2011-02-28, 13:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Fettfördelning vid snabb resp. långsam uppgång
Jag funderar på om det är någon skillnad på hur kroppen fördelar fettet beroende på hur snabbt en person går upp i vikt? Tänk er så här:
Person 1 väger 70kg, börjar överäta så att han/hon efter 12 månader väger 75kg.
Person 2 väger 70kg, men äter istället upp sig så att han/hon väger 75 efter 3 månader, därefter exakt kaloribalans nästa 9 månader.
Person 1 och 2 är exakta genetiska kopior av varandra, lever och rör på sig exakt likadant.
Kommer deras kroppsbyggnad skilja sig åt? Isåfall hur?
|
|
|
2011-02-28, 13:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Skillnaden som jag tänker mig är att den som går upp långsamma lägger på sig mer muskler
|
|
|
2011-02-28, 14:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Mitt sunda förnuft säger mig att person 1 kommer vara marginellt större gällande muskelmassa. Men vad kan det röra sig om, 1kg muskelmassa om ens det?
Skulle man jämföra bådas progression på gymmet under dessa 12mån så tror jag faktiskt skillnaden inte skulle vara mätbar!?
Det må hända att person 2 får ett försprång på 3 mån med "extra" energi i kroppen, då person1 ligger mer eller mindre på energibalans under hela året (5kg/12mån innebär ju i runda slängar ett kcalöverskott per dag om ~100kcal). Men lär vara galet tajt här med gällande skillnaden när dessa 12mån har gått!
Edit: Vore mer intressant att jämföra +500kcal/dag över 12mån VS grisbulk+deff till samma vikt!
Senast redigerad av Reaper123 den 2011-02-28 klockan 14:05.
|
|
|
2011-02-28, 14:15
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Vid exakt samma förhållanden kommer sannolikt person 2 att lägga på sig mer fett samt mindre muskler. Dels är en snabb viktuppgång sällan optimalt för muskelbygge och sen har person 1 en positiv energibalans över mycket längre tid, vilket också ger bättre förutsättningar för att bygga ny muskelmassa. Bara överskottet i sig kanske till och med kan visa sig vara en enskild signal för hypertrofi vid styrketräning.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2011-02-28, 15:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Eftersom du inte nämnt det så förutsätter jag att ingen av dessa enäggstvillingar tränar. De kommer då få samma resultat. Energiöverskottet är förlitet för att göra någon skillnad.
|
|
|
2011-02-28, 15:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Eftersom du inte nämnt det så förutsätter jag att ingen av dessa enäggstvillingar tränar. De kommer då få samma resultat. Energiöverskottet är förlitet för att göra någon skillnad.
|
Om vi förutsätter att båda tränar, är det fortfarande försumbar skillnad då?
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-02-28, 15:55
|
|
Tar mig fram...
|
Kanske var lite snabb i tankarna. Räknade med att båda tränade.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2011-02-28, 16:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Jag är nog mer ute efter själva funktionen när det gäller fettinlagring. Kan kroppen "välja" depåer beroende på hur snabbt den behöver lagra in?
|
|
|
2011-02-28, 17:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Om vi förutsätter att båda tränar, är det fortfarande försumbar skillnad då?
|
Jag tror nästan det eftersom vi i båda fallen pratar om totalt 5kg på ett år. Oavsett hur det ser ut efter 3 mån för den ena så hinner det hända en hel del på de där 9 mån i utjämningsfas. Man kan inte vara i energibalans i 9 mån, det är helt omöjligt att uppnå.
Energiöverskottet utslaget på ett år är så litet att det förmodligen kommer handla mer om näringstajming.
|
|
|
2011-02-28, 18:08
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Man kan inte vara i energibalans i 9 mån, det är helt omöjligt att uppnå.
|
Använder man sig inte av förenklingar och tankeexperiment inom kost/näring/fysiologi?
|
|
|
2011-02-28, 18:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Använder man sig inte av förenklingar och tankeexperiment inom kost/näring/fysiologi? 
|
Inte om man vill komma fram till något vettigt.
Du kan ju börja med att försöka definiera vad som menas med energibalans i ovanstående scenario.
|
|
|
2011-02-28, 18:47
|
|
Korsordet
|
Citat:
Du kan ju börja med att försöka definiera vad som menas med energibalans i ovanstående scenario.
|
Definition: Näringsfysiologisk motsvarighet till att bortse från friktion på gymnasiefysiken.
|
|
|
2011-02-28, 18:56
|
|
Registered User
|
Du får ursäkta, den där liknelsen förstår jag inte, försök igen tack.
|
|
|
2011-02-28, 19:33
|
|
Korsordet
|
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.
|
|
|
2011-02-28, 19:39
|
|
Tar mig fram...
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
Ola, jag förstår inte vad du menar. Alla studier gör ju förenklingar och antaganden, man testar t.ex. inte allt som kan testas, utan utgår från att det man inte testar för inte heller kommer att påverka utfallet markant.
|
Alla dessa förenklingar och antaganden bidrar också givetvis till att styrkan i resultatet blir klenare. Det går såklart inte att kompensera för precis alla ev confounders men ju närmare man kommer, desto mer säger kanske resultatet.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.
|

|