är mer lämpliga än andra, tror jag gör att vissa blir mer anti, typ lättare att skippa än ta reda på.

MVH
Owe
Owe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 14:30   #10
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Det är lättare att bli rippad med mindre och långsammare kolhydrater generellt
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 14:45   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Ok?
Gammal 2011-04-04, 14:47   #12
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Ja i praktiken är det så. Jag tror att majoriteten som har klienter håller med
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 16:54   #13
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
lätt ot
Eddie kan man säga att för populationen som sådan så bör intaget av kolhydrater minska med ökad ålder. Det är ju allmänt känt att ju äldre man blir ju mindre rör man på sig och glukostoleransen och insulinkänsligheten blir sämre (generalisering på hög nivå)
Ja det låter inte ologiskt alls. Vid en viss ålder finns ju även korrelation med lägre kolesterol och ökad dödlighet, sämre kognitiv förmåga (ökad risk för Alzheimers) och ökad cancerrisk. Men det ska tas med en nypa salt för det kan ju även vara så att olika sjukdomstillstånd i sig påverkar kolesterolnivåerna och då är ju lågt kolesterol symptom och inte orsak.

Citat:
Citat:
Ja i praktiken är det så. Jag tror att majoriteten som har klienter håller med
Ja det tror jag också. Jag ser ingen anledning att direkt ifrågasätta det. Visst blev dopade byggare rippade på lågfett förr, och än idag för den delen, men för en rent motionsstränande generell population tror jag också det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 19:43   #14
Gunfire
Banned User

Reg.datum: Apr 2009
Men deffen blir inte sämre av att man har med kolhydrater va? så länge protte intaget e bra
Gunfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 19:54   #15
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Gunfire Visa inlägg
Men deffen blir inte sämre av att man har med kolhydrater va? så länge protte intaget e bra
Kanske om du tycker att fett är godare eller mättar bättre. Jag föredrar lägre fettintag till fördel för mer kolhydrater i form av grönsaker eller frukt utifrån mättnadsperspektiv.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.