2011-02-27, 23:26
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Vad vi har levt på, vad som är nyttigt är två olika saker. Dock lägger jag ingen åsikt i detta.
|
2011-02-28, 00:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Det finns det som tyder på att att neandertalare, som vi levde sida vid sida med under lång tid, använde sig av säd i kosten. Alltså finns det skäl att tro att människan har ätit säd under lång tid innan den neolitiska revolutionen.
http://www.pnas.org/content/early/20...68108.abstract
Problemet är väl att även om det vore så att våra kroppar skulle ha hunnit bli "anpassade" efter spannmål, så är det ett faktum att spaghetti höjer blodsockret ganska kraftigt, och förhöjt blodsocker är inte bra i längden. Så som jag har förstått det, i alla fall.
|
|
|
2011-02-28, 00:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av prafjessor
Det finns det som tyder på att att neandertalare, som vi levde sida vid sida med under lång tid, använde sig av säd i kosten. Alltså finns det skäl att tro att människan har ätit säd under lång tid innan den neolitiska revolutionen.
http://www.pnas.org/content/early/20...68108.abstract
Problemet är väl att även om det vore så att våra kroppar skulle ha hunnit bli "anpassade" efter spannmål, så är det ett faktum att spaghetti höjer blodsockret ganska kraftigt, och förhöjt blodsocker är inte bra i längden. Så som jag har förstått det, i alla fall.
|
Sedan är det antaligen stor skillnad på den säd som man skördade då och den förädlade veten vi har i dagsläget, speciellt vetemjölet som är otroligt näringsfattigt.
|
|
|
2011-02-28, 00:24
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av proteinsynthesis
Sedan är det antaligen stor skillnad på den säd som man skördade då och den förädlade veten vi har i dagsläget, speciellt vetemjölet som är otroligt näringsfattigt.
|
... och hur man tillagade den. Inget verkar sägas om det i artikeln. Plus att vad som är hälsosamt inte spelar så stor roll om medellivslängden är drygt 30. Vilket är att beakta överlag när man försöker extrapolera vad som är hälsosamt för oss utifrån urtida dieter.
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-02-28 klockan 00:25.
|
|
|
2011-02-28, 00:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Precis, för 20 000 år sedan när medellivslängden var 30 år spelade det ingen roll vad eller hur man åt, de kunde lika gärna leva på enbart snickers och coca-cola , de hade endå inte hunnit dö av välfärdssjukdomar.
|
|
|
2011-02-28, 00:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
... och hur man tillagade den. Inget verkar sägas om det i artikeln. Plus att vad som är hälsosamt inte spelar så stor roll om medellivslängden är drygt 30. Vilket är att beakta överlag när man försöker extrapolera vad som är hälsosamt för oss utifrån urtida dieter.
|
Medellivslängden är ju ganska oinstressant mått från den tiden om man talar om kost, då de flesta dog av infektioner, olyckor etc. Dom som där emot överlevde alla faror har jag uppfattat det som blev ganska gamla.
Senast redigerad av proteinsynthesis den 2011-02-28 klockan 00:42.
|
|
|
2011-02-28, 01:15
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av proteinsynthesis
Medellivslängden är ju ganska oinstressant mått från den tiden om man talar om kost, då de flesta dog av infektioner, olyckor etc. Dom som där emot överlevde alla faror har jag uppfattat det som blev ganska gamla.
|
Du missar poängen, eller fattar inte alls vad jag menar. Som är att underlaget för att dra slutsatser om hur hälsosam jägar-samlar kosten är för litet, just pga att de flesta dog i ung ålder. Det blir inte ett slumpmässigt statistiskt urval om man bara tar de som överlevde "faror".
Hur skulle man t.ex veta att de få som överlevde upprepade infektioner (förutsatt att detta ens gick att fastställa) inte hade bättre gener än genomsnittet? För att kunna säga något om hur en kost påverkar en population, så måste man titta på populationen i sin helhet. På samma sätt som det idag inte är särskilt relevant att titta på kosten för dem som pga sina gener lever länge. Drar mig till minnes någon gubbe som bara åt korv med bröd större delen av livet, och blev över 100 år gammal. Betyder det att korv med bröd är den optimala dieten för de flesta?
