Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-11, 17:40   #1
tho123
Registered User

tho123s avatar

Reg.datum: Nov 2009
Aldrig mätt?

Tjena!

Tänkte bara fråga hur normalt det är att vara hungrig nästintill hela tiden? Jag brukar alltid äta rejäla portioner, tex 500G kyckling 200G Grönsaker och 200G potatis tex, känner mig lite halvt mätt på detta. 30 min efter är jag hungrig som bara den igen. Idag åt jag 8-9 pannkakor, 20 min efter blev jag hungrig, var tvungen att göra massa kyckling o trycka i mig och kan ju säga att jag fortfarande är hungrig.

Jag har ett väldigt fysiskt jobb och tränar 4 ggr i veckan på gym, Väger 78 och är 182 cm lång och ligger i deff nu så äter ca 2000kcal om dagen. Vissa dagar klarar jag mig bra och andra känns det som jag måste äta 6000 kcal för att bli mätt(Jag gör inte detta men skulle gärna vilja).

Jag har funderat på om det är för att jag äter för lite fett, det brukar väll bli 2-3 ägg om dagen max sen tror jag inte att jag äter speciellt mycket mer fett.

Help me out!

Mvh Tho123
tho123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 17:43   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tho123 Visa inlägg
Tjena!

Tänkte bara fråga hur normalt det är att vara hungrig nästintill hela tiden? Jag brukar alltid äta rejäla portioner, tex 500G kyckling 200G Grönsaker och 200G potatis tex, känner mig lite halvt mätt på detta. 30 min efter är jag hungrig som bara den igen. Idag åt jag 8-9 pannkakor, 20 min efter blev jag hungrig, var tvungen att göra massa kyckling o trycka i mig och kan ju säga att jag fortfarande är hungrig.

Jag har ett väldigt fysiskt jobb och tränar 4 ggr i veckan på gym, Väger 78 och är 182 cm lång och ligger i deff nu så äter ca 2000kcal om dagen. Vissa dagar klarar jag mig bra och andra känns det som jag måste äta 6000 kcal för att bli mätt(Jag gör inte detta men skulle gärna vilja).

Jag har funderat på om det är för att jag äter för lite fett, det brukar väll bli 2-3 ägg om dagen max sen tror jag inte att jag äter speciellt mycket mer fett.

Help me out!

Mvh Tho123
Skulle det där vara mkt?

Pröva livsmedel som många upplever mättar bättre, kyckling, broccoli, kvarg osv. Protein och fett håller iaf mig mätt en längre tid än Kolhydrater.
Gammal 2010-08-11, 17:48   #3
tho123
Registered User

tho123s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Skulle det där vara mkt?

Pröva livsmedel som många upplever mättar bättre, kyckling, broccoli, kvarg osv. Protein och fett håller iaf mig mätt en längre tid än Kolhydrater.
Det var ett exempel på en lunch, och ja det borde vara tillräckligt för att bli mätt åtminstonde mer än 30 minuter eller?

Det enda jag äter nästan är ju det du nämner, kyckling,kött, broccoli/lök/paprika m.m. och kvarg
Gammal 2010-08-11, 17:49   #4
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Det låter som att du äter väldigt fettsnålt. Fett mättar bättre på längre sikt enligt många.
Gammal 2010-08-11, 17:50   #5
tho123
Registered User

tho123s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Det låter som att du äter väldigt fettsnålt. Fett mättar bättre på längre sikt.

Det var det jag tänkte, antar att jag får äta lite fler ägg i matlådan tex, eller ta med mig någon fet sås.
Gammal 2010-08-11, 17:54   #6
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
När du svälter du så där kraftigt, får du givetvis räkna med att måltider inte mättar som dom brukar oavsett vad dom innehåller.
Ett fysiskt jobb som varar 8 timmar bränner sjukt mycket kalorier och du äter som om du låg stilla i sängen hela dagen.

Var är du förvånad över?

Senast redigerad av Fredrik_S den 2010-08-11 klockan 17:55.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 18:17   #7
JoeyP
Banned User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
När du svälter du så där kraftigt, får du givetvis räkna med att måltider inte mättar som dom brukar oavsett vad dom innehåller.
Ett fysiskt jobb som varar 8 timmar bränner sjukt mycket kalorier och du äter som om du låg stilla i sängen hela dagen.

Var är du förvånad över?
Aa fast jag vet inte om de där stämmer riktigt.
Jag är också jämt jävligt hungrig. Eller aa. Inte hungrig. Men jag är sällan riktigt mätt.
När jag ätit är jag mindre hungrig kan man säga, hade lätt kunnat äta mer men kan inte pga min kcal budget.

Till trådskaparen.

Jag vet precis hur det är, det är kämpigt! Testa att försöka äta två måltider per dag. Stora sådana.
Var aktiv det gör att du inte tänker på mat lika mycket. Drick mycket vatten, kaffe, lightläsk osv!
Käka mycket broccoli. Eller typ grönsaker i konservburk som du värmer. Finns på hemköp runt 5kr burken 275gram (grönsaker) 400g inkl vatten.

2000kcal är inte mkt mat, och jag skulle aldrig kunna bli mätt på 2000kcal. Deff är hårt.

När jag var ledig under min deff, på vilodagar då vare bara till att stiga upp i med kaffe fort som fan och ut och gå i högt tempo. För annars om man går till kylskåpet så slutar det med katastrof. Man tjänar in några timmar pga promenaden osv, den håller hungern nere 1-2timmar efter promenaden. Smutta på någon EAA dos osv.

Senast redigerad av JoeyP den 2010-08-11 klockan 18:23.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 18:21   #8
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Aa fast jag vet inte om de där stämmer riktigt.
Jag är också jämt jävligt hungrig. Eller aa. Inte hungrig. Men jag är sällan riktigt mätt.
När jag ätit är jag mindre hungrig kan man säga, hade lätt kunnat äta mer men kan inte pga min kcal budget.
Va? Vad är det som inte stämmer?
Du säger ju inte emot mig?? Jag skrev att det inte är konstigt att han aldrig blir mätt.
Sen skriver du att du heller aldrig blir mätt?

Killen kanske bränner 4000 kcal per dag ioch med hans jobb(som vi inte vet mer om än att det är jävligt fysiskt krävande)
Gammal 2010-08-11, 18:24   #9
JoeyP
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Va? Vad är det som inte stämmer?
Du säger ju inte emot mig?? Jag skrev att det inte är konstigt att han aldrig blir mätt.
Sen skriver du att du heller aldrig blir mätt?

Killen kanske bränner 4000 kcal per dag ioch med hans jobb(som vi inte vet mer om än att det är jävligt fysiskt krävande)
Vafan? Jag undrar också vad fan det är som inte stämmer. Läste jag nåt helt annat? :S

Nej jag håller med dig Fredrik. Va fan??? Hahaha.

Sen fattar jag inte varför man ligger på 2000kcal under deff? Speciellt när man har ett AKTIVT jobb. Jag låg på minst 2200kcal. Minst.

Senast redigerad av JoeyP den 2010-08-11 klockan 18:26.
Gammal 2010-08-11, 18:28   #10
JoeyP
Banned User

När jag deffade med periodisk fasta så käkade jag oftast ett riktigt stort mål om dagen.
Och 1-2 mindre.

Det stora målet var alltid placerat efter träningen och kunde bestå av

10ägg stekta tillsammans med en 500g kvarg som jag blandade med äggen och stekte, + blandgrönsaker som jag slängde i stekpannan.
Drick massa vatten innan måltiden, och efter mättade riktigt bra.

Kyckling tycker jag mättar bra just för stunden men man är fan hungrig efter en timme igen.
Gammal 2010-08-11, 20:17   #11
dawarp
Registered User

dawarps avatar

Reg.datum: Jan 2009
Du äter alldeles för lite, sikta på att ligga max -500kcal i underskott, annars kommer det inte vara hållbart, som du kanske börjar märka.
dawarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 21:57   #12
tho123
Registered User

tho123s avatar

Jag måste tillägga att jag inte ALLTID är så pass fysisk aktiv på jobbet, det beror helt på vad vi gör, men oftast så är det så, dvs minst 3 ggr i veckan iaf.. Jag vet mycket väl att det är lågt med 2000 kcal per dag, men det är inte det jag är ute efter med min fråga.

Frågan är HUR jag inte kan bli mätt på 1000 kcal portion när jag skulle mått illa pga så mycket mat för ca 1 månad sen? Det är över detta jag är förvånad, valet att ligga på 2000 kcal om dagen har väll inget med själva måltiden i sig att göra eller är jag helt ute o cyklar ? :O
Gammal 2010-08-11, 21:59   #13
tho123
Registered User

tho123s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
När jag deffade med periodisk fasta så käkade jag oftast ett riktigt stort mål om dagen.
Och 1-2 mindre.

Det stora målet var alltid placerat efter träningen och kunde bestå av

10ägg stekta tillsammans med en 500g kvarg som jag blandade med äggen och stekte, + blandgrönsaker som jag slängde i stekpannan.
Drick massa vatten innan måltiden, och efter mättade riktigt bra.

Kyckling tycker jag mättar bra just för stunden men man är fan hungrig efter en timme igen.
Exakt, jag känner igen mig på allt du skriver :P Alltid tyckt att det varit lätt att deffa o hålla mig inom mina ramar men nu börjar det bli svårt
Gammal 2010-08-11, 22:04   #14
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tho123 Visa inlägg

Frågan är HUR jag inte kan bli mätt på 1000 kcal portion när jag skulle mått illa pga så mycket mat för ca 1 månad sen? Det är över detta jag är förvånad, valet att ligga på 2000 kcal om dagen har väll inget med själva måltiden i sig att göra eller är jag helt ute o cyklar ? :O
Du ligger på underskott, alltså får din kropp i sig mindre energi än den behöver för att inte behöva använda sig själv som energi. Detta vill kroppen undvika och det försöker den genom att skicka ut hungersignaler som ska få dig att äta mer. Om man legat på underskott flera dagar brukar det ta några dagar innan man känner sig mätt, trots att man slutar ligga på underskott.
Gammal 2010-08-11, 22:08   #15
tho123
Registered User

tho123s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Du ligger på underskott, alltså får din kropp i sig mindre energi än den behöver för att inte behöva använda sig själv som energi. Detta vill kroppen undvika och det försöker den genom att skicka ut hungersignaler som ska få dig att äta mer. Om man legat på underskott flera dagar brukar det ta några dagar innan man känner sig mätt, trots att man slutar ligga på underskott.
Okej, tack! Skumt dock, då jag aldrig upplevt detta innan såpass mycket som jag gör nu :/ men aja det är väll bara att lida i 2 månader till

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:24.