Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko
"Dessa resultat tyder på att en upprepning av 10-min av måttlig motion kan bidra till större ansträngningsutlöst fett oxidation jämfört med en enda 30-min släng av kontinuerlig träning."
Verkar ju konstigt tycker ja.. är ju inte iaf vad ja har hört förut.
|
Även om studien inte kan tas som att det är
bättre så är det ju i alla fall intressant du man tidigare ofta dragit till med att
"Du börjar inte förbränna fett förrän du tränat [insert godtyckligt och ogrundat tidspåstående]" och det här ger ju en liten indikation på att det i alla fall inte är så. Även om 3 x 10 minuter som sagt inte behöver vara bättre, det var ju mycket små skillnader och väldigt få deltagare.
Ur ett folkhälsoperspektiv gillar jag dock att man testar 3 x 10 minuter, och framför allt det verkade mindre jobbigt här. Jag tror det är väldigt värdefullt att lyfta fram att människor faktiskt kan få en hälsofördel av att ta korta promenader flera gånger per dag precis som att ta en lång (och tråkig) promenad.
10 minuter från hemmet till busshållplats, 10 från busshållplats till jobb, 10 minuter från jobb till busshållplats och 10 minuter från busshållplats till hemmet blir 40 minuters promenad vilket är en superb ökning av motion för den som är totalt inaktiv.