2011-02-27, 01:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
SJ söker insats-soldat.
..flåt..Tågvärd.
Nedan är ett urklipp från SJ's kravprofil för att ansöka jobb som tågvärd.
Frågan är om det inte är en insatssoldat dem söker. Kanske är det bara jag som överreagerar?
"
Din profil
* Du är 20 år eller äldre.
* Du har förmågan att ligga steget före och förutse behov innan de uppstår.
* Du är representativ, empatisk och ödmjuk i ditt sätt.
* Du är prestigelös, flexibel, gillar lagarbete och har lätt för att samarbeta.
* Du är ansvarsfull och kan hantera flera uppgifter samtidigt utan att tappa fokus på kunden.
* Du har flerårig arbetslivserfarenhet, gärna från service-, hotell- och/eller resebranschen.
* Du är orädd och kan fatta egna beslut och stå för dessa.
Utbildning
Du har fullständig gymnasieutbildning. Du talar och skriver bra svenska och engelska, ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Anställning
Om du har vad som krävs erbjuder vi dig en sommaranställning mellan juni – augusti på heltid med eventuell chans till förlängning. Din anställning hos SJ omfattas av bra förmåner och gällande kollektivavtal. Innan din anställning får du en betald utbildning på ca 4-5 veckor. Utbildningen är under dagtid och kräver fullständig närvaro. Arbetstiderna varierar och övernattningar på annan ort sker regelbundet. Det ställer krav på flexibilitet under tidvis högt arbetstempo.
Övrigt
Som tågvärd på SJ måste du ha fyllt 20 år, ha god syn med eller utan glasögon samt god hörsel och normalt färgseende. Innan anställning kan erbjudas krävs godkänt utdrag ur belastningsregister, kreditupplysning samt hälsoundersökning.
"
Några spontana reaktioner är att man kan vara 20 år, men bör ha flera års erfarenhet av service-yrket samtidigt som man skall ha fullföljd gymnasieutbildning. Kanske är det kotym att ha plöjt igenom dagisperioden i mammas mage bland SJ's anställda.
Det är förmodligen enklare att bli insatssoldat, till-och-med :-)
|
|
|
2011-02-27, 01:34
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Ptja, sommar- och extrajobba samt praktisera inom random serviceyrke, typ sitta i receptionen eller jobba i butik, så har man flera års erfarenhet direkt efter gymnasiet, om man inte bara satt och gråtrunkade på alla helger och lov.
|
|
2011-02-27, 02:04
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Tågvärdarna är deras ansikte utåt, tycker inte det är så konstigt att de ställer lite krav på dem. Det är en ganska specifik och detaljerad lista de har, men inget av kraven känns speciellt orimligt eller ens högt. Jag tycker nog att du överreagerar lite.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2011-02-27, 03:26
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av shape
Som tågvärd på SJ måste du ha fyllt 20 år, ha god syn med eller utan glasögon samt god hörsel och normalt färgseende. Innan anställning kan erbjudas krävs godkänt utdrag ur belastningsregister, kreditupplysning samt hälsoundersökning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Ptja, sommar- och extrajobba samt praktisera inom random serviceyrke, typ sitta i receptionen eller jobba i butik, så har man flera års erfarenhet direkt efter gymnasiet, om man inte bara satt och gråtrunkade på alla helger och lov.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa
Tågvärdarna är deras ansikte utåt, tycker inte det är så konstigt att de ställer lite krav på dem. Det är en ganska specifik och detaljerad lista de har, men inget av kraven känns speciellt orimligt eller ens högt. Jag tycker nog att du överreagerar lite.
|
lol
|
|
|
2011-02-27, 03:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2008
|
Godkänt utdrag ur belastningsregister, kreditupplysning samt hälsoundersökning låter logiskt och förståeligt.
Synen fattar jag dock inte, visst för att det inte funkar att vara blind men vad spelar det för roll om man ser lite halvdåligt? Klarar man av att röra sig ute i samhället på daglig basis så klarar man nog av att klippa hål i biljetter och säga "Nya resande".
Vad gör en tågvärd egentligen? Låter ju skitspännande, "lagarbete" och allt möjligt ju! Hur många måste man vara för att söka igenom en vagn efter ny-påstigna? Måste man jobba i en sammansvetsad grupp?
Senast redigerad av Pansartax den 2011-02-27 klockan 03:47.
|
|
|
2011-02-27, 05:16
|
|
Ljuset i mörkret
Reg.datum: Oct 2008
|
ibland blir de hotade/misshandlade av druckna och/eller tjuvåkande passagerare. det är inte riskfritt att jobba som tågvärd, ffa på nätterna. fast på utsatta linjer följs de ofta av väktare. det är väl där lagarbetsdelen kommer in.
|
2011-02-27, 07:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Kreditupplysning tycker jag är grymt konstigt? dom ska väl ge fan i min ekonomi? jag söker ett jobb, ska inte låna pengar av dom...
|
|
|
2011-02-27, 09:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Detta är det egentliga kravet:
"SJ söker dig som kan stå ut med att hålla fast en stökig passagerare tills polisen kommer samtidigt som du blir knivhuggen, bespottad, slagen, sparkad, hånad utan att fundera på att rösta på SD i nästa val"
|
|
|
2011-02-27, 10:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av ekmanc
Kreditupplysning tycker jag är grymt konstigt? dom ska väl ge fan i min ekonomi? jag söker ett jobb, ska inte låna pengar av dom...
|
Men du ska ju se till att SJ får in sina pengar. Det är ju inte okänt med anställda som trycker upp busskort och liknande.
|
2011-02-27, 10:05
|
|
Fulstygg
|
Tågvärd? Fniss. P-Lisa är en bättre passande beskrivning.
|
|
|
2011-02-27, 10:09
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Loke
Men du ska ju se till att SJ får in sina pengar. Det är ju inte okänt med anställda som trycker upp busskort och liknande.
|
Du tänker på SL men det är SJ's annons...
|
|
|
2011-02-27, 10:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flodhäst
|
Nej, jag tänker på biljettsystem.
|
2011-02-27, 10:10
|
|
Fulstygg
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flodhäst
|
De kan ta betalt till egen ficka, t.ex.
|
|
|
2011-02-27, 12:21
|
|
IKBF
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av shape
Det är förmodligen enklare att bli insatssoldat, till-och-med :-)
|
Jag har kass syn samt tinnitus, men blev insatssoldat. Så jo.
|
|
|
2011-02-27, 12:23
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Det är ju inte precis så att en tågvärd bara klipper biljetter. Om det t.ex inträffar något som gör att det blir problem med anslutningar så brukar det vara tågvärden som tar reda på vilka passagerare som ska vart och sedan pratar med trafikledningen, ordnar eventuell taxi till resenärer som behöver det och så vidare. Sen ska de ju även ha en del säkerhetsutbildning ifall det skulle inträffa en olycka.
Ok, det är väl inte hjärnkirurgi direkt men det märks faktiskt skillnad mellan en bra tågvärd och en dålig, de gör mer än vad man kanske tänker på som resenär.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.
|

|