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-02-28 klockan 01:19.
|
|
|
2011-02-28, 07:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden
|
Skilj på kvalité och kvantitet.
Vi behöver bara gå tillbaka 200 år i tiden. Om vi åt lika mycket (läs: lite) mjöl idag som då, skulle dagens debatt över huvud taget inte existera. Samma sak gäller socker.
Något som är bra i små kvantiteter blir inte automatiskt bättre i större, utan oftast tvärtom, vad än det må handla om. Du kan äta ihjäl dig på mjöl, socker, salt, vitaminer, mineraler, vatten ... trots att du även skulle dö helt utan många av dessa. Problemet med raffinerade kolhydrater är just att de är raffinerade - vilket underlättar, eller kanske till och med möjliggör, att vi överäter dem. Överäta kolhydrater genom spenat är väldigt mycket svårare.
|
|
|
2011-02-28, 08:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden
|
Det finns vissa som hävdar att dagens säd (framför allt dvärgvete och dess mutationer) pga glutenproteinet ställer till med olika problem i kroppen. Det ursprungliga sädet, Triticum Monococcum, eller Einkorn, har inte dessa egenskaper.
Så man får skilja på vete och vete.
Senast redigerad av Zorgus den 2011-02-28 klockan 08:02.
|
|
|
2011-02-28, 08:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Tror inte det är riktigt samma säd och frågan är ju i hur stor omfattning det faktiskt åts. Men det är mycket intressant och kul att man hittar nytt. Jag tror nog inte heller spannmål är direkt dåligt men inget som det finns fördelar att fylla halva tallriken med. Extra intressant är det ju att man pratar om nordeuropa så vi kanske är bättre anpassade här idag. Som med mjölk till exempel.
Dessutom är det bra att pendeln inte svänger på tok för hårt så man gör samma misstag som under 70-80-talet där mättat fett och kolesterol plötsligt var dåligt baserat typ ingenting.
|
|
|
2011-02-28, 08:26
|
|
Tar mig fram...
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Dessutom är det bra att pendeln inte svänger på tok för hårt så man gör samma misstag som under 70-80-talet där mättat fett och kolesterol plötsligt var dåligt baserat typ ingenting.
|
Men just då de rekommendationerna kom så hade ännu inte Keys resultat granskats på djupet. När detta sedan skedde så hade det, som du själv påpekat i annan tråd, redan etsat sig fast som en sanning. Och visst finns en fara att det händer samma sak på annat ämne men jag tror där att forskningsresultaten granskas på ett annat sätt idag.
Jag tycker varken man ska skrämma eller bagatelisera.
they install Windows."
– Anonymous
|
|
|
2011-02-28, 08:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78
Men just då de rekommendationerna kom så hade ännu inte Keys resultat granskats på djupet. När detta sedan skedde så hade det, som du själv påpekat i annan tråd, redan etsat sig fast som en sanning.
|
Ja det är ju det jag menar. Men även fler studier gjordes ju som snedtolkades och man drog alldeles för hastiga slutsatser bara för att få ge råd. Hellre felaktiga än inga alls.
|
|
|
2011-02-28, 09:16
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek
Vi behöver bara gå tillbaka 200 år i tiden. Om vi åt lika mycket (läs: lite) mjöl idag som då, skulle dagens debatt över huvud taget inte existera. Samma sak gäller socker.
|
De åt mer mjöl och spannmål för 200 år sedan än vad medelsvensken gör idag. Spannmål, rovor, ärtor och potatis (som började odlas på många håll) utgjorde grunden och sen la man till, i mån av tillgång, mjölk, kött, ägg och fisk.
|
|
2011-02-28, 09:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
De åt mer mjöl och spannmål för 200 år sedan än vad medelsvensken gör idag. Spannmål, rovor, ärtor och potatis (som började odlas på många håll) utgjorde grunden och sen la man till, i mån av tillgång, mjölk, kött, ägg och fisk.
|
En ganska stor mängd vete/spannmål användes som djurfoder och för tillverkning av etanol.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:58.
|

